Linda effekt-transformator själv, hitta delar?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Stålis

Linda effekt-transformator själv, hitta delar?

Inlägg av Stålis »

Som del av att bygga en egen växelriktare tänkte jag försöka linda en egen transformator som klarar en effekt av ca 500VA (2x48V in/230V ut). Nätet ger flera bra tips på beräkningar och byggandet t ex "Practical Transformer Winding" av Manfred Mornhinweg eller videon "DIY Custom Power Transformers". Vad det gäller delar (kärna och bobin) verkar det lite svårare :humm:. Hos Svebry Electronics har jag hittat lite byggsatser men de har lite för låg effekt.

Är det någon som har ett tips på var man kan hitta transformatorkärnor eller bobiner? Som säljer i enstaka exemplar till mig som hobbyist?

Alla tips emottages tacksamt, inrikes eller utrikes spelar ingen roll. Kanske du har erfarenhet själv av att linda som du är villig dela med dig? :D
rikkitikkitavi

Re: Linda effekt-transformator själv, hitta delar?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Frånsett Svebry känner jag inte till någon i Sverige, utomlands lär frakten slå ihjäl alternativen.

Svebry har transformatorbyggsatser med färdiglindad primär på en delad bobin (för ökad isolering) samt plåtpaket. Vet dock inte om de klarar upp till 500VA, du får fråga.

Min erfarenhet av att dela plåtpaketet är att det är svårt att få ihop det med små luftgap. Konsekvensen blir att primärinduktansen blir lägre och tomgångsströmmen, ie magnetiseringsströmmen ökar vilket ökar förlusterna (trafon "brummar" mer)

att linda om sekundären (som vanligen ligger på utsidan av primären) på en EI eller toroidtrafo är möjligt utan att dela på plåtkärnan men rent självplågeri om det är många varv. Använd gärna tvinnad tråd med flera kardeler istället för en enstaka med samma area.
Lindningarna blir lätt för lösa vilket också kan leda till vibrationer eller så ger det sämre koppling prim-sek och därmed högre läckinduktans.

Sista alternativet är att slakta en befintlig trafo. Eller checka här på forumet...

Ett hett tips är en mikrovågstrafo, den är inte riktigt 500VA kontinuerligt men inte långt ifrån. Fördelen är att prim-sek är delade och sekundären är på 2300V och lätt att klippa bort. Nackdelen är att du har rätt tunn primär och få varv men i princip kan du linda om båda.

Observera att din trafos VA inte avgörs av kärnans area, utan hur stora förluste du har i lindningarna.
För att få ner förlusterna kan du behöva en större kärna som har mer lindningsarea (du kan få in tjockare tråd med lägre resistans) men det är en annan sak.

Så en helt omlindad mikrovågsugnstrafo borde fixa det åt dig.
Glöm inte att slå ut magnetshunten som ökar läckinduktansen!

Koppartråd kan du köpa på firmor som lindar om bilgeneratorer, bileletriska firmor alltså mycket billigare än Elfa mm.

http://wiki.4hv.org/index.php/Microwave ... ransformer
Användarvisningsbild
Stålis

Inlägg av Stålis »

Tack rikkitikkitavi för bra info! Jag får läsa på lite om läck-induktans och förluster i spolarna.

Flera av de exempel jag sett har två separata spolar på "mitt-strecket" i E-kärnan, på var sida om varandra. I andra exempel gör man som jag förstår att du föreslår, lindar först den ena spolen och sedan den andra ovanpå. Finns det någon skillnad i egenskaper hos dessa två lindningssätt?

Fortsätter leta plåtar på Internet och rapporterar här om jag finner en någon källa.

Stålis
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Skulle du inte kunnat ta tre 150VA från svebry och slå ihop? Iofs får du göra en ny bobin och linda ny 220V.
Fast bäst vore kanske switchat istället.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Surahammars bruk tillverkar elektroplåt
men jag vet inte vilka mängder man måste köpa.
Sedan får man väl klippa till den själv misstänker jag.
http://www.sura.se/Sura/hp_main.nsf/sta ... t?ReadForm
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Du kan få ta över min gamla trafo : 220 volt : 24 volt. Strömtålighet okänd, men den är enorm och kan antagligen leverera enorma mängder ström. Har använts till att tina is med i stuprännor i höghus. Återkommer med mått och bild om intresse finns.
PTC

Inlägg av PTC »

tur att en annan bor i Skövde :D Svebry bara nästgårds
Pucco

Inlägg av Pucco »

Varför inte köpa en färdig trafo och köra baklänges. Ska du transformera grundfrekvensen 50 Hz bör det gå bra.
Farnell har några med 2x45V, 2x50V och 2x55V i rätt storlek.

http://se.farnell.com/jsp/search/browse ... s%3D202981
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man ger sig på mer avancerat bygge så kan man väl gå via två steg, först en högfrekvens switchomvandlare som skapar drygt (2*)300V DC, och från den spänningen skapa en AC-utsignal. Fast det är ju nåt helt annat än en "vanlig" trafo som går åt då.
Skriv svar