Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Gjorde klart testbaren idag. Slipade upp den invändiga diametern till drivtappen och tog ett litet slick på planet. Efter det slängde jag upp den i svarven och putsade av den med någon "micro finish" putsduk för att få en blank och fin yta! :roll:
WP_000075.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du provat med märkfärg, hur pass bra konorna passar i varandra?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Kan mest kommentera detta med att än är inte den sista verktygsmakaren död.. Finns lite hopp för framtiden. =)
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

säter: Har inte gjort det, nej. Jag tryckte i testbaren i spindelskaftet och den satt fast av sig självt om jag lyfte på den. Då valde jag att skippa märkfärg. :P

NeoTech: Hehe, tackar! Bästa är ju att man blir upplärd av verktygsmakare som jobbat med det hela livet. :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Jag tryckte i testbaren i spindelskaftet och den satt fast av sig självt"

Då är det nog lugnt. :tumupp:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Såg dina gängor på spindeln.
Låsmuttrarna som har insexskruvar. Har du någon mässingplugg mellan skruv och gänga.
Det är ju brukligt på maskiner med lite klass på. Dina grejor hör ju klart dit :tumupp:
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Tackar! :D Som någon tidigare nämnde så var det stålplugg i dessa mindre muttrar, men vilket som så är det en plugg som skyddar gängorna på axeln. :)

På tal om det, det har jag funderat på ett tag. Jag vet att man kan ställa in planheten med muttern och hur den funkar, men hur gör man det? Ska man använda en vippindikator och isåfall var ska man klocka? Har nämligen aldrig monterat en sånhär mutter. :P
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Började gnista ur spindeln för grippern idag! :D

På bild ser ni skrotelektroden. Jag har slipat av den en gång(för att få bort radien som bildades) och sen körde jag igenom den igen. Nyligen satte jag upp finelektroden, cyklar tillbaka till jobbet om någon timme för att kolla till den. :vissla:
WP_000085.jpg
WP_000086.jpg
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Körde klart hålet till grippern idag, nu passar grippern preciiiiiiis! Gripperhuset konar med 0.01mm på diametern, när jag plockade ur spindelskaftet ur gnisten passade det på ena hållet, men inte åt andra. Jag kände inte för att gnista mer så valde att putsa upp det istället. Putsade lite på gripperhuset och även lite i hålet, så nu passar det perfekt! :D

Inte mycket kvar på spindelskaftet nu! Det enda jag kan komma på för tillfället är gängan till grippern(blir att jag gnistar den), spåret till drivtapparna och utrymmet som gör att grippern kan öppnas.
WP_000088.jpg
WP_000090.jpg
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Vackert är allt jag kan säga :)
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Har varit upptagen med andra grejjer denna helgen men var tvungen att gnista en grej till jobbet idag så passade på att testa lite med VK-lagringen på spindeln då.

Finns nog inte så mycket att säga om det mer än att jag tror det kommer bli riktigt bra! Kommer inte ihåg om jag sagt det men den yttre distansringen är tiondelen mindre än lagerläget, det är bara för man ska kunna flytta den lite för att justera kastet i lagringen.(Det var en spindelmontör som sa det till mig, jag kunde inte förstå hur det kunde spela någon roll då, men efter att ha provat det själv förstår jag varför det blir så och att det är riktigt viktigt att den har det undermåttet!)

Bjuder på en liten film med; ringen är injusterad och det gjorde jag genom att knacka på den med en kopparbit.

YouTube - Testar kastet i VK-lagringen

Klockan på den röda hållaren är en 2µm indikator och klockan på den silvriga hållaren är 1µm.
WP_000114.jpg
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Har inte hunnit jobba så mycket med spindeln denna helg, har lagt tiden på Julafräsen istället. Vilket som så har jag hunnit med lite, gnistade nämligen M26x1.5 gängan som ska hålla ihop hela gripperpaketet.
WP_000125.jpg
WP_000129.jpg
Nästa tempo blir nog elektrodframtagning för att gnista upp utrymmet där grippern öppnas. Blir även att beställa material till spindelhuset snart, kommer troligen bli en klump med Impax Supreme. Det är ju förhärdat så blir ju lite styvare än vanligt konstruktionsstål.
H.O

Inlägg av H.O »

Det är verkligen ett imponerande bygge och ett arbete i en klass för sig, bra jobbat!
Vad ska du ha spindeln till när den är färdig, ska du sätta den på det som är kvar av Jula-fräsen?
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Tackar! :D

Anledningen till spindelbygget är mer, jag vill bygga något och jag är fascinerad av frässpindlar, än att jag behöver en ny spindel. Men när den är klar ska jag hänga på den på julan. Det är ju trots allt den enda fräsen jag har. Om det framöver blir ett nytt fräsbygge så är jag ju inte begränsad till en dålig spindel(min förra/första spindelbygget).
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

*facepalm* ja jula fräsen.. Alltså.. om du e kapabel o bygga en frässpindel på den där nivån.. Tror jag väl o slänga ihop en fräs stomme som kan ta den där fin spindeln inte borde vara direkt jätte svårt för dig heller kanske. =)

// A
Skriv svar