nybörjar fråga... kostnad att bygga cnc plasma

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
prosgren

nybörjar fråga... kostnad att bygga cnc plasma

Inlägg av prosgren »

Hej

Bygger och bygger om min trike över vintrarna.
Använder en billig Kina plasma skärare som funkar super bra men tänkte ta det ett steg längre ch automatisera det hela.

Eftersom inte det direkt är nåt motstånd när man skärm med plasma borde det ju räcka med lite mindre kraftigt material än om man vill fräsa metal t.ex.

Det jag funderar på att bygga är en cnc styrning där jag ska kunna skära ut bitar som är ca 50-70cm breda och lika långa.

Min första fråga är vad skulle ett sånt bygge kunna kosta inkl allt (MotoreR, skenor, styr kort mm) förutom dator dom har jag många av ;)
thewho

Re: nybörjar fråga... kostnad att bygga cnc plasma

Inlägg av thewho »

Jag funderar på att bygga en enkel cnc plasma och då skulle jag använda:
Vinkeljärn/profilrör som skenor
Kullager som linjärlager
Stegmotorer som driver axlarna med remmar

Borde fungera relativt bra och fram för allt bli billigt. Jag förstår inte folk som använder riktiga linjärlager (hiwin,nsk mm) och kulskruvar.
Man har ju ändå ingen nytta av precisionen dom ger.
Men om någon kan förklara varför så gör gärna det :)
prosgren

Inlägg av prosgren »

Ja lite så har jag också tänkt. Men det beror helt på vad man hittar för prylar.

Ibland dyker det upp rätt trevliga prylar på blocket.
Det lilla jag hunnit titta så verkar det va elektroniken som sticker iväg i pris.

Bra glidskenor och lager förenklar en hel del även det blir lite dyrare
prosgren

Inlägg av prosgren »

Såg att det finns en hel del motorkit på aliexpress för 150-200$, har nån testat dessa Kina prylar?

Ibland funkar dom ju riktigt bra ibland inte alls :(
thewho

Inlägg av thewho »

Är det dom "svarta lådorna"? Jag har såna till fräsen och dom har alltid fungerat bra.
Motorerna är från ebay (aka kinagrejer) och dom har heller inga fel.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Tänk på att dom minsta plåtarna som finns att köpa är 1x2 meter. (Givetvis kan du få kapat till mindre)

Plasman jag byggde gjorde jag 1,5x2 meter, då kan jag om jag låter plåten sticka ut på en sida skära från en plåt med storleken 1,5x3 meter, vilket också är en standardstorlek.
Så jag hade inte byggt en maskin smalare än 1 meter med möjlighet att låta plåten sticka ut utanför maskinen på längden.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

En av dom luriga delarna med o automatisera plasma om man använder en plasma som inte är förberedd för extern styrning är väl just att lista ut hur man triggar den. Även om man sett kreativa lösningar på servon o annat för o starta den.

Det var här jag själv gick bet, har en italien tillverkad liten handplasma. Men kan inte för mitt liv lista ut hur man ska trigga den elektroniskt. Vilket gör att vill man ha en plasma som faktiskt går att styra så börjar de dra iväg i pengar snabbt.

Men annars som the who säger.. Kullager med V spår som går på antingen raka stålplattor med en slipad kilprofil i kanten eller dollys som löper på vinkeljärn duger utmärkt. O kostar inte många spänn. Tänk på att plasman producerar mkt partiklar o skit när den skär. Vilket kan gegga igen linjär lager o annat.. så är ett fell av "K.I.S.S." eller "Keep it stupid simple"
Skriv svar