Dimmer till LED

Berätta om dina pågående projekt.
Max30

Dimmer till LED

Inlägg av Max30 »

Hej!

Jag vill bygga en enkel dimmer för fem stycken parallellkopplade Power LEDs med följande grundkomponenter:

Power-LED
(Kjell & Company, art. nr 90069)
3,0-3,6 V
C:a 92 mA

Trafo
(Biltema art. nr 44-149)
12 V 20 W

Jag försökte bygga en egen konstruktion med hjälp av en transistor (BD139) och en vridpot. på basen.
Det gick dock inte att vrida upp till full styrka. Antagligen blev det för stort spänningsfall och jag kan inte själv beräkna värdena.

Kan någon komma med förslag på en enkel konstruktion?
Tack!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Dimmer till LED

Inlägg av MNorrgren »

http://www.pcsilencioso.com/cpemma/pwm_erg.html

Bästa PWM kretsen vad jag vet och den funkar perfekt! Bara välja rätt värde på sista transistorn :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Max30: Det är först och främst helt fel att parallellkoppla dom!

Sedan är det inte spänningen som ska regleras, det är strömmen!
Och då de är vita ska strömmen vara konstant om färgbilden ska kvarhållas.
Och strömmen genom en LED ska vara runt 920mA

Kvar finns PWM-reglering. Det finns mängder av byggbeskrivningar på nätet för detta.

Då du vill driva det hela med 12V kan det vara lämpligt att montera 2 st i serie och sedan koppla in ett strömbegränsermotstånd på ung. 5,2 Ohm, det ska tåla minst 5W. Detta gör du två gångar, då har du liv i alla 4 LED.

Sedan är jag tveksam till att transistorn du har vald klarar strömmen (1,84A)...
Senast redigerad av Icecap 20 maj 2014, 12:20:12, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur har du kopplat?
Börja med att koppla dem i serie två och två med en serieresistor. Räkna bort 0,2B för transistorn när du beräknar resistanserna.
En enkel linjär dimmer som du försökt bygga borde funka. Visa gärna hur du kopplade.

EDIT: Nu var jag seg med att trycka på send...
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Max30 skrev:Kan någon komma med förslag på en enkel konstruktion?
Tack!
Absolut enklast blir om du parallellkopplar dina leds, med ett motstånd till varje lysdiod, för den maximala strömmen du vill ha på 12V (ha lite marginal uppåt för strömmen kommer variera lite med motståndsreglerad strömbegränsning). Sedan driver du detta med en ställbar nätadapter (trafo) t.ex Kjell & Co 44-252. Då kan du dimma ned dem i 7 steg; 12, 9, 7.5, 6, 5, 4.5, 3V. Det blir en ganska linjär ljusdimmning. Färgändringen är försumbar anser jag. Betydligt mindre än en dimmad glödlampa.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Neondiod: att parallellkoppla LED är fel av så många grunder att jag inte ids dra dom här! Det finns en förklaring i wiki-delen av forumet.

Att parallellkoppla en LED + seriemotstånd är inte en "riktig" parallellkoppling av LED, det är en parallellkoppling av slingor.

Och då vi ganska klart har en "icke elektronikvan" person som TS är det viktigt att skriva rätt för att undvika missförstånd!
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Ha ha, jag anade att du skulle påpeka det :wink:
OK, det är parallellkoppling av slingor jag menar, måste vara ett mostånd i serie med varje led.
Fel å fel, det beror på omständigheterna. Det går att göra så och är enkelt.

Köpte en batteridriven ljusslinga på Netto där alla 10 led:ar var parallellkopplade utan motstånd, -höll typ 2 veckor :doh:
Max30

Inlägg av Max30 »

Det var många bud om det här och man kan bli förvirrad för mindre.
Kan någon vara snäll och rita ett schema och ange komponentvärden?
Lysdioderna ska monteras på varsin takbjälke (kylfläns behövs) i min kolonistuga och avståndet mellan varje LED är c:a 2-3 meter.
Räcker 2,5 mm2 för strömmarna?
Skriv svar