Bild-/byggtråd 3D-utskriven Quadrokopter
Re: Bild-/byggtråd 3D-utskriven Quadrokopter
Prototypen är printad
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Attans vad det skrivs ut... har inte hunnit plocka bort undre delen från bädden ens..
Ja ja.. får försöka ikväll när ungarna lagt sig..
Och riktigt elakt att tippsa om miniquaden på thingiverse.. Tur att mina oanvända proppar inte passar på den. Får bli att lägga på att göra listan istället...
Henry, 1.3GHz? hmm.. Får bli att kika över det också.
Ja ja.. får försöka ikväll när ungarna lagt sig..
Och riktigt elakt att tippsa om miniquaden på thingiverse.. Tur att mina oanvända proppar inte passar på den. Får bli att lägga på att göra listan istället...
Henry, 1.3GHz? hmm.. Får bli att kika över det också.
Haha, förlåt 
Själv är jag i sittsen att jag har en fin Trex 450 som jag inte vågar flyga med för jag är rädd att krascha ~1250$ och aldrig varit i luften inte mitt bästa inköp precis. Funderar dock på att sälja av den och bygga den lilla quadcoptern, känns lite smidigare att kunna slänga ner i en ryggsäck när man sticker iväg på en cykeltur eller liknande.
Edit: 1.3GHz får man sända på det i sverige utan licens?

Själv är jag i sittsen att jag har en fin Trex 450 som jag inte vågar flyga med för jag är rädd att krascha ~1250$ och aldrig varit i luften inte mitt bästa inköp precis. Funderar dock på att sälja av den och bygga den lilla quadcoptern, känns lite smidigare att kunna slänga ner i en ryggsäck när man sticker iväg på en cykeltur eller liknande.
Hur stabil är dessa små quad:ar?
Har sedan tidigare två (eller var det tre.. hmm) "leksaks"-quadar men det minsta i vind så ligger dom på rygg i marken... Är perfekta att reta kollegorna med i kontorslandskapet men utomhus kräver vindstilla ytor.
Men gillar dess storlek då det är hanterbara och tar inte så mycket plats.
Lite samma anledning man har en förkärlek för tricopter med fällbara bom:ar..
Att dom är långa gör inte så mycket.. så länge det är ett smalt avlångt paket vid frakt.
Får sätta ihop quaden och se om den är körbar innan man börjar spåna på nästa flygting.
Dock lite sugen på FPV då ialla fall jag tappar perspektiv bara man är 10-tal meter bort.
En snabb kik på rctimer visar 1st 433MHz modul och 9st 5.8GHz...
Visst finns det mängder av inköpsställen men känns som 5.8GHz är "vanligast" ?
Har sedan tidigare två (eller var det tre.. hmm) "leksaks"-quadar men det minsta i vind så ligger dom på rygg i marken... Är perfekta att reta kollegorna med i kontorslandskapet men utomhus kräver vindstilla ytor.
Men gillar dess storlek då det är hanterbara och tar inte så mycket plats.
Lite samma anledning man har en förkärlek för tricopter med fällbara bom:ar..
Att dom är långa gör inte så mycket.. så länge det är ett smalt avlångt paket vid frakt.
Får sätta ihop quaden och se om den är körbar innan man börjar spåna på nästa flygting.
Dock lite sugen på FPV då ialla fall jag tappar perspektiv bara man är 10-tal meter bort.
En snabb kik på rctimer visar 1st 433MHz modul och 9st 5.8GHz...
Visst finns det mängder av inköpsställen men känns som 5.8GHz är "vanligast" ?
Det är mycket för att antennerna till 5.8GHz system blir väldigt små när man tillverkar en bättre än de som medföljer även om dessa också är väldigt små.
Så är det ja att det krävs licens för 1.3GHz då det ligger inom amatörradiobandet och kina sändare på denna frekvens behöver normalt ett rätt snävt lågpassfilter på utgången så det stör så lite som möjligt om man bryr sig om andra. På 5.8GHz ISM bandet utan licens är det max 25mW som gäller som jag förstått det, på 2.4GHz (stör förstås ut en 2.4GHz radio) så är det max 50mW som gäller. Läste någon 2 år gammal pdf från pts men vet inte om det är samma idag men borde.
433Mhz eller om det var lite över kan man som jag förstått det utan licens trycka på med 500mW förstås under förutsättning att sändaren är godkänd för användning i Sverige.
Så är det ja att det krävs licens för 1.3GHz då det ligger inom amatörradiobandet och kina sändare på denna frekvens behöver normalt ett rätt snävt lågpassfilter på utgången så det stör så lite som möjligt om man bryr sig om andra. På 5.8GHz ISM bandet utan licens är det max 25mW som gäller som jag förstått det, på 2.4GHz (stör förstås ut en 2.4GHz radio) så är det max 50mW som gäller. Läste någon 2 år gammal pdf från pts men vet inte om det är samma idag men borde.
433Mhz eller om det var lite över kan man som jag förstått det utan licens trycka på med 500mW förstås under förutsättning att sändaren är godkänd för användning i Sverige.
License har jag så där borde det "räcka" att ha sitt callsign overlay i bilden.
Samtidigt så vill man välja något som är någerlunda vanligt så man enkelt kan få tag på prylar.
Samtidigt så vore det skönt att slippa för mycket pill med filter mm.
Tex börja med från hyllan för att komma igång och sedan leka med antenner.
Kanske blir att köpa ngt 5.8GHz paket för att komma igång.
Är som sagt rätt billigt och brukar vara lättare att förstå de olika systemen när man väl kommer igång.
Samtidigt så vill man välja något som är någerlunda vanligt så man enkelt kan få tag på prylar.
Samtidigt så vore det skönt att slippa för mycket pill med filter mm.
Tex börja med från hyllan för att komma igång och sedan leka med antenner.
Kanske blir att köpa ngt 5.8GHz paket för att komma igång.
Är som sagt rätt billigt och brukar vara lättare att förstå de olika systemen när man väl kommer igång.
Ett tips är att först träna i en simulator och även ta kontakt med någon klubb där dom flyger heli för att få lite stöd.G4jm0r skrev:Haha, förlåt
Och det är bra att börja med ett stort landningsställ, typ ett par korslagda blomningar. Och innan första kraschen är det alltid jobbigast.
450 är en bra maskin att börja flyga med även om den är betydligt vingligare än dom lite större maskinerna, för den är billig att reparera.
Oftast kommer man undan med en hundring eller två, på 700:an brukar det börja på 1500kr.
Viktigt att tänka på är att det är inga leksaker!!
Och även en multirotor kan göra stor skada.
Själv så var jag och två andra i teamet i Söderköping idag och flög uppvisning.
På bild en Align 700 (el)
Nej precis, detta är inga leksaker. En lite vanlig motorstorlek för quads i 1.5 kg klass kan ge över en halv hk ifrån sig vid full gas och det kan du klippa av ett finger med tex. Finns gott om bilder på skärsår hit och dit efter även mycket svagare motorer.
Klurade på om man skulle prova att ha en liten kopp med GPS:en i uppe på buren.
Vi får väl se om det fungerar eller om den störs av elektroniken under
Vi får väl se om det fungerar eller om den störs av elektroniken under

