Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Har du testat någon annan plast, eller använder du samma hela tiden?
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Har testat två olika. Innofil och FilamentPrint. Den senare funkar något bättre, men samma problem. Blir inte helstopp iallafall.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
När jag ser bilden så tycker jag ändå att det funkar i meningen att det inte är något mekaniskt fel eller så, men att du behöver köra igenom en kalibrering, t ex den här http://reprap.org/wiki/Calibration#Extrusion Det finns flera andra.
Remspännaren tycker jag har för mycket filament, bl a är infillen är för breda. Haveriet har nog berott på att huvudet kört emot någonstans och någon motor har kuggat över. Filamentet i mitten på den hitre delen hör inte hemma där för där ska bara vara infill, den kan vara resultatet av en överkuggning.
Den högra delen är svår att se vad som hänt, den är inte så skarp. Men du säger 1 mm retract, det låter alldeles för lite, jag kör med 5.5 mm. Nu behöver inte alla ha samma retract som mej, men det är i alla fall läge att kolla upp retracten. Det gås igenom i guiden ovan, om inte annat så finns det speciella retractkalibreringsguider. Du har sänkt temperaturen en del från korvtesttemperaturen, när jag höll på med den problematiken fick jag ligga ungefär på korvtesttemperaturen. Även det blir utrett i guiden. Du kan möjligen ha en termistor med annat beta-värden än du tror, eller så kan fel termistortyp vara inställd i Marlin/Repetier.
Ska man lyckas med att bygga smala höga strukturer som du försöker göra i högra delen behöver skrivaren vara rätt inställt med temperatur, matning, retract och framför allt extern kylning. Utskrifter med E3D är rätt känsliga för temperaturer, mer än för en J-head. Kylning med extern fläkt är nödvändig så fort det blir lite höjd och värmeansamling, vilket du har i den högra delen. Isolera huvudet hjälper helt klart men är inte tillräckligt enligt min erfarenhet. Du kanske såg min utskrift av kylfläkthållare nån sida tillbaks, det var inte för skojs skull utan nödvändigt för att kunna bygga smala saker på höjden. Det blir lokalt för varmt och delen smälter.
Remspännaren tycker jag har för mycket filament, bl a är infillen är för breda. Haveriet har nog berott på att huvudet kört emot någonstans och någon motor har kuggat över. Filamentet i mitten på den hitre delen hör inte hemma där för där ska bara vara infill, den kan vara resultatet av en överkuggning.
Den högra delen är svår att se vad som hänt, den är inte så skarp. Men du säger 1 mm retract, det låter alldeles för lite, jag kör med 5.5 mm. Nu behöver inte alla ha samma retract som mej, men det är i alla fall läge att kolla upp retracten. Det gås igenom i guiden ovan, om inte annat så finns det speciella retractkalibreringsguider. Du har sänkt temperaturen en del från korvtesttemperaturen, när jag höll på med den problematiken fick jag ligga ungefär på korvtesttemperaturen. Även det blir utrett i guiden. Du kan möjligen ha en termistor med annat beta-värden än du tror, eller så kan fel termistortyp vara inställd i Marlin/Repetier.
Ska man lyckas med att bygga smala höga strukturer som du försöker göra i högra delen behöver skrivaren vara rätt inställt med temperatur, matning, retract och framför allt extern kylning. Utskrifter med E3D är rätt känsliga för temperaturer, mer än för en J-head. Kylning med extern fläkt är nödvändig så fort det blir lite höjd och värmeansamling, vilket du har i den högra delen. Isolera huvudet hjälper helt klart men är inte tillräckligt enligt min erfarenhet. Du kanske såg min utskrift av kylfläkthållare nån sida tillbaks, det var inte för skojs skull utan nödvändigt för att kunna bygga smala saker på höjden. Det blir lokalt för varmt och delen smälter.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
@hawkan: finns fläktkåpan du använder på thingiverse eller någon annan stans man kan komma åt den? Är lite sugen på en sådan nämligen... 

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
http://www.thingiverse.com/thing:326100
Själv har jag kollat lite på denna eftersom jag ändå tänkte gå över till magnetarmar.
Själv har jag kollat lite på denna eftersom jag ändå tänkte gå över till magnetarmar.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Kod: Markera allt
#define XAXIS_STEPS_PER_MM 400
#define YAXIS_STEPS_PER_MM 400
#define ZAXIS_STEPS_PER_MM 400

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Det ska bli intressant att se och höra om resultatet 

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Sådärja då luktar det bränt i hela lägenheten 
Kopplade på strömen till skrivaren och glömde USB kabeln, då defaultas alla portar till true och min heater gick för fullt tills jag såg att det sprutade ut plast och rök.
Nu blir det till att se om min J-head klarade sig
edit: vilket den inte gjorde, plasten smälte så nozzeln glidit ner

Kopplade på strömen till skrivaren och glömde USB kabeln, då defaultas alla portar till true och min heater gick för fullt tills jag såg att det sprutade ut plast och rök.
Nu blir det till att se om min J-head klarade sig
edit: vilket den inte gjorde, plasten smälte så nozzeln glidit ner
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Mina utskrifter blir 2 mm större än tänkt. Gjorde en låda på 100x100 och den vart 102x102?
Vad kan det bero på?
Mvh Terho.
Vad kan det bero på?
Mvh Terho.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Brukar ju vara att man matar för mycket plast, men 2mm är lite väl mycket. Jag skulle dubbelkolat dina delta settings, tror det är diagonal rod's längden som påverkar storleken.
Edit: http://minow.blogspot.se/ där står lite justering.
Edit2: Föresten hawkan jag är också intresserad av din kyllösning nu när jag bytar till E3D hotenden
Edit: http://minow.blogspot.se/ där står lite justering.
Edit2: Föresten hawkan jag är också intresserad av din kyllösning nu när jag bytar till E3D hotenden

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Har inget konto på thingiverse så lägger kåpan här.
Sidan för monteringen av 30mm fläkten får ligga ner på bädden.
Stagpinnarna som finns inne i kan man skära bort om man känner för det. De behövs under utskrift annars böjde det sej.
Taket kan behöva lite omtanke, bridging behöver funka hyfsat. Det kan underlätta om man vrider delen 45 grader så att första lagret på taket går mellan "bjälkarna", det var därför jag la bjälkarna där.
Var försiktig när fläktarna skruvas, lätt att plasten spricker.
Sen är det "bara" att snäppa på den på samma sätt som orginalfläktkåpan.
Sidan för monteringen av 30mm fläkten får ligga ner på bädden.
Stagpinnarna som finns inne i kan man skära bort om man känner för det. De behövs under utskrift annars böjde det sej.
Taket kan behöva lite omtanke, bridging behöver funka hyfsat. Det kan underlätta om man vrider delen 45 grader så att första lagret på taket går mellan "bjälkarna", det var därför jag la bjälkarna där.
Var försiktig när fläktarna skruvas, lätt att plasten spricker.
Sen är det "bara" att snäppa på den på samma sätt som orginalfläktkåpan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Tack så mycket, bra beskrivning också, blir att testa så fort skrivaren går att använda igen 

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Snyggt, ja ska nog printa en sådan snart. Tack för att du delar med dig!hawkan skrev:Har inget konto på thingiverse så lägger kåpan här....
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
E3D har ett rabatterbjudande på 10% för sin nya v6 extruder denna helg: http://e3d-online.com/E3D-v6 (Discount code LikeAv6 för er som inte vill titta igenom videon
)
/// Marcus

/// Marcus
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Såg det och är riktigt sugen att handla.. 
Edit:
Beställt..

Edit:
Beställt..