Har en platt-TV som ger streck (som rör sig) i ca. 20-40 minuter, därefter blir bilden helt perfekt. Om bilden visar en mörk scen kan det ta ett tag till innan ljuset blir bra, men bilden som sådan är tydlig och streckfri.
Hade det varit en analog TV hade jag sagt att vertikalavlänkningen är kajko, men platt-TV har jag inte så stor erfarenhet av men jag slipper helst att köpa en ny om det här är lättfixat. Vet dock inte var jag ska börja felsöka.
Vet nån på rak arm vad som kan orsaka detta?
Platt-TV med streck
Platt-TV med streck
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Platt-TV med streck
LCDer har ju lövtunna anslutningar i ytterkanterna som kan släppa och skapa det fenomen du har, att det skärper till sig efter en stund är för att det blir varmt och då blir det bättre kontakt.
Man kan väl försöka värma anslutningarna på kanten på LCDn men jag vette tusan om jag har sett någon lyckas enkelt
Man kan väl försöka värma anslutningarna på kanten på LCDn men jag vette tusan om jag har sett någon lyckas enkelt

Det är svårt att få till en varaktig lagning vid den typen av fel, man kan prova att värma
men ofta så håller lagningen inte så länge. Enda som funkar bra är att byta panel, men
det är inte kostnadseffektivt. Finns diverse tips på Youtube där folk värmer och klämmer
dit grejor för att få press men som sagt - oviss längd på lagningen.
men ofta så håller lagningen inte så länge. Enda som funkar bra är att byta panel, men
det är inte kostnadseffektivt. Finns diverse tips på Youtube där folk värmer och klämmer
dit grejor för att få press men som sagt - oviss längd på lagningen.
-
Jag har ingen direkt erfarenhet av att laga platt-TV, men ett mörkt band som rör sig över bilden tycker jag inte borde kunna bero på dåliga anslutningar till LCD:n. Såna fel borde ge svarta band som står still istället, tror jag.
Det låter snarare som en svävning mellan bildfrekvensen och nätfrekvensen som beror på något av typfelen dåliga lödningar eller dåliga kondensatorer.
Det låter snarare som en svävning mellan bildfrekvensen och nätfrekvensen som beror på något av typfelen dåliga lödningar eller dåliga kondensatorer.
Fast på bilden syns ju diverse färgglada streck som väldigt mycket
för tankarna till kantkontaktsfel.. Sen kan ju det mörka bandet vara
något ytterliggare problem om man har otur.
för tankarna till kantkontaktsfel.. Sen kan ju det mörka bandet vara
något ytterliggare problem om man har otur.
-
Du har nog rätt. Det är säkert lättare att avgöra om man ser bilden i verkligheten.
Det mörka bandet på bilden kan ha uppstått vid fotograferingen, och då faller hela min teori ovan.
Det mörka bandet på bilden kan ha uppstått vid fotograferingen, och då faller hela min teori ovan.