Tack för tipsen dhr, flög en del innan med en liten walkera 22e (om jag minns rätt), flög en hel del i simulator då också och behärskade en del 3D flygning, men detta var ~6år sen.
En av mina stora begränsningar är att jag numera bor i centrala malmö så här finns inget riktigt bra ställe att flyga på, därav vore det trevligt att fixa en liten maskin jag kan ta med(saknar bil och körkort).
Tack föresten att du dokumenterar och delar med dig av alla dina projekt så väl, är riktigt kul att följa!
En av mina stora begränsningar är att jag numera bor i centrala malmö så här finns inget riktigt bra ställe att flyga på, därav vore det trevligt att fixa en liten maskin jag kan ta med(saknar bil och körkort).
Tack föresten att du dokumenterar och delar med dig av alla dina projekt så väl, är riktigt kul att följa!
Det beror ju lite på hur man definierar leksaker. Jag ser det absolut som leksaker. Nyttan är ju tämligen begränsad.
@ G4jm0r - så lite så, det är kul o bra att dela med sig, ibland får man lite bra tipps och så lär man sig/andra något nytt.
Och så får man lite extra kraft att göra klart när folk är inne i tråden och hejar på
Tur att man slog till på "makerbeam-mejseln" Så här blev den Nu kommer inte GPS:en att passa i denna men man får ett hum om hur det blir
Och så får man lite extra kraft att göra klart när folk är inne i tråden och hejar på

Tur att man slog till på "makerbeam-mejseln" Så här blev den Nu kommer inte GPS:en att passa i denna men man får ett hum om hur det blir
Jo, det är "leksaker" för dom flesta, men leksaker man ska ha respekt för.danei skrev:Det beror ju lite på hur man definierar leksaker. Jag ser det absolut som leksaker. Nyttan är ju tämligen begränsad.
När det går fel kan det få väldigt allvarliga konsekvenser, förra året var ett mörkt år för "leksakerna" med två dödsfall.
Jo visst är de livsfarliga, det håller jag helt med om. Men leksaker är det.
Nu har jag gjort en v6 av armen, starkare, mer plats för ESC, möjlighet att använda 3,5mm bullets utan strul.
Och hål även för större motorer (25x19)
Filen finns på thingiverse.com
Och hål även för större motorer (25x19)
Filen finns på thingiverse.com