Hej! Jag tänkte att någon på forumet säkert kunde hjälpa mig med detta.
Vi har byggt en såkallad "festivallåda" som består av:
Slutsteg: MDS Fanatic F20 ger 2×90 RMS-watt vid 4 ohm, maximalt 360 watt vid monokoppling. Maximal strömförbrukning är 70 A
Högtalare : Två stycken bilhögtalare Lanza 300w.
Detta drivs just nu av ett tungt jävla fritidsbatteri som vi gärna skulle vilja hitta en smