PLC och frekvensomriktare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rooobin123

PLC och frekvensomriktare

Inlägg av Rooobin123 »

Jag håller på med ett litet projekt med PLC men har kört fast. Det är första gången jag håller på med PLC och det är ingen komplicerat, däremot har jag lite funderingar.

På en PLC, vad är COM-plint ? Jag har läst manualen men hittar inte vad det är. Jag antar att COM=COMMON, gemensam ? Vad har den för uppgift ? är det t.ex. som gemensam matning för 2 utgångar ? ser ut så på den plc jag ska använda iaf. För att beskriva med ord ser det ut såhär: OUT3 (COM) OUT4. Som jag förstår så kan jag då koppla "matningen" till COM och då få spänning till båda utgångarna genom COM-plinten ?

Vad är scantid och vad är exekveringstid ? Är scantid den tid det tar för PLC att scanna in och utgångar,starta program och uppdatera utgångarna ?
Exekveringstid är det tiden som det tar att köra ett program/process ?

Och sist av allt tänkte jag när jag ändå startar tråden passa på att kolla om någon har bra koll på frekvensomriktare ? Läser till elektriker och har problem med en skoluppgift. Man frågar där vad som händer med spänningen när man höjer/sänker frekvensen. Av den information jag kan hitta så följer frekvens och spänning varandra ? Alltså om jag har en motor ansluten till 50HZ 400V, ökas frekvensen till t.ex. 60HZ, får jag 430V, sänks frekvensen till 40HZ får jag t.ex. 380V ? Är det korrekt ? Exakt hur det följs är inte intressant, utan att/hur de följs/fungerar.

/MVH
PTC

Re: PLC och frekvensomriktare

Inlägg av PTC »

Här kan du få svar på de flesta frågor om PLC

http://www.plcmanual.com/plc-input-units
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Ja men fakta måste väl finnas i dina läroböcker, PLC's manual m.m.

Finns inga lärare som kan ge förslag var du skall hitta fakta ?

Jobbar med detta dagligen och har inga problem med att få tag på information.

Kjelle
Rooobin123

Inlägg av Rooobin123 »

Nä det är ju just det som är problemet. Det är väldigt svårt att få tag på informationen som man behöver. Frågorna handlar oftast om något som oftast bara berörs väldigt lätt i litteraturen som tillhör respektive kurs. Mycket "går ut på" att ta reda på/hitta informationen. Efter att nu ha googlat mig galen så är detta de frågor jag inte hittar något som jag iaf förstår, mer än det jag skrev tidigare och tänkte göra ett försök att se om det går få lite hjälp här.

Utbildningen är på distans vad gäller det teoretiska och jag har inte överdrivet lätt att få hjälp med mina frågor, därför tänkte jag att jag testar här!

Dessutom tycker jag det är lite jobbigt med Google som källa när jag "inte kan nått". Så tänkte att detta kanske är säkrare källa, då jag ju vet att kunskapen finns!
PTC

Inlägg av PTC »

comm-plinten är en gemensam gnd eller minus. på t.ex en siemens sitter det 2-3 stycken på en I/O modul. detta är för att slippa ha en gnd till varje I/O. Alltså ingen gemensam matningsspänning.
Exekveringstiden är tiden det tar för ett cykelvarv inklusive de beräkningar och händelser som ska utföras.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Man får se upp lite grann där.
Com används oftast som gemensam minus. Fast kan i en del sammanhang även vara gemensam spänningsmatning. Vissa PLC har grupperat ihop utgångarna så att t.ex. fyra reläer matas via en gemensam com fyra andra matas via en annan gemensam com, etc, etc. etc

På det sättet kan man låta fyra utgångar drivas av 230VAC, fyra andra 24VAC, fyra andra av 12VDC, etc.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man frågar där vad som händer med spänningen när man höjer/sänker frekvensen. Av den information jag kan hitta så följer frekvens och spänning varandra ? Alltså om jag har en motor ansluten till 50HZ 400V, ökas frekvensen till t.ex. 60HZ, får jag 430V, sänks frekvensen till 40HZ får jag t.ex. 380V ? Är det korrekt ?
Både ja och nej, du kan inte få högre utspänning än inspänningen, så vi 60 Hz är det fortfarande 400V, vilket är ungefär den maximala frekvensen man kan köra en motor på vid den spänningen.
Om du däremot D-kopplar motorn (under förutsättning att den är Y-kopplad vid 400V), och programmerar omformaren till 50Hz vid 230 V, kan du köra betydligt högre i frekvens, då omformaren kan höja utspänningen upp till 400V.
Rooobin123

Inlägg av Rooobin123 »

Hmm okej! Nu kan det var jag som är korkad, men jag förstå fortfarande inte det där med frekvens och spänningen. Jag förstår ju det du TomasL skriver och tror dig absolut och tackar för all hjälp ni ger :)

Däremot känner jag att jag fortfarande inte riktigt vet vad man söker i frågan och hur jag ska besvara den haha.

Frågorna är rätt och slätt ställda som följer:
Vad händer med spänningen till motorn när man ökar frekvensen över 50Hz?
Vad händer med spänningen till motorn när man sänker frekvensen under 50Hz?

Alltså att frekvensen ökar/sjunker och hur det ser ut vet jag ju. Det är ju inga konstigheter. Det som också drog in mig på spåret med att spänningen stiger vid högre frekvens(och kanske sjunker vid lägre frekvens) var det att jag såg en märkplåt på en motor, inte i denna uppgift men ändå, märkt 60 Hz 430V. Då hamnade jag på detta spår. Såg dessutom någonstans att man beskrivit det som att när frekvensen stiger(trycks ihop), så blir ju frekvensen högre, "tätare", när den trycksihop så trycks även "topparna" uppåt. Förstår ni mig ?

Jag tänker att det är något sådans som man söker i frågan. Men säger ni som vet att så inte är fallet så tror jag er :P
Att man sen inte kan få högre utspänning än inspänning det köper jag rakt av! Och då håller ju inte mitt resonemang ovan. Då är frågan om inget händer med spänningen när frekvensen stiger, annat än att frekvensen då ändras men att jag däremot när frekvensen sänks skulle kunna få lägre spänning ?

EDIT:

Hittade det jag pratade om ovan.
Kör man sedan över märkfrekvensen, >50 Hz, så skjuts momentkurvan fortfarande i sidled men trycks även ihop i höjdled eftersom vi inte kan få ut mer spänning än nätspänningen. Flödet minskar då och ger upphov till mindre moment.

Detta innebär alltså att ingenting kommer att hända med volten vid ökad frekvens som jag tolkar det ?
Om jag då sänker frekvensen ?
H.O

Inlägg av H.O »

Alltså, det händer inget av sig själv bara för att motorn snurrar fortare/långsammare. Det är omformaren som ändrar utspänningen i förhållande till frekvensen i enlighet med vad du (eller någon annan) har programmerat den till att göra).

Om motorn har en märkspänning på 400V och en märkfrekvens på 50Hz (och du matar in de uppgifterna i omformaren) har du spänning/frekvensförhållande på 8V/Hz. I sin enklaste form och förutsatt att det är en "klassisk" V/Hz omformare (till skillnad mot sensorless vector t.ex) betyder det att omformaren lämnar en spänning ut till motorn som är just 8V/Hz - upp till 50Hz, därefter ökar omformaren inte längre utspänningen. Dels för att du ställt in motorns märfrekvens till 50Hz och dels för att den inte kan lämna högre spänning än 400V om den matas med 400V.

I ovanstående exempel är kurvan helt linjär, alltså 8V/Hz, men de flesta omformare tillåter diverse "boost" inställningar som gör att man kör med lite högre spänning vid lägre varv, för att få högre moment.
Rooobin123

Inlägg av Rooobin123 »

Jaha okej! Jamen då tror jag att jag förstår. Så över 50 Hz kommer inget att hända, det kommer vara så att jag har 55Hz men fortfarande 400V. Så långt tror jag att jag är med och detta för att jag förstås inte kan få mer än 400V ut om jag har 400V in. Känns ju logiskt!

Sänker jag däremot frekvensen till låt säga 40Hz, kommer jag att få spänningen 40*8(som ditt exempel sa), =320V?
Eller kommer den att fortsatt "sträva efter" att hålla 400V så jag får 400V och 40Hz? "gör den alltid" det eller beror det också på hur jag/någon ställt in den ? så jag kan ställa t.ex. 230V vid 40Hz, 280V vid 45Hz osv?

Lite synd som frågan är ställd tycker jag, då alla svar nästan "beror på något", hade det ju varit bra med lite mera specificerat kan jag tycka haha, men så länge jag kan "motivera" mitt svar så är det nog okej hur jag än svarar förutsatt att det är "rätt", så vi utgår från att jag kan använda mig utav det allra enklaste exemplen och inte behöver röra till det med "sensorless vector" osv.

Men som jag då tolkar era svar så om frekvensen blir över 50Hz kommer ingenting att hända med spänningen annat än att frekvensen då ändras?
När frekvensen blir under 50Hz så sjunker spänningen ? (eller kan iaf sjunka?)

Åter igen, tusen tack för alla era svar!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Den sänker spänningen om det är ren linjär drift.
Vid CT-drift är förhållandet annorlunda, eftersom då omformaren konstanthåller vridmomentet

Men som sagt, om du D-kopplar en Y-kopplad 400V motor, ställer in omformaren till 230V vid 50Hz, så kommer den att öka spänningen till typ 400V vid 90Hz
Rooobin123

Inlägg av Rooobin123 »

Aha okej. Återigen, tack!
Jamen då tar jag och svarar så på frågan. Får väl ta med alla "om" och försöka förklara mig så gott det går!

Nu känner jag iaf att jag är med på hur/vad som kan hända under lite olika förutsättningar.
Skriv svar