Brum i fast telefon
Re: Brum i fast telefon
Ett fast installerat reservaggregat ska ha ett lokalt jordtag, och vad som är jord är ju då helt uppenbart. På något sätt måste man vid en punkt koppla ihop jord och aggregatets nolla för att skyddsjordning och jordfelsbrytare ska kunna fungera. Efter denna sammankopplingspunkt kan man t.ex. ha jordfelsbrytare.
Reservaggregat behöver inte ha något jordtag, med det däremot en ganska stark rekommendation att ha PEN-anslutning för att slippa cirkulerande jordströmmar.
Jag skulle köra med PEN och jordtag om jag skulle använda reservaggregat, det är enligt min mening det bästa utförandet. Det är inte tillåtet att använda PE+N som PEN genom att koppla ihop i sin egen anläggning, det kan innebära livsfara.
Jag skulle köra med PEN och jordtag om jag skulle använda reservaggregat, det är enligt min mening det bästa utförandet. Det är inte tillåtet att använda PE+N som PEN genom att koppla ihop i sin egen anläggning, det kan innebära livsfara.
Jo, om det är just ett reservaggregat som kopplas in istället för ordinarie elmatning och är fast installerat så ska det vara ett jordtag.
Omkopplingen sker normalt så att faser (och nollan om man har femledare hela vägen från ordinarie elleverantör) växlas, medan PEN/skyddsjord hela tiden är ansluten till både fasta elnätet och reservkraftverket.
Om man inte har ett eget jordtag så kan man råka ut för att en fas från reservkraftverket får kontakt med sann jord (t.ex. någon helt separat vattenledning eller vad det nu kan vara). Då kommer PEN att lyftas upp till som värst 230V från sann jord, och då blir det riktigt farligt för den ordinarie elleverantörens montör då denne ska ansluta en helt lossad kabel eller liknande.
Av samma skäl så måste man ha en speciellt godkänd reservkraftomkopplare för att växla mellan reservkraftaggregatet och ordinarie elmatning, eftersom det inte får finnas någon risk att reservkraftverkets och ordinarie elnätets faser (och nolla om man har femledarsystem) sammankopplas. Åter igen farligt att mata ut ström på elleverantörens ledningar när denne tror att strömmen är bruten.
Gör man fel på detta så kan man till exempel åka fast för vållande av annans död. Ganska dumt att ta den risken.
Däremot är det skillnad på ett portabelt elverk, det ansluts normalt aldrig på ett sådant sätt att det finns risk att det blir ihopkopplat med något annat elnät. Visst, i princip kan man råka ut för att skyddsjord hänger ihop på något vis men den risken är nog klart mindre. (Exempelvis kan man väl tänka sig att man har ett sågverk man kör med enstaka gånger och då ansluter ett fett portabelt aggregat för att driva en stor motor, men för att få renare spänning så låter man all styrning drivas av befintligt fast elnät (som är för klent för att driva stora motorn)).
Omkopplingen sker normalt så att faser (och nollan om man har femledare hela vägen från ordinarie elleverantör) växlas, medan PEN/skyddsjord hela tiden är ansluten till både fasta elnätet och reservkraftverket.
Om man inte har ett eget jordtag så kan man råka ut för att en fas från reservkraftverket får kontakt med sann jord (t.ex. någon helt separat vattenledning eller vad det nu kan vara). Då kommer PEN att lyftas upp till som värst 230V från sann jord, och då blir det riktigt farligt för den ordinarie elleverantörens montör då denne ska ansluta en helt lossad kabel eller liknande.
Av samma skäl så måste man ha en speciellt godkänd reservkraftomkopplare för att växla mellan reservkraftaggregatet och ordinarie elmatning, eftersom det inte får finnas någon risk att reservkraftverkets och ordinarie elnätets faser (och nolla om man har femledarsystem) sammankopplas. Åter igen farligt att mata ut ström på elleverantörens ledningar när denne tror att strömmen är bruten.
Gör man fel på detta så kan man till exempel åka fast för vållande av annans död. Ganska dumt att ta den risken.
Däremot är det skillnad på ett portabelt elverk, det ansluts normalt aldrig på ett sådant sätt att det finns risk att det blir ihopkopplat med något annat elnät. Visst, i princip kan man råka ut för att skyddsjord hänger ihop på något vis men den risken är nog klart mindre. (Exempelvis kan man väl tänka sig att man har ett sågverk man kör med enstaka gånger och då ansluter ett fett portabelt aggregat för att driva en stor motor, men för att få renare spänning så låter man all styrning drivas av befintligt fast elnät (som är för klent för att driva stora motorn)).
finns de såna elverk, som har en extern referensingång för frekvens/spänning...
som inte är elverkets ordinare utgång.
man kan kan ju inte bomfasa in ett vanligt elverk...
då lär ju säkringarna ryka...
som inte är elverkets ordinare utgång.
man kan kan ju inte bomfasa in ett vanligt elverk...
då lär ju säkringarna ryka...
Har du testat med bara en telefon anslutet till det första jacket, alltså direkt efter ADSL adaptern ?Krillo skrev:I huset jag bor så är elen dragen på 60-talet. Markkabeln till huset består av tre ledare och en skärmAlltså 3 faser samt gemensam nolla och jord. Jag trodde inte man gjorde så ens på 60-talet, men tydligen. Jag antar att detta är relaterat till det blir brum i bl a den fasta telefonen, om man inte använder trådlös. Jag tycker det dock är lite konstigt, men tanke på att telefonen ju är helt skild från elnätet. Finns det nåt man skulle kunna göra för att bli av med brummet om man nu skulle ha lust. Inte så viktigt, men skumt fenomen.
Inget annat skall vara anslutet till linjen som t.ex. trådlösa telefoner, dra ur alla väggvårtor i hela huset också.
Jag har själv en trådlös telefon vars nätdel orsakar brum.
Din teleoperatör kan göra avancerade mätningar på din linje med avseende på impedans, kapacitans, motstånd m.m.
Ring och be dom göra en mätning.
Kjelle
Har du uteslutit att det inte är själva telefonen det är fel på? Räcker ju med att en konding ger upp så brummar det av helvete...
Möjligheten finns ju också att stänga av all spänning med brytaren i elcentralen, brummar det i telefonen fortfarande ?
Kjelle
Kjelle
Ska är ett starkt ord. Det skas ingenting i det här avseendet. Men nog tycker jag också att man verkligen bör, men det finns varken krav på det eller stora risker med att inte ha jordtag.MiaM skrev:Jo, om det är just ett reservaggregat som kopplas in istället för ordinarie elmatning och är fast installerat så ska det vara ett jordtag.
Detta beror på, men här är just det som är problemet. 4-polig brytning är verkligen inte bra, och därför bör man aldrig koppla in reservkraft till TN-S-system, utan bara TN-C.MiaM skrev: Omkopplingen sker normalt så att faser (och nollan om man har femledare hela vägen från ordinarie elleverantör) växlas, medan PEN/skyddsjord hela tiden är ansluten till både fasta elnätet och reservkraftverket.
Det här är däremot direkt fel. Om du i ett system utan jordad nolla får kontakt mellan fas och jord händer ingenting. Du har dock problemet att allt elmaterial utsätts för huvudspänning, men det skall normalt inte vara något problem eftersom isoleringsnivån skall vara godkänd för betydligt mer än huvudspänning normalt sett.MiaM skrev: Om man inte har ett eget jordtag så kan man råka ut för att en fas från reservkraftverket får kontakt med sann jord (t.ex. någon helt separat vattenledning eller vad det nu kan vara). Då kommer PEN att lyftas upp till som värst 230V från sann jord, och då blir det riktigt farligt för den ordinarie elleverantörens montör då denne ska ansluta en helt lossad kabel eller liknande.
Om du får kontakt mellan fas och jord, och sen elmontören kommer i kontakt med en annan fas och jord, då blir det farligt, men den risken är låg om montören kan sitt jobb. Säker blir man först då man har jordfelsbrytare dock, men har man en sådan finns det inga problem alls med en installation utan jordad nolla/jordtag.
Återigen, måste är ett starkt ord. Det _kan_ vara så att nätägaren kräver reservkraftomkopplare av någon viss typ, men det finns inga andra krav på det. Rekommendationen från standarden är att man har allpolig brytning, minst frånskiljare klass II samt någon typ av förregling om det inte skall fasas mot yttre nät. Detta betyder i praktiken att man förmodligen klarar sig med två kontaktorer i serie med inmatningen och elektrisk förregling mellan reservkraftkontaktorn och kontaktorn för yttre nät. Med viss reservation för om man uppfyller kravet på synligt brytställe med kontaktorer.MiaM skrev: Av samma skäl så måste man ha en speciellt godkänd reservkraftomkopplare för att växla mellan reservkraftaggregatet och ordinarie elmatning, eftersom det inte får finnas någon risk att reservkraftverkets och ordinarie elnätets faser (och nolla om man har femledarsystem) sammankopplas. Åter igen farligt att mata ut ström på elleverantörens ledningar när denne tror att strömmen är bruten.
MiaM skrev: Däremot är det skillnad på ett portabelt elverk, det ansluts normalt aldrig på ett sådant sätt att det finns risk att det blir ihopkopplat med något annat elnät. Visst, i princip kan man råka ut för att skyddsjord hänger ihop på något vis men den risken är nog klart mindre. (Exempelvis kan man väl tänka sig att man har ett sågverk man kör med enstaka gånger och då ansluter ett fett portabelt aggregat för att driva en stor motor, men för att få renare spänning så låter man all styrning drivas av befintligt fast elnät (som är för klent för att driva stora motorn)).
Enig.
(Någon moderator kanske kan flytta dessa inlägg ur tråden till en annan tråd, jag svarar nog inte mer i den här tråden i alla fall)
Tror inte att det beror på ditt el-nät, eftersom telefonen på det fasta nätet matas från telefonstationen. Det är troligen något fel inne i telefonen, en kall lödning, någon konding eller annan komponent.
Hade samma problem med en telefon som hette Ouno. Det var en kall lödning där själv sladden gick in i telefonen, trodde först att det var glapp i själva kontakten eftersom det skrapade när man drog i den. Likadant när jag gick nära ett lysrör brummade det väldigt. Jag felsökte telefonen och lödde på kontakten och sen fungerade den perfekt igen. Glapp och kall lödningar är det vanligaste felet i sådana här apparater. Troligen så i ditt fall också!
Hade samma problem med en telefon som hette Ouno. Det var en kall lödning där själv sladden gick in i telefonen, trodde först att det var glapp i själva kontakten eftersom det skrapade när man drog i den. Likadant när jag gick nära ett lysrör brummade det väldigt. Jag felsökte telefonen och lödde på kontakten och sen fungerade den perfekt igen. Glapp och kall lödningar är det vanligaste felet i sådana här apparater. Troligen så i ditt fall också!