Montera fläkt på kylfläns

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Montera fläkt på kylfläns

Inlägg av B1n4ry »

Hej!

Jag håller på och bygger en liten repeater och inser att jag behöver hantera värmen från sändaren på något bra sätt.

Jag har två Motorola PM400 mobilstationer, en körs som mottagare och en körs som sändare.
PM400 är tänkt för kanske en duty-cycle på 10% TX eller så och har alltså rätt usel kylning och blir varm.
Radion jag har är på 24W men jag tänker köra den på 5 eller kanske max 10W men med kontinuerlig sändning under några timmar i sträck. Kanske upp emot 6-8 timmar.

Problemet är att sändaren blir rätt rejält varm. Jag har inte mätt exakt temperatur ännu iofs men man kan iaf ta på den utan att det fräser och luktar bacon... (Skall se om jag kan klämma dit en termometer ikväll)

Min tanke är att testa med en fläkt, men min fundering är hur jag skall montera fläkten bäst.
Jag har ingen bra bild på radion men lånar en som visar hur lite "flänsar" det är på kylflänsen.
PM400back.JPG
Som synes så är det knappt 5-10mm djupa räfflor i radions bottenchassi där också sluttransistorn sitter...

Min tanke är att montera två radio + ett duplexfilter och ev en switchad nätdel mellan två gavlar av aluminiumplåt. Sändaren hamnar överst med en del mellanrum ner till mottagaren. Sedan har jag några olika tankar:

1: Sätta TX och RX med ca 2-3 cm mellanrum och en 80mm fläkt precis bakom som blåser in luft mellan RX och TX.
Ev med lite plåtbitar som koncentrerar all luft in mellan TX och RX.

2: Som ovan men lite mer mellanrum och fläkten vinklad 45 grader så den blåser snett framåt och uppåt mot kylflänsen på TX.

3: Ännu mer mellanrum (kanske 10cm), och en uppåtblåsande 80mm fläkt horisontellt direkt mot kylflänsen. (Ev med några cm mellanrum) samt ev en till 80mm fläkt bakom hela paketet.

Vad tror ni blir bäst? 90, 45 eller 0 grader i förhållande till kylflänsen?

Skall man kanske t.o.m. skruva fast radion ovanpå en "riktig" kylfläns och blåsa genom den istället? Den kommer ju inte att få 100% mekanisk kontakt med radions chassi tack vare kylräfflorna där... Kylpasta funkar ju inte men kanske skulle man kunna klämma in något annat värmeledande för att öka överföringen?

Ok att det bästa vore att använda en annan radio med bättre kylning, men... ja ni vet... Nu har jag dessa två och vill få det att funka...

//B1N4RY
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tandgnissle

Re: Montera fläkt på kylfläns

Inlägg av Tandgnissle »

Med tanke på hur det ser ut på processorfläktar så är det väl bäst att fästa fläkten direkt mot flänsen?
Du har ju dock varit och nosat på lösningen, att sätta dit en termometer, gör det och testa sedan de olika lösningarna. Jag tror dock mest på en fläkt i direkt anslutning till den för störst luftflöde.
Skriv svar