Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
8 timmar sen och utskriften är färdigt. Dags att skriva ut mer 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
När ska man vara nöjd med kvalitén? Vad klarar egentligen velleman av? Bättre än det jag lyckats med? (se bild) Om jag tillexempel jämför med en makerbot är dess utskriftskvalite väldigt mycket bättre än min! 
Om ni anser att ni har bättre utskrifter än mig, vad tror ni det kan bero på? Jag är medveten om att bältena inte är optimala, som syns i bilden. Men nya GT2 är påväg
men förövrigt? Tänker speciellt på randigheten.

Jag har hittills:
Bytt Z-stång mot en rakare M-gängad
Skrivit ut det populära Z-motor mountet
Satt en spoolholder med ballbearings
Skrivit ut denna: http://www.thingiverse.com/thing:235494
Jag har inte (än):
Uppgraderat till GT2 x och y.
Inte oljat några kugghjul (borde jag? och isåfall med vad?)
Installerat någon sorts guiding på den andra sidan (för Z-rörelsen)
Uppskattar all hjälp

Om ni anser att ni har bättre utskrifter än mig, vad tror ni det kan bero på? Jag är medveten om att bältena inte är optimala, som syns i bilden. Men nya GT2 är påväg

Jag har hittills:
Bytt Z-stång mot en rakare M-gängad
Skrivit ut det populära Z-motor mountet
Satt en spoolholder med ballbearings
Skrivit ut denna: http://www.thingiverse.com/thing:235494
Jag har inte (än):
Uppgraderat till GT2 x och y.
Inte oljat några kugghjul (borde jag? och isåfall med vad?)
Installerat någon sorts guiding på den andra sidan (för Z-rörelsen)
Uppskattar all hjälp

Hur ser man på en utskrift ifall remmarna är dåliga?
Efter att ha läst den här tråden två gånger, så tryckte jag på knappen igår kväll.
Som om det inte fanns nog att göra ändå...
Tack alla som öser in info här!
/Mats
Som om det inte fanns nog att göra ändå...

Tack alla som öser in info här!
/Mats
Glöm inte att skriva ner era bra tips och trix på wikin: http://elektronikforumet.com/wiki/index ... D-skrivare : D
Jag fick bort mycket av "randigheten" genom att kalibrera extrudern. Se mitt inlägg 2 sidor bak för att se exempelutskrifter jag gjorde.phixius skrev:När ska man vara nöjd med kvalitén? .....
.....
... Tänker speciellt på randigheten.
Uppskattar all hjälp
Jag är nu riktig nöjd med mina utskrifter.
Den test utskrift med tuna väggar får jag precis som det står i G-kod, om där står att väggtjocklek ska bli 0.42 mm jag får 0.41-0.42.
Vad jag gör varje gång när jag byter plasten är kalibrera extruder + kalibrera plasten i slicer, så till exempel plasten från igo3d.com har extrusion multiplier 0.88-0.90 osv.
Jag köpte också plasten här på forumet från en kille som hade problem att skriva ut med den, kalibrerat extruder och extrusion multiplier och den funkar klockrent.
Här är utskrift med den plasten i svart och grön färg. Jag gör några med mer detaljer sen.
Den test utskrift med tuna väggar får jag precis som det står i G-kod, om där står att väggtjocklek ska bli 0.42 mm jag får 0.41-0.42.
Vad jag gör varje gång när jag byter plasten är kalibrera extruder + kalibrera plasten i slicer, så till exempel plasten från igo3d.com har extrusion multiplier 0.88-0.90 osv.
Jag köpte också plasten här på forumet från en kille som hade problem att skriva ut med den, kalibrerat extruder och extrusion multiplier och den funkar klockrent.
Här är utskrift med den plasten i svart och grön färg. Jag gör några med mer detaljer sen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skulle du kunna förtydliga vad du menar med "kalibrerade extrudern med [M92 E600] > [M92 E674]", var/hur kan jag mata in detta och vad betyder kommandona?jaosef skrev:Jag fick bort mycket av "randigheten" genom att kalibrera extrudern. Se mitt inlägg 2 sidor bak för att se exempelutskrifter jag gjorde.phixius skrev:När ska man vara nöjd med kvalitén? .....
.....
... Tänker speciellt på randigheten.
Uppskattar all hjälp
På Wikin finns en bra video om hur man kan kalibrera sin extruder:
Vet dock inte om det är detta han tänker på men kan ju inte finnas så många sätt att kalibrera den på.
Edit: Uppdaterade wikin med några mer smidiga mods från thingverse.
Vet dock inte om det är detta han tänker på men kan ju inte finnas så många sätt att kalibrera den på.
Edit: Uppdaterade wikin med några mer smidiga mods från thingverse.
Jag kan förklara hur jag kalibrerar min 
Först jag har aktiverat PID temperatur reglering i senaste Marlin firmware och kalibrerat temperatur både på hotend och hotbädden.
Sen när jag byter plasten, först jag skruvar bort hotend (vad är ord på svenska för den?) och då jag säger till extruder att den ska extrudera 100mm av plasten.
När den är färdigt då jag mäter den som jag fick och ser vad är skillnaden.
Så till exempel jag frågade om 100mm, men fick 105mm, då jag gör matte enligt följande formula (100/105)*600, där 100 är vad har jag frågat extruder, 105 är vad jag fick och 600 är steg per mm i firmware för extruder.
Då jag får ny steg per mm och jag skriver in det i firmware eller eprom, vilken är snabbare variant, då man behöver bara trycka alt+e i Repetier och skriva där. Ni måste ha senaste Marlin för att detta ska funka.
En viktig grej är att om ni gör samma utan att extruder har nått sin temperatur eller om den är avstängd då ska ni få meddelande i Repetier "cold extrusion prevented" och då ni bara skickar M302 manual kommando som löser det till nästa omstart av kortet.
Nu jag testar igen och gör processen igen om jag är inte nöjd, jag ska få 100mm om jag frågar om 100mm.
Efter detta jag kalibrerar plasten, skriver ut en tunn objekt, till exempel den https://github.com/ahmetcemturan/SFACT/ ... _40x10.STL med extrusion multiplier på 1 i Slic3r.
När den skrivs ut jag mäter tjocklek på sista lager. I Repetier i G koden ni kan se i kommenterade delen längst up "extrusion width" vilken är tjocklek av väggen ni skriver ut. Process här är samma, om ni skulle fick 0.42 och ni fick 0.46 då är det bara att dela 0.42 med 0.46 och ni får extrusion multiplier för Slic3r.
Skriv ut objektet på nytt och verifiera att den är rätt eller gör processen om tills ni får det som det ska.

