Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Någon som prövat kjell & Companys ABS filament?
Mvh Terho.
Mvh Terho.
-
Jag har provkört 3mm svart ABS (87451) från Kjell (Velleman) i min Ultimaker 2.
Den fungerade fint men tycks ha något lägre smälttemperatur än Ultimakers filament så jag ska nog dra ner temperaturen något nästa gång.
Har köpt 3mm vit ABS också men har inte provat den än. Ska fortsätta med den när min vita från Ultimaker tagit slut.
Den fungerade fint men tycks ha något lägre smälttemperatur än Ultimakers filament så jag ska nog dra ner temperaturen något nästa gång.
Har köpt 3mm vit ABS också men har inte provat den än. Ska fortsätta med den när min vita från Ultimaker tagit slut.
Okej då kan man använda denAnders Olsson skrev:Jag har provkört 3mm svart ABS (87451) från Kjell (Velleman) i min Ultimaker 2.

Min rich's bowden extruder funkar väldigt dåligt tycker jag, funkar till 3 mm filament men inte 1.75. Funderar på en direktdriven emd fjäder. Någon som kan rekommendera en modell som finns?
Mvh Terho.
Mvh Terho.
Är engångs-lödpaste-stenciler något som skulle gå att göra simpelt i en 3D?
-
Airtripper, denna är för 1.75mm enbart men det finns varianter för 3mm också. http://www.thingiverse.com/thing:35404Terho skrev:Min rich's bowden extruder funkar väldigt dåligt tycker jag, funkar till 3 mm filament men inte 1.75. Funderar på en direktdriven emd fjäder. Någon som kan rekommendera en modell som finns?
Mvh Terho.
-
Har skrivit ut en massa provhållare till en på jobbet:
Det är förresten jäkligt praktiskt att lägga in versionsnummer och annat i modellen så man kan skilja saker åt i efterhand.
Legobiten, som också är utskriven, är bara där för att få en uppfattning om storleken.Det är förresten jäkligt praktiskt att lägga in versionsnummer och annat i modellen så man kan skilja saker åt i efterhand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har sett den, och mycket möjligt att jag skulle valt det sättet istället, men jag tänkte mera på att några kanske är bekvämare med 3D'n än TonerTransfer o.dyl.*host*![]()
Tänkte också att möjligtheten att etsa direkt på laminatet.
Alltså som när det fastnar i underlaget för er, och sen att plasten är lättupplöst.
1. Man lägger på plast direkt på kopparlaminatet överallt man INTE vill etsa bort kopparen, sen etsar laminatet. Sen löser bort plasten.
2. Man lägger på en stencil man gjort separat, eller om man kan göra en som släpper lätt och kontrollerat* direkt på PCB'n, och stryker på lödpastan...
* Man kanske har något trix när den ska släppa. Eller om den väldigt lös, att man gjort ett par hål i laminatet, där man börjar med att trycka ner plast i för att skapa ett par "nitar", som man sen skär loss för att få bort stencilen...
Typ:
En bordsbox till mitt HP6622A nätagg som står på Stockholm Makerspace, då nätagget har utgångarna på baksidan så är det lite bökigt att använda, så i kväll 3D-printade jag en låda och drog ner en 5G2,5 gummikabel ner från agget till bordet.
I baksidan på lådan sitter det en IP65 kabelförskruvning, så det är helt ok dragavlastat, och skruvterminalerna på framsidan tar antingen banankontakter eller lös sladd.
Lådan är 3D-printad med ColorFabbs PLA i färgen "Fluorescent Green" och fronten är i lasersgraverat/skuret gravyrlaminat
STL: https://www.dropbox.com/s/kut6kc81chlv6 ... -6622A.stl
SVG (laserskurna fronten): https://www.dropbox.com/s/eter6chjrhpd9 ... panel2.svg
Ska printa en liknande till mitt 6632A jag har hemma också någon gång
I baksidan på lådan sitter det en IP65 kabelförskruvning, så det är helt ok dragavlastat, och skruvterminalerna på framsidan tar antingen banankontakter eller lös sladd.
Lådan är 3D-printad med ColorFabbs PLA i färgen "Fluorescent Green" och fronten är i lasersgraverat/skuret gravyrlaminat
STL: https://www.dropbox.com/s/kut6kc81chlv6 ... -6622A.stl
SVG (laserskurna fronten): https://www.dropbox.com/s/eter6chjrhpd9 ... panel2.svg
Ska printa en liknande till mitt 6632A jag har hemma också någon gång

En fönsterlampa utskriven med ColorFabb XT Transparent PLA.
Jag har en 7W lågenergilampa i den och det verkar inte vara några som helst problem med värmen
3D-modellen finns att ladda ner på Thingiverse.
Jag har en 7W lågenergilampa i den och det verkar inte vara några som helst problem med värmen

3D-modellen finns att ladda ner på Thingiverse.
I stället för att ha pennorna ligga löst på arbetsbänken blev det ett pennställ utskrivet 

- Klas-Kenny
Ett hem till Senaste kretskortet.