...och nu vägrar min RUMBA att bli programmerad

Lutade åt att bootloadern lyckats bli korrupt; hållt på och slitit med det ett par timmar nu. Sen upptäckte jag lite slumpmässigt att Arduino-paketet inte vet att prata stk500v2-protokollet över serieport, dvs ett programmeringsprotokoll som klarar program >128K, och jag tror min repetier -precis- överskrider 128K nu.

Så det kanske var det som var felet hela tiden. Detta efter att ha desperat sköljt av kortet i destvatten, sprit, och kört varmluftspistol på CPUn ifall det var nån kallödning nånstans. Förhastad hagelbössefelsökning i mörkret är nästan aldrig en bra idé

Nu har jag suttit och väntat på att avrdude ska programmera klart bootloadern i sådär 1200 baud i över en timme… håll tummarna eller nåt.
Redigering: ^ det här fungerade inte, för jag klantade mig och lyckades wipe:a bootloadern själv istället

För att faktiskt dokumentera hur man löser problemet (nån här lär väl åka på det förr eller senare); här är den väldigt enkla fixen så man slipper springa i jättestora cirklar på det här sättet:
Peta in det här i /Applications/Arduino.app/Contents/Resources/Java/hardware/arduino/avr/programmers.txt eller motsvarande på din plattform:
Kod: Markera allt
rumba.name=RUMBA
rumba.communication=serial
rumba.protocol=stk500v2
rumba.program.protocol=stk500v2
rumba.program.tool=avrdude
rumba.program.extra_params=-P{serial.port}