Mr3D bygger BT30 spindel från scratch
Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch
Spännande med gängslipning. Hur mäter du/ni gängorna? Med trådar eller gängmikrometer?
Inget av de, tar det i profilprojektorn med koordinatbord.
"tar det i profilprojektorn med koordinatbord."
Men då måste du väl ta ur detaljen ur maskinen?
Men då måste du väl ta ur detaljen ur maskinen?
Yes! Därför jag körde en testgänga först. Kör bara ett litet instick så jag får profilen på gängan sen plockar jag ner och mäter den. Repeterar tills gängan blir bra.
Nu har jag inte det på mitt spindelskaft men på detaljerna vi kör på jobbet har vi ett riktspår som jag använder för att klocka in rätt rotation på alla detaljer. Då kan man lätt få upp de i maskinen igen och gängorna blir alltid på samma ställe sett till allt annat på detaljen.
Nu har jag inte det på mitt spindelskaft men på detaljerna vi kör på jobbet har vi ett riktspår som jag använder för att klocka in rätt rotation på alla detaljer. Då kan man lätt få upp de i maskinen igen och gängorna blir alltid på samma ställe sett till allt annat på detaljen.
Kanske inte direkt relaterat till bygget, men köpte mig just en tyst liten kylskåpskompressor för att driva diverse luftcylindrar till fräsen! 
Det är en Fini Unocomp 50/24.

Det är en Fini Unocomp 50/24.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
De var mig en fin rackare!
Undrar om man hade fixat en "vanlig" kylskåpskompressor modell större om den klarat köra luft.
Kunde man i så fall kopplat till storkompressorns tank för att toppa av trycket...
Undrar om man hade fixat en "vanlig" kylskåpskompressor modell större om den klarat köra luft.
Kunde man i så fall kopplat till storkompressorns tank för att toppa av trycket...

En jobbarkompis hjälpte mig att gnista hålet genom dragstången för renblåsning av konan idag efter jobbet. (Det kördes i starthålsgnisten för det går MYCKET snabbare än i sänkgnisten.) Kördes med en 1mm elektrod så hålet bör nog vara ~1.3-1.5mm. Jag provade att blåsa genom det med ett blåsmunstycke och det funkade ju riktigt bra! 
Plockade fram spindelskaftet och slipade den invändiga diametern som är bakom konan för att stödja upp grippern. Hålet är D19 och 110mm djupt, knepigt som tusan att slipa upp det! Men det gick!
Jag glömde ta kort när skaftet var uppriggat i rundslipen med jag använde en 3-backschuck och stöddocka. Jag kan dock bjuda på en värdelös bild på det uppslipade hålet.
Imorgon hade jag tänkt slipa konan och det främre planet, då får jag se till att ta en bild.

Plockade fram spindelskaftet och slipade den invändiga diametern som är bakom konan för att stödja upp grippern. Hålet är D19 och 110mm djupt, knepigt som tusan att slipa upp det! Men det gick!
Jag glömde ta kort när skaftet var uppriggat i rundslipen med jag använde en 3-backschuck och stöddocka. Jag kan dock bjuda på en värdelös bild på det uppslipade hålet.
Imorgon hade jag tänkt slipa konan och det främre planet, då får jag se till att ta en bild.

Hur fungerar den där gnistmaskinen, matas tråden ut efter hand eller drar man ut tråden innan?
Vad är det för material i tråden?
Vad är det för material i tråden?
Elektroden är någon koppar/mässingsliknande historia, det är bara en tråd med ett litet hål i (som det matas vatten igenom) tråden i sig är nog ~2-300mm lång och man får montera den i en liten borrchuckshistoria. Hållaren som sitter precis över detaljen är bara för att styra upp tråden.
Var det inte meningen från början att detta skulle sänkgnistas?Mr3D skrev:Hålet är D19 och 110mm djupt, knepigt som tusan att slipa upp det! Men det gick!
Det var det, men egentligen ville jag slipa det då jag tror det blir bäst så. Hittade en tillräckligt lång hållare så blev att jag slipade den trotts allt. Det stora hålet (D24x136mm) som hela grippern ligger i kommer dock att sänkgnistas.
Blev att slipa konan idag! 
Blev bättre/var lättare att klocka in spindelskaftet i slipen än vad jag trodde(3-backschucken var underbar att ställa in med de 3 justerskruvarna). Lyckades få ett kast på endast 1µm mellan båda lagerlägena, det är mer än väl godkänt!

Blev bättre/var lättare att klocka in spindelskaftet i slipen än vad jag trodde(3-backschucken var underbar att ställa in med de 3 justerskruvarna). Lyckades få ett kast på endast 1µm mellan båda lagerlägena, det är mer än väl godkänt!