12 volt backup

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Magsimoe
Inlägg: 70
Blev medlem: 30 januari 2006, 12:22:46

Inlägg av Magsimoe »

Japp.. Det är fordonsrelaterat. Så det är 12v som gäller.. eller 13.8 vid fullt batteri?
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Då kan du koppla ett litet blybatteri parallellt med kabeln. Dock måste man få till någon typ av styrning som slår av det extra batteriet efter den tid du önskar.
Men du svarade inte på min första fråga. "Jag är lite nyfiken på att veta varför du inte kan/får/vill kapa kabeln. "
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Skall reservkraften komma från bilens vanliga batter? Typ du vill att lysena skall vara tända 30 secs efter du drar från bilen så du hittar in i kåken i mörkret?
Användarvisningsbild
Magsimoe
Inlägg: 70
Blev medlem: 30 januari 2006, 12:22:46

Inlägg av Magsimoe »

Precis. Hur göra? :lol:
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43247
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

Varför behöver du ett extra batteri ?
Varför inte ta spänningen till fördröjningen från det ordinarie batteriet ?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Jahaaa.....

OK, nu är det ju enkelt. Koppla om så att du kan dra ett (extra?)relä så att lyset är igång.

Sedan fixar du en timer som aktiveras av att motorn kör/tändning på. När tändningen slås av lyser lamporna sedan 30 sek. (ställbart) extra, that's it.

Till det behövs 1 relä, 1 NPN-transistor, 1, elektrolyt-konding, 2 motstånd och 1 diod.

Sen beror den exakta kopplingen på hur din bil är kopplat...
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

*Gissar*

Han kan inte kapa sladden för han har en ny bil med loggning på allt som sker?

:)

/B
Skriv svar