Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
FreeCAD kanske kan vara något?
http://freecadweb.org/
Har inte kollat närmare men den står på min lista över möjliga objekt
http://freecadweb.org/
Har inte kollat närmare men den står på min lista över möjliga objekt
Bra tips, ska kolla närmare på det : ) Saknar verkligen möjligheten att skapa runda objekt från ett 2d object i Sketchup.
Edit: Insåg just att det går att göra revolve med "follow me" kommandot : )
Edit: Insåg just att det går att göra revolve med "follow me" kommandot : )
Jag tror det är att man kan se lite vobbel i utskriften på vissa ställen. Om den ska ta en 90 graders kruva så vobblar den en stund innan den kommer upp i hastighet, går med konstant fart (fin utskrift) sen retarderar den och vobblar igen. Man ser liksom mönstret längs med x och y och inte z. Om du kollar på mina bilderdbostream skrev:Hur ser man på en utskrift ifall remmarna är dåliga?

Har precis installerat GT2 belt och pulleys. 20 teeth pulleys med 2mm pitch bälte (5mm bred). MEN jag får inte rätt på värdena. Jag går in på config eeprom och sätter 80steps/mm men detta funkar inte. Något som vet hur jag ställer in detta rätt? Mvh
@phixius
Att inte EEPROM ändringarna slår igenom kan bero på att raden
#define EEPROM_CHITCHAT är bortkommenterad (// framför raden) i Configuration.h
Om inte EEPROM ändringarna slår igenom så kan du ändra direkt i Configuration.h och flasha processorn.
Raden som skall ändras är
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {64.25,64.25,2560,600}
(x och y steps/unit är 64.25 i ovan rad, ändra till 80 och flasha processorn)
Att inte EEPROM ändringarna slår igenom kan bero på att raden
#define EEPROM_CHITCHAT är bortkommenterad (// framför raden) i Configuration.h
Om inte EEPROM ändringarna slår igenom så kan du ändra direkt i Configuration.h och flasha processorn.
Raden som skall ändras är
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {64.25,64.25,2560,600}
(x och y steps/unit är 64.25 i ovan rad, ändra till 80 och flasha processorn)
Jag har nog inte så bra koll på detta. Måste jag, likt denna guiden http://www.repetier.com/documentation/r ... tallation/ , installera arduino mjukvara för att komma åt configen? Var ligger configuration.h? Hittar inte den i Appdata.
När jag i repetierhost uppdaterar till 80steps/mm i config fliken som behandlar eeprom så rör sig motorerna i x och y vääääldigt långsamt. Något är skumt... fattar inte hur jag ska lösa detta... hittar ingen bra guide eller liknande
När jag i repetierhost uppdaterar till 80steps/mm i config fliken som behandlar eeprom så rör sig motorerna i x och y vääääldigt långsamt. Något är skumt... fattar inte hur jag ska lösa detta... hittar ingen bra guide eller liknande
Du måste först ladda ner Arduino IDE + senaste firmware från hemsidan www.k8200.eu
När du packar upp firmware och öppnar den med Arduino IDE då hittar du i den Configuration.h fil.
När du packar upp firmware och öppnar den med Arduino IDE då hittar du i den Configuration.h fil.
Nu är även min monterad och klar!
Lite blandade noteringar:
Saknade prylar: 4 försänkta M4 till Värmebäddsplattan.?
Dom jag köpte på Biltema var nog lite för korta, så just nu ligger två justermuttrar på bordet, men provutskriften tuggar på bra ändå.
Jag behövde höja spänningen på extrudermotorn, till 0,55 c:a. Motorn bara tuggade innan.
Man ska inte koppla in telefonen till datorn under utskrift, då hänger sig Repetier-Host.
Microbrytaren för Y måste flyttas ut från ramen (samma fel som TS)
Jag fick ett rakt NTC till hotenden. Mycket enklare att montera, bara att stoppa i ett extra hål.
Jag monterade en flexibel koppling från början på gängstången i stället för original som många verkar ha problem med.
Vad mer? Ja, jag är j....gt trött på att skarva kablar!

/Mats
Lite blandade noteringar:
Saknade prylar: 4 försänkta M4 till Värmebäddsplattan.?
Dom jag köpte på Biltema var nog lite för korta, så just nu ligger två justermuttrar på bordet, men provutskriften tuggar på bra ändå.

Jag behövde höja spänningen på extrudermotorn, till 0,55 c:a. Motorn bara tuggade innan.
Man ska inte koppla in telefonen till datorn under utskrift, då hänger sig Repetier-Host.

Microbrytaren för Y måste flyttas ut från ramen (samma fel som TS)
Jag fick ett rakt NTC till hotenden. Mycket enklare att montera, bara att stoppa i ett extra hål.
Jag monterade en flexibel koppling från början på gängstången i stället för original som många verkar ha problem med.
Vad mer? Ja, jag är j....gt trött på att skarva kablar!

/Mats
Tack!
Tyvärr så ser utskrifterna ut som skrutt, men jag kommer väl på varför snart.
Det är lite "grov pensel" över resultatet...
Kanske är det kylningen, så en V1 printas ut just nu.
Imorgon blir det alla fall en tur till IKEA för att handla speglar.
Tyvärr så ser utskrifterna ut som skrutt, men jag kommer väl på varför snart.
Det är lite "grov pensel" över resultatet...
Kanske är det kylningen, så en V1 printas ut just nu.
Imorgon blir det alla fall en tur till IKEA för att handla speglar.
Det finns bara 2 saker som är viktiga vid utskrifter, kalibrering och kalibrering.
Plasten tar bäst i bädden med Tesa tejp (för min del) men finns många andra lösningar också.
Ikea spegel + citron saft, osv.
Plasten tar bäst i bädden med Tesa tejp (för min del) men finns många andra lösningar också.
Ikea spegel + citron saft, osv.
Jag har inte haft några problem med att få utskriften att fastna, det är bara att ytan påminner mest om målat vävtapet. Kanske penslat putsbruk...
Jag använder den tape jag fick tag på, vanlig noname maskeringstape.
Jag (mycket "jag" här!
) ska lägga upp bilder så fort utskriften av K8200 Z-axis Backlash eliminator blir klar.
Edit: Bild tillagd.

Kan någon av er erfarna peka mig i rätt riktning?
/Mats
Jag (mycket "jag" här!

/Mats
Kalibrera extruder, det verkar som den skickar för mycket plast.
Kolla på wikin, finns youtube video hur man kontrollerar och kalibrerar extruder eller kolla några sidor bakåt där har jag beskrivit processen hur jag gör den varje gång när jag byter plasten.
Kolla på wikin, finns youtube video hur man kontrollerar och kalibrerar extruder eller kolla några sidor bakåt där har jag beskrivit processen hur jag gör den varje gång när jag byter plasten.
Ser ut som att du har för hög temp/behöver bättre kylningVejbymats skrev:Jag har inte haft några problem med att få utskriften att fastna, det är bara att ytan påminner mest om målat vävtapet. Kanske penslat putsbruk...
Jag (mycket "jag" här!) ska lägga upp bilder så fort utskriften av K8200 Z-axis Backlash eliminator blir klar.
/Mats
Så här ser mina PLA-utskrifter ut just nu.
Billig plast och ganska så standard inställt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack Kulla!
Jag håller just nu på att läsa genom hela tråden för tredje gången, (första efter att jag skaffat en egen skrivare)
Tack dhr!
Imponerande utskrifter!
Jag försökte skriva ut V1 igår, men utskriften hängde sig två gånger på samma ställe, c:a 2cm upp.
Jag håller just nu på att läsa genom hela tråden för tredje gången, (första efter att jag skaffat en egen skrivare)
Tack dhr!
Imponerande utskrifter!
Jag försökte skriva ut V1 igår, men utskriften hängde sig två gånger på samma ställe, c:a 2cm upp.