Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
jaosef

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av jaosef »

Haft denna trevliga maskin i ca en vecka och nu börjar det likna något!
Några testkuber jag skrev ut och det jag fixade mellan dessa;
(kan tillägga att jag har fixat z-motorfäste och har vobbelfri z-axel, detta gjordes före någon av dessa skrevs ut)

Bild

Höger; första kuben (standardinställningar) - 30mm lagerhöjd
Mitten; spände åt x-bältet då det var lite slappt, satt ner hastigheten på utskriften
Vänster; kalibrerade extrudern med [M92 E600] > [M92 E674] och nytt fläktmunstycke(!!). Jag såg att hörnet längst bort från fläkten hade en tendens att sjunka och göra kuben skev. Nytt munstycke till fläkten och nu är det ljusår bättre!
Ska testa att sänka layer height snart och se vad som händer. Redan riktigt nöjd med prestandan!
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Många här som har erfarenhet av 3d-printing, vad tror ni om tanken att printa skrovet till en ROV (http://en.wikipedia.org/wiki/Remotely_o ... er_vehicle)? Antar att det är ABS som gäller då och vad kan man förvänta sig för hållfasthet om man skulle vilka klara ca 40m djup? Hur tjockt skulle man behöva göra skrovet? Roven är tänkt att bli ca 15 - 20cm bred och aningens högre men går ju att göra den i två delar och limma ihop dom antar jag?
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Har dålig koll på själva plasternas egenskaper men just ABS delaminerar väldigt lätt.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tror jag är en dålig idé tyvärr, blir inte tätt nog och inte hållfast nog. Men att ha det som grund och lägga på typ epoxi kan nog bli bra.
jaosef

Inlägg av jaosef »

Virror skrev:Många här som har erfarenhet av 3d-printing, vad tror ni om tanken att printa skrovet till en ROV (http://en.wikipedia.org/wiki/Remotely_o ... er_vehicle)? Antar att det är ABS som gäller då och vad kan man förvänta sig för hållfasthet om man skulle vilka klara ca 40m djup? Hur tjockt skulle man behöva göra skrovet? Roven är tänkt att bli ca 15 - 20cm bred och aningens högre men går ju att göra den i två delar och limma ihop dom antar jag?
Vi byggde denna i en kurs förra året, ca 1 meter lång.. (detta är en 3d-rendering)
Bild
det där med att få allt tätt är det mycket jobb med och man vill ha hög noggrannhet. Vi använde ett mark-avloppsrör, kändes väldigt stadigt. Om du ska 3d-skriva behöver du nog svarva/fräsa utsidan där det ska tätas.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Någon som har testat att skriva ut ABS?

Vilken temperaturer använder ni?

Testat i går kväll med velleman abs plast på 245 grader men jag är inte nöjd en. Fläkten är avstängd helt men det känns som jag missar något.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Vad är du inte nöjd med? Jag har testat Vellemans ABS ett par gånger och tycker det blev helt ok, vill minnas att jag körde på 245 grader eller 240.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Förresten, någon som testat att printa taulmans Nylon 618 eller Nylon 645? Det ska visst vara väldigt starkt, men inte läst om någon som testat med det än?
dbostream

Inlägg av dbostream »

Någon som vet ifall det går att få upp högre temp med den här bädden utan att göra några andra modifikationer? Står att det går att få upp den till 90 grader men inte om det krävs några fler ändringar på skrivaren.

https://store.open-electronics.org/inde ... ated_plate
bondeus

Inlägg av bondeus »

Hej, du kommer att behöva byta spänningsaggregat då Vellemans ger 6,67A max, den Heatbeden du länkar till drar ju 7A sen måste du ha till motorer, fläktar, nozzle, styrkort.

Här har du ett som jag har bytt till som orkar lite mer.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 1278011712
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

lond skrev att han hade isolerat sin bädd och på så sätt fått bättre temp i den, kanske kan vara nått?
dbostream

Inlägg av dbostream »

Ja om han har möjlighet att visa hur han gjort så skulle det kunna vara intressant.
bondeus skrev:Hej, du kommer att behöva byta spänningsaggregat då Vellemans ger 6,67A max, den Heatbeden du länkar till drar ju 7A sen måste du ha till motorer, fläktar, nozzle, styrkort.

Här har du ett som jag har bytt till som orkar lite mer.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 1278011712
Vad behövde du ändra för att att kunna använda den? Antar att det inte bara är att byta ut orginal agget och köra?
bondeus

Inlägg av bondeus »

Hej, jo det är bara att byta ut orginal aggregatet och koppla in det nya, eftersom det har justerbar utspänning inom några volt kan det vara idé att mäta så att utspänningen ligger på 15V innan du kopplar in den.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Printat och skruvat lite
33.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Virror skrev:Förresten, någon som testat att printa taulmans Nylon 618 eller Nylon 645? Det ska visst vara väldigt starkt, men inte läst om någon som testat med det än?
Jag har gjort några misslyckade försök (har ingen bakelitplatta att printa på).
Barspin på Animate-forumet har gjort många lyckade utskrifter.
Skriv svar