Utvecklingshjälp logger

Logger

Utvecklingshjälp logger

Inlägg av Logger »

Hej

Jag driver ett litet företag som har en kärnverksamhet lång ifrån elektronik. Jag är dock i behov av en logger till vår testverksamhet och tycker att befintliga färdiga loggers är på tok för dyra och inte direkt anpassningsbara. Efter att surfat lite verkar det som om Arduino eller liknande skulle kunna lösa uppgiften. Jag hittar också bra sensorer och givare som borde gå att få ihop.

Så här skulle jag vilja att produkten ser ut;

Logger med lagring av tex 10min värden från ca 8 givare. varav 4 temp, en luftfuktighet, en ljus sensor, en nivåsensor och en böjning eller avstånd. Lagring på lämpligt sätt(tex SD kort) eventuellt nedladdning via gsm eller nätverk. Jag skulle vilja ha sensorerna med snabbanslutning tex 3,5mm kontakt och allt monterat i en väderskyddad box. Batteridrivet med inte allt för kort drift tid.

Mer spec efter diskussion.

Eftersom det är lite utanför min expertis och då det verkar finnas många som har mycket kunskap inom området här på elektronikforumet är min fundering på om någon kan hjälpa mig att bygga en logger. Jag kan stå för inköp av delar. Om ni har F-skatt kan ni fakturera, om inte kan vi hitta annan ersättning(det kanske blir lite delar över om man gör en stor beställning).

Hls Alex
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Utvecklingshjälp logger

Inlägg av Icecap »

Dagens tips: "tycker att befintliga färdiga loggers är på tok för dyra"
Det är billigt! Att utveckla en ny logger, baserat på Arduino, är direkt dumt! Det finns MÅNGA sätt att göra det mycket billigare i inköp.

Är det många som ska tillverkas? Räkna med en utvecklingskostnad runt 30-50kkr innan första "riktiga" modellen är klar att lödas ihop, sedan tillkommer EMC-test om den ska masstillverkas och säljas, det är ytterligare 30-50kkr som tillkommer.

Att uppgiften kan lösas med Arduino eller kanske någon mer vettig µC lösning har jag ingen tvekan om, om du har klart för dig vad utvecklingen innebär känns däremot mycket mer tveksamt.
* Sensorer ska specificeras exakt.
* Drifttid kontra batteritid ska specificeras exakt. "Så lång som möjlig" är inte en specifikation!
* Exakt funktion ska specificeras. ("t.ex." är inte ett specifikt värde!)
* Kommunikationssätt ska specificeras.
* Signalanpassning (förstärkning osv.) ska designas.
* Miljöskydd (överspänningsskydd osv.) ska designas.
* Spänningsmatning ska designas.
* Kommunikation ska designas.

Ja, jag fattar att du anser att det vore kul för någon hobby-utvecklare att mysa med hemma och att priset därför inte borde bli så blodigt - och du kan ha rätt. Men hur länge (antal år) kan du vänta på att det blir verklighet?

Det sätt du kan lösa detta på är att göra det själv. Då kan du hålla koll på specifikationer, framsteg, pris och funktion samt utvecklingstid. Hoppas på ett år...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Man bör också speca hur datat ska presenteras.

csv-fil?

innehåll i sql-databas?

Direkt inmatning i något färdigt verktyg?
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Fast jag får intrycket att TS vill ha en "one of a kind"-produkt utvecklad som de enbart ska använda till diverse tester.
Men visst springer kostnaden iväg, jag har bara ytterst lite erfarenhet av microcontrollers och elektronik i övrigt men jag kan tänka mig att även för en rutinerad person som skulle jobba heltid med detta så lär det bli svettigt att hinna få till allt perfekt på 1 vecka.

Räknar man då med att kunna ta ut en skälig lön plus att köpa in alla komponenter (vilket lär bli från Elfa eller liknande "dyra" leverantörer eftersom leveranstiderna måste hållas så korta som det absolut går) så springer kostnaden snabbt iväg. Likaså mönsterkortstillverkning kan man antagligen inte heller leja bort till kineserna eftersom en väntetid på ca. 1 månad lär vara oacceptabelt.

Så jag tror absolut att en färdig lösning kan vara värt att titta på, och om man tycker de är för dyra så är det nog inget mot vad en specialbeställd lösning lär vara, om man inte knåpar ihop den själv hemma på kammaren på sin fritid...
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Kan inte detta vara något?

http://www.tenkiv.com/index.html
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns USB-enheter som kan mäta spänningar, det finns ganska säkert även någon som kan mäta de andra data som ska mätas. Koppla in till en laptop, skriv ett program som hämtar de data vid lämpliga tillfällen och skickar dom som t.ex. e-mail.

Billigare än så kan det knappast bli (alltså kontra utveckling), sedan var det dock en sak med strömförbrukningen...

Självklart kan man bygga en enhet med en strömsnål µC som har t.ex. GPRS-modem på, som styr strömmen till alla sensorer och kommunikationsutrustning och som lämnar rapport vid lämpliga tillfällen. Kruxet är att det antingen kostar en hel del - eller tar en helsikes massa fritid i beslag.

Jag är rimligt erfaren med design från idé till färdig produkt och när man får en klar funktionsbeskrivning i handen samt vilka sensorer osv. om det finns önskemål på detta behöver jag runt en arbetsvecka bara för att fastställa de olika delar av schemat.

Är det ett "mindre projekt" ska allt avstämmas med kunden och sedan kan CAD av schema & mönsterkortet börja. Det behövs runt 2 dagar för att säkerställa att komponenter finns att få tag på, vilka kontaktdon man vill ha osv. och då kan man börja med att rita schemat klart.

Sedan blir det ritning av mönsterkortet och det kan lätt ta en vecka för ett mindre, inte hårt packat, och en hel del med för ett kritisk kort.

Det ska sedan tillverkas, det tar ett par veckor om inte man betalar extra, under tiden kan mjukvarastommen skrivas.

Sedan ska det testas, bit för bit, tabbar ska fixas och man kan börja stycka ihop mjukvaran.

När man har kommit så långt att man kan spara lite värden och skicka dom lär det ha gått 6-8 veckors arbetstid - och då är man bara på pre-alpha test.

Och detta är ett snabbt förlopp!
Logger

Inlägg av Logger »

Först Tack för era svar!

Det känns dock som jag måste klargöra min inledande text. Mitt syfte är att använda mig av en logger eller mätvärdesinsamlare som lagrar temperatur, ljus, luftfuktighet etc för att se trender. Detta är en del av ett klimattest för en annan produkt(en träkonstruktion). Jag kommer inte serietillverka loggern(mitt behov är ca 10 enheter som placeras ut runt i Norden), jag kommer inte kräva någon standardiserad validering och har hög tolerans vad gäller noggrannhet. Jag skall ju bara se trender som min produkt(träkonstruktionen) varit utsatt för.

Notera även att min beskrivning av loggern är en beskrivning av behovet och inte en detaljerad specifikation av en färdig produkt. Specifik karakteristik på givare, batteritid etc får inte låsas eller begränsa så tidigt i processen.

Mina referenser prismässigt;

Väderstation och USB insamlare för under ca 1000 kr är inte tillräcklig flexibla vad gäller sensorer. Jag blir låst till de som är standard.

Mer avancerade loggers med flexibilitet enligt mina krav ligger runt 10-20 000 kr vilket kan vara ok, men sedan prisas givare till mellan 1000 -4000 kr st. Detta är vad jag refererar till onödigt dyrt. En PT100 känns som en förbrukningsvara och skall finnas för nån hundring.

När jag sedan sprang på sidan elektrokit.se såg jag alla givare jag behövde, till inga pengar alls. Där fanns också Arduino som verkar vara mångsidig och enligt många enkel att arbeta med. Det fanns också mycket påbyggnader såsom GSM modem etc vilket fick mig att tro att detta borde vara en lösning på mitt behov. Sidan är inte unik utan dessa produkter finns billigare på flera butiker.

Det kanske är naivt men jag vägrar tro att detta skall vara omöjligt. Se det som en utmaning :)

BR Alex
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, men det sätter ju upp ramerna betydligt bättre.
Alltså 100-200.000:- totalt för "ca 10 enheter som placeras ut runt i Norden".
Du anger ju att 10-20.000:- per logger "vilket kan vara ok".

Om man kör Arduino spåret (eller liknande) så är ju hårdvarukostnaden
en mindre del, så det mesta kommer att bli en del programutveckling.
Spontant tycker jag inte att det låter helt omöjligt...

Att det är "runt i Norden" gör ju också att man inte kan "svänga iväg"
och kolla på en som krånglar hur som helst.

> Batteridrivet med inte allt för kort drift tid.

Vad är "inte allt för kort" mer konkret? En vecka? Flera år?
Det finns alltså inte tillgång till fast spänningsmatning där dessa finns.
Kan man tänka sig typ "bilbatteri" eller måste det vara mindre?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja det blev en bättre presentation av problemet!
För man måste spalta upp det, inte säga jag vill ha en logger.

Utan ett scenario, det finns en handfull ställen i Norden
där jag skulle vilja lagra information om temperatur, fuktighet osv.
Det skall gå att skicka en enhet med sensorer till en plats som har 220 V / 12 V där skall det kopplas in 4 st temperatursensorer som skall finnas inom 3 M radie, de skall mäta temperatur i C mellan -10 - +50 med en precision på en tiondelsgrad, detta värde skall sparas var tionde minut i 4 dygn!

Värden som samlas in skall sedan skickas som data en gång per dygn/vecka.

Avvikelser som är viktiga är ....

Så då sänder man nog en Raspberry Pi med något eller några tilläggsfunktioner.

Så ser jag en vettig kravspec, efter den kan man höfta kostnad och insats.
Men visst närmar man sig!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Logger: Dagens tips - helt gratis:
Om inte du har klart för dig exakt vad som önskas lär ingen annan ha det heller. Skriv alltså en lista där inget är "så bra som möjligt" eller "så lång som möjligt"! Det enda som gäller är fakta!

* Kommunikationen.
- Vilken typ?
- Tidintervall?
- Typ av rapportering?
- Sätt att rapportera?

* Sensorer, exakt vilka?
- Hur många?
- Hur ofta ska de läsas av?

* Batteritid, vilket är storleken på ackumulatorerna/batterierna?
- Hur lång drifttid krävs?
- Är det batterier eller laddningsbart?

* Storlek, vilka gränser gäller?

* Anslutningar, vad behövs?

När du har dessa krav definierat utan några "så bra/bäst möjligt" kan du börja få vettiga svar. Och har du dom inte klara för DIG lär ingen annan vilja röra projektet.

Kommunikationen är "dyr" räknat i batteritid, är det GSM är det en fördel att det kan bli kort och koncist - så sällan som möjligt. SMS kan vara en lösning.

Temperatur och luftfuktighet ändrar sig sällan jättesnabbt varför man kan avläsa sensorerna kanske varje minut eller liknande. Det finns i övrigt billigare sensorer än PT100, t.ex. DS18B20. Det finns även en fuktsensor med termometer inbyggd, då kan man få båda värden till en billig peng och med lågt energiförbrukning.

Man kan - med lite erfarenhet - klämma ut en hel del levtid ur ganska lite energi om man gör rätt, en PIC kan t.ex. köra ett år på en knappcell.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Skriv alltså en lista där inget är "så bra som möjligt" eller "så lång som möjligt"!

Eller ta hjälp med specifikationerna också.
Det är ju inte fel det heller...
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Logger skrev:Hej

Jag driver ett litet företag som har en kärnverksamhet lång ifrån elektronik. Jag är dock i behov av en logger till vår testverksamhet och tycker att befintliga färdiga loggers är på tok för dyra och inte direkt anpassningsbara. Efter att surfat lite verkar det som om Arduino eller liknande skulle kunna lösa uppgiften. Jag hittar också bra sensorer och givare som borde gå att få ihop.

Så här skulle jag vilja att produkten ser ut;

Logger med lagring av tex 10min värden från ca 8 givare. varav 4 temp, en luftfuktighet, en ljus sensor, en nivåsensor och en böjning eller avstånd. Lagring på lämpligt sätt(tex SD kort) eventuellt nedladdning via gsm eller nätverk. Jag skulle vilja ha sensorerna med snabbanslutning tex 3,5mm kontakt och allt monterat i en väderskyddad box. Batteridrivet med inte allt för kort drift tid.

Mer spec efter diskussion.

Eftersom det är lite utanför min expertis och då det verkar finnas många som har mycket kunskap inom området här på elektronikforumet är min fundering på om någon kan hjälpa mig att bygga en logger. Jag kan stå för inköp av delar. Om ni har F-skatt kan ni fakturera, om inte kan vi hitta annan ersättning(det kanske blir lite delar över om man gör en stor beställning).

Hls Alex
Hej Alex, vet inte om du fått hjälp eller inte, men jag svarar ändå... :-)

Jag skulle föreslå en lösning baserat på en färdig datalogger trots allt. Campbell Scientific har en serie dataloggers där den minsta är på gränsen men bör klara av uppgiften. Främst har jag jobbat med dessa loggers för vindmätmaster men dom är generella och programmerbara så det går att trixa en del och det spelar ingen roll vilken sensor man sätter dit, det är bara en fråga om programmering och eventuellt en enkel signalanpassning.

Varje struktur får en uppsättning :
1 st Campbell CR200X programmerbar datalogger
- 128000 mätvärden (= 66 dagar kontinuerlig mätning)
- temperaturspann -40 till +50 grader
- 5 st analoga single ended ingångar
- 2 st pulsräknaringångar (vind, regnmätare)
- 2 st digitala in/ut
- serieinterface till tex GSM-modem
- Switchade spänningsutgångar för att spänningssätta sensorer under mätningen
- strömförbrukning ca 0.2-3 mA (vila - aktiv) från 12V (7-18V max)
- switchad batterimatning ut, för tex slå av och på GSM-modem
- inbyggd laddare för 12V blyacc (möjlighet att lägga till en solpanel)

1 st GSM-modem med serieport

x antal olika sensorer

1 st box för att montera logger väderskyddat

( om det behövs : 1 st kretskort med reläer och signalanpassningar )

I centralen sätter man upp en PC med telefonmodem för automatisk inhämtning av mätdata och programvaran logger.net Då går det att automatisera inhämtandet av mätdata.
Lägg till en blyacc och solpanel så går det att köra flera år utan att man behöver besöka lokalen.

Om det skulle behövas mer än fem analoga ingångar kan man styra ett relä via de digitala utgångarna och multiplexa ingångarna.
Programmeringen skulle gå att göra på 4-6 timmar, men sen tillkommer att bygga ihop utrustningen, testning, ritning och dokumentation.

/Göran
Skriv svar