Lämplig motor till Depron-tunnan i AoH 2007
Lämplig motor till Depron-tunnan i AoH 2007
Tunnan AoH 2007
Jag har ingen erfarenhet av RF alls, vilken motor rekommenderar ni?
Jag har ingen erfarenhet av RF alls, vilken motor rekommenderar ni?
Re: Lämplig motor till Depron-tunnan i AoH 2007
Häftig modell, har du byggt den?
Det ser ut som att den är låg i nosen och därför måste ha en mindre propeller än vad man brukar ha på depron/inomhusmodeller, stämmer det? I så fall, fundera på vad som får plats och välj så stor som möjligt. Därefter går det att rekommendera motor och annat.
Det ser ut som att den är låg i nosen och därför måste ha en mindre propeller än vad man brukar ha på depron/inomhusmodeller, stämmer det? I så fall, fundera på vad som får plats och välj så stor som möjligt. Därefter går det att rekommendera motor och annat.
Här finns en kalkylator som kan ge en hygglig gissning om hur det kommer att funka med en viss motor. Det är bara att testa tills du hittar något som funkar bra för dig och din propellerstorlek.
http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en
http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en
Oj, den var avancerad, tack för tipset.
Jag har klippt ut 1:1 ritningen och grejer är på väg från två håll, så stommen ska nog bli klar fort, sen får vi se hur fort resten blir av... beror nog en hel del på kineser...
Jag har klippt ut 1:1 ritningen och grejer är på väg från två håll, så stommen ska nog bli klar fort, sen får vi se hur fort resten blir av... beror nog en hel del på kineser...
Så nu har jag skurit ut delarna, och håller på att testa vilket lim som håller ihop Kapa-skiva-delar bäst, just nu verkar det som att UHU Por verkar bäst...
Undrar om man skulle kunna byta ut motor och propeller mot en sån där fläktmotor?
HobbyKing har en billig på 40mm...
Undrar om man skulle kunna byta ut motor och propeller mot en sån där fläktmotor?
HobbyKing har en billig på 40mm...
-
Kapaskivor är ganska tunga i förhållande till andra skivor, 6mm depron eller EPP skulle förmodligen fungera bättre (även om du kanske skulle behöva kolfiberstavsförstärkningar då), om än dyrare. Du får nog sätta dit en motor i överkant, då modellen kanske väger mer än vad den var tänkt att göra vilket i betyder större kraftpaket som i sin tur innebär högre vikt och högre vingbelastning som då innebär att du måste köra modellen i högre fart.
Jag skulle vänta med att sätta in en EDF i modellen tills du lärt dig mer och var beredd på att krascha en hel del om du inte kör med en nybörjarmodell eller tränat på simulator innan. En fläkt är dessutom inte lika kraftig som en propeller och med en redan tyngre modell så får du förmodligen problem.
Vad hade du tänkt dig för elektronik på den? 9gramsservon? Sändare/mottagare?
Håller på lite själv med liknande modeller iaf och det är ganska roligt. Använder du kapaskivor så fungerar limpistolslim hyffsat också även om UHU Por nog kan fungera bättre.
Jag skulle vänta med att sätta in en EDF i modellen tills du lärt dig mer och var beredd på att krascha en hel del om du inte kör med en nybörjarmodell eller tränat på simulator innan. En fläkt är dessutom inte lika kraftig som en propeller och med en redan tyngre modell så får du förmodligen problem.
Vad hade du tänkt dig för elektronik på den? 9gramsservon? Sändare/mottagare?
Håller på lite själv med liknande modeller iaf och det är ganska roligt. Använder du kapaskivor så fungerar limpistolslim hyffsat också även om UHU Por nog kan fungera bättre.
Jag är som sagt helt ny på RC, jag valde Kapaskivorna för att de ska vara i polyuretan, då smälter de inte för allt möjligt, jag vill ju kunna måla modellen.
Nu när jag har fått dem, ja de väger en del, och de smälter av plast(modell)lim, så det var ett dåligt köp, men jag bygger i det ändå nu.
Jag har dålig erfarenhet av smältlim, kanske det var en dålig pistol, men utan erfarenhet att bedöma vilka som är bra och inte... att köpa en dyr och ändå inte veta om den duger känns inte så lockande...
10g väger servot jag har beställt, det är väl lika illa där, jag har ingen känsla hur starka de behöver vara... den här är det HKSCM9-6 Singlechip Digital Micro Servo (6V) 10g / 1.6kg / 0.07s
Sändare och mottagare:
Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 1) (v2 Firmware)
Nu när jag har fått dem, ja de väger en del, och de smälter av plast(modell)lim, så det var ett dåligt köp, men jag bygger i det ändå nu.
Jag har dålig erfarenhet av smältlim, kanske det var en dålig pistol, men utan erfarenhet att bedöma vilka som är bra och inte... att köpa en dyr och ändå inte veta om den duger känns inte så lockande...
10g väger servot jag har beställt, det är väl lika illa där, jag har ingen känsla hur starka de behöver vara... den här är det HKSCM9-6 Singlechip Digital Micro Servo (6V) 10g / 1.6kg / 0.07s
Sändare och mottagare:
Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 1) (v2 Firmware)
-
Jag bygger också i Kapa, fick ett tryckeri att skära ut ritningar åt mig. Inte haft råd att beställa elektroniken än men här har du lite länkar och tips för att bygga i kapa, observera dock att Kapa är tyngre pga tjockare papper och annan plast (kapa är polyuretan, jänkarna använder polystyren) än vad de här planerna är gjorda för:
http://flitetest.com/articles/swappable ... -build-kit Tips på elektronik i
http://flitetest.com/authors/FliteTest# ... ratchBuild olika modeller, alla byggda i något som liknar kapa, de kommer ge dig bra ideér om inte annat för roderlinkage och hur du skall göra gångjärnen för kontrollytorna.
Smältlim bör fungera och ge det en chans om du har en hemma, fungerar det inte för dig så gör det väl inte det helt enkelt, man kan ju smälta limmet med olika temperaturer också.
Bra val av sändare/motagare iaf. Om du gillar att pilla i elektronik (heh) så är den väldigt uppgraderingsbar. Du vill flasha om den till open TX: http://www.open-tx.org/
http://flitetest.com/articles/swappable ... -build-kit Tips på elektronik i
http://flitetest.com/authors/FliteTest# ... ratchBuild olika modeller, alla byggda i något som liknar kapa, de kommer ge dig bra ideér om inte annat för roderlinkage och hur du skall göra gångjärnen för kontrollytorna.
Smältlim bör fungera och ge det en chans om du har en hemma, fungerar det inte för dig så gör det väl inte det helt enkelt, man kan ju smälta limmet med olika temperaturer också.
Bra val av sändare/motagare iaf. Om du gillar att pilla i elektronik (heh) så är den väldigt uppgraderingsbar. Du vill flasha om den till open TX: http://www.open-tx.org/
Senast redigerad av Tandgnissle 27 maj 2014, 01:30:49, redigerad totalt 1 gång.
Vet inte om det var ett medvetet val eller så med Mode 1 betyder att tex gas är på den högra sidan mot normalt den vänstra som här i Sverige + andra ett antal andra länder, USA tex har de dock oftast till höger.
Det går att fixa detta genom att fibbla runt lite i den och byta plats på tex sladdar, kan sedan också rek att byta ut programvara till den (kanske inte så lätt om man aldrig hållit på med dylikt förr) då den har en del saker att önska och är inte så värst lättlärd då pedagogiken i dess uppbyggnad haltar lite, men visst går det.
Det går att fixa detta genom att fibbla runt lite i den och byta plats på tex sladdar, kan sedan också rek att byta ut programvara till den (kanske inte så lätt om man aldrig hållit på med dylikt förr) då den har en del saker att önska och är inte så värst lättlärd då pedagogiken i dess uppbyggnad haltar lite, men visst går det.
Köp en mode 2 om du vill ha hjälp av någon att trimma in det, finns få i sverige som flyger mode 1 så du lär bli rätt ensam om du går den vägen.
Du kan bygga färdigt modellen och sedan väga den för att se hur stor motor(propeller du behöver. Välj en som ger minst samma kraft som modellen är tung så du kan flyga vertikalt.
Ju lättare du bygger den och ju lättare elektronik desto roligare att flyga.
Depron är hysteriskt kul att flyga och krashtåligt, ha bara lite snabblim för plast och tejp med dig
Om man är fler som flyger kan man försöka klippa varandra med propellern...
Du kan bygga färdigt modellen och sedan väga den för att se hur stor motor(propeller du behöver. Välj en som ger minst samma kraft som modellen är tung så du kan flyga vertikalt.
Ju lättare du bygger den och ju lättare elektronik desto roligare att flyga.
Depron är hysteriskt kul att flyga och krashtåligt, ha bara lite snabblim för plast och tejp med dig
Om man är fler som flyger kan man försöka klippa varandra med propellern...

Varning! Jag tycker det verkar som att modellen är på väg att bli för tung. Vad väger kapaskivor? Hur många servon á 10 gram? Stämmer det att mottagaren väger 18 gram? Bygg så lätt som möjligt. Annars blir den svår eller omöjlig att flyga. Ett mindre plan att flyga med inomhus (eller när det är helt vindstilla) bör ha lättast möjliga byggmaterial, servon och mottagare högst 5 gram styck och motor på 10-20 gram. Och jag håller absolut med om att man ska ha mode 2. Dock brukar de flesta sändare gå att bygga om ifall man råkar köpa fel.
EDF ska du bara ha om du är ute efter extrem topphastighet. Dragkraften är mycket låg i förhållande till effekten.
Räkna med att du kanske vill ha 500gram dragkraft på 1500gram modell som minimum. Givetvis är det bättre med 1:2 eller 1:1.
Propellrar är billiga, köp ett par olika. Tex 1" större och 1" mindre stigning.
Räkna med att du kanske vill ha 500gram dragkraft på 1500gram modell som minimum. Givetvis är det bättre med 1:2 eller 1:1.
Propellrar är billiga, köp ett par olika. Tex 1" större och 1" mindre stigning.
Nej, jag mera ute efter så låg fart som möjligt mera... och motsvarande låg ton på ljudet.
-
Om du vill ha låg fart och låg ton så skall du välja en motor med lågt KV värde (varv per volt) och ha en stor propeller på.