Först jag har aktiverat PID temperatur reglering i senaste Marlin firmware och kalibrerat temperatur både på hotend och hotbädden.
Sen när jag byter plasten, först jag skruvar bort hotend (vad är ord på svenska för den?) och då jag säger till extruder att den ska extrudera 100mm av plasten.
När den är färdigt då jag mäter den som jag fick och ser vad är skillnaden.
Så till exempel jag frågade om 100mm, men fick 105mm, då jag gör matte enligt följande formula (100/105)*600, där 100 är vad har jag frågat extruder, 105 är vad jag fick och 600 är steg per mm i firmware för extruder.
Då jag får ny steg per mm och jag skriver in det i firmware eller eprom, vilken är snabbare variant, då man behöver bara trycka alt+e i Repetier och skriva där. Ni måste ha senaste Marlin för att detta ska funka.
En viktig grej är att om ni gör samma utan att extruder har nått sin temperatur eller om den är avstängd då ska ni få meddelande i Repetier "cold extrusion prevented" och då ni bara skickar M302 manual kommando som löser det till nästa omstart av kortet.
Nu jag testar igen och gör processen igen om jag är inte nöjd, jag ska få 100mm om jag frågar om 100mm.
Efter detta jag kalibrerar plasten, skriver ut en tunn objekt, till exempel den https://github.com/ahmetcemturan/SFACT/ ... _40x10.STL med extrusion multiplier på 1 i Slic3r.
När den skrivs ut jag mäter tjocklek på sista lager. I Repetier i G koden ni kan se i kommenterade delen längst up "extrusion width" vilken är tjocklek av väggen ni skriver ut. Process här är samma, om ni skulle fick 0.42 och ni fick 0.46 då är det bara att dela 0.42 med 0.46 och ni får extrusion multiplier för Slic3r.
Skriv ut objektet på nytt och verifiera att den är rätt eller gör processen om tills ni får det som det ska.
Tack för det Kulla.
Var kan man läsa om alla tillgängliga kommandon och vad de gör?
När du skriver att man behöver senaste marlin firmware är det version 2? Har aldrig uppdaterat min skrivare så det krävs nog att jag gör det.
Var kan man läsa om alla tillgängliga kommandon och vad de gör?
När du skriver att man behöver senaste marlin firmware är det version 2? Har aldrig uppdaterat min skrivare så det krävs nog att jag gör det.
Den är fortfarande V1, även om på visa ställen det skrivs V2.
https://github.com/ErikZalm/Marlin
Där kan du se lista av alla implementerade kommando + att lada ner den senaste firmware. Tänk på att du måste ändra typ av skrivare i Configuration.h till 77 för K8200/3drag + du måste ändra steg per mm i samma filen, du kan ladda ner firmware från k8200.eu för referens, där kan du läsa av vilka värden ska vara där.
Lina du kommer behöva ändra är nummer 443 #define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {78.7402,78.7402,200.0*8/3,760*1.1} // default steps per unit for Ultimaker
Du kan kontrollera andra också att de stämmer med K8200 config från hemsidan.
Uppgradering är lätt:
https://github.com/ErikZalm/Marlin
Där kan du se lista av alla implementerade kommando + att lada ner den senaste firmware. Tänk på att du måste ändra typ av skrivare i Configuration.h till 77 för K8200/3drag + du måste ändra steg per mm i samma filen, du kan ladda ner firmware från k8200.eu för referens, där kan du läsa av vilka värden ska vara där.
Lina du kommer behöva ändra är nummer 443 #define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {78.7402,78.7402,200.0*8/3,760*1.1} // default steps per unit for Ultimaker
Du kan kontrollera andra också att de stämmer med K8200 config från hemsidan.
Uppgradering är lätt:
- Installera Arduino IDE från arduino.cc
- koppla av Repetier från skrivaren
- extrahera firmware till en mapp och dubbel klicka på .ino fil i den mappen
- ändra att com-port vart ligger skrivaren och att Arduino typ är 2560/Mega
- du behöver kortsluta 2 programmerings pinnar på kortet
- klicka på upload knappen
- ta bort kortslutning från de 2 pin och koppla på den med Repetier
Någon här som testat OpenSCAD? Söker efter ett lite mer seriöst program än Sketchup då jag tycker det är lite väl begränsat när det gäller CAD funktionalitet.
Jag har testat alla, men för min del Solidworks funkar bäst.
Openscad är ok, man får skriva och skriva, men den är ganska begränsad mot de stora program.
Openscad är ok, man får skriva och skriva, men den är ganska begränsad mot de stora program.