USB-DAC / hörlursförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Varifrån skulle han då ha fått eagle-filerna ifrån?

Jag har sett hemmabyggda synthar som ser identiska ut med fabriksgjorda. En del är helt enkelt så här proffsiga.

Hade inte heller sett den här tråden innan. Tack för bumpen Jine! :)

Cyr: Mycket snyggt och inspirerande! 8)
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Haha det började som ett misstag.. Och nu TACKAR alla mig!? :D

Kan förövrigt säga att anledningen till att jag skickade PM till Cyr är pga jag behövde hjälp med att löda ihop den.. (jag är inte såpass skillad så jag klarar att löda den med en 50CM stor spets och en lödkolv likt en sprayburk.. ;D)
Nämligen sålt mig lödstation.. :)

Tekko, Det är hemmabygge.. han etsade kort åt mig ;) :D Dessutom köpte jag ett par 1u kondensatorer av honom till den så jag är 110% säker på att han är såpass skillad att han har gjort den ;)

En annan grejj han har byggt (PC Oscilloskop)

http://area26.no-ip.org/projects/dso
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hehe, jodå den är hembyggd.

Ljudet tycker jag är mycket bra, blev ju av med allt brus och andra skumma ljud från laptopen vilket var meningen.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Kom precis och tänka på att jag läst denna tråden när jag förbannade min korta hörlursladd.
Så jag har en fråga... Går den att "koppla ur" utan att plugga ur den ur jacket? (vill inte krypa ner i ormbot när jag ska slå om till 5.1systemet).

EDIT: Samt jag undrar över det undre lagert.. vad är alla vias till? kan får bara upp koppling mellan 4 vias...

EDIT2: Läser dåligt... nu såg jag jordplanet ^^
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Mycket intressant bygge. Jag tyckte att jag behövde en sån pryl till min laptop, men har inte riktigt tid och energi att bygga nåt just nu, så jag köpt en sån här på Clas Ohlson utan att förvänta mig sådär jättemycket:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=257440

Lådan kändes ganska plastig och klen, men ljudet visade sig vara långt över förväntan. Betydligt mindre brus och bra mycket bättre "tryck" än från datorns egen hörlur-utgång. :D
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

I stort sett vilket externt ljudkort som helst är bättre än de som vanligtvis medföljer datorer...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Japp!
Hade ett integrerat i mitt moderkort (ASUS A8N-SLi), detta brusade som satan, så jag köpte det billigaste Creativekortet jag hittade (275kr) och det är som en dröm i jämförelse! T.o.m mjukvaran är bättre =)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Sådana där USB-ljudkort a´la Clas-O har den stor fördelen att allt sitter i ett enda chip, precis som cyr's design. En annan stor fördel är nog att USB-DAC:en hamnar mycket längre från all annan störande elektronik inuti datorn.

Är det någon som vet var man kan få tag i något som liknar CO-prylen men av bättre kvalité (line in och ut istället för förstärkta in/ut), utan att man behöver köpa något från typ m-audio för över tusen spänn...

Projekt jag arbetar med på jobbet har för tillfället status: en något otymplig USB-DAC/ADC med inbyggd class-D förstärkare på 20W samt mic-amp! :D
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Nog är det enklare/billigare att köpa färdi! :)

http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 23-300.pdf

169kr, Biltema.

nån som vet vad det sitter för Codec i den månde?

/Funkis
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

13th.Marine skrev:Japp!
Hade ett integrerat i mitt moderkort (ASUS A8N-SLi), detta brusade som satan, så jag köpte det billigaste Creativekortet jag hittade (275kr) och det är som en dröm i jämförelse! T.o.m mjukvaran är bättre =)
Underligt, jag finner ingen skillnad mellan ett medium-kort från Creative (typ i 700kr klassen) och det integrerade (har samma mobo men delux, men det är väl Realtek på båda?). Orsaken att jag bytte var att micingången gav upp...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För den som tycker ett USB-ljudkort att bygga själv är ballt ska ta en titt på det här:
http://users.skynet.be/bestelectrix/
Det här är en USB DA/AD-omvandlare (ljudkort alltså), dock utan hörlursförstärkare men med linjeutgång. Man kan lätt breadboarda en liten förstärkare och skruva fast på något sätt.
Jag beställde ett kit, men fick en färdigmonterad för samma pris och kör med den istf för datorns inbyggda ljudkort - funkar fint.
Dessutom, firman ligger i Belgien varför man slipper moms/tull-krångel.
Skriv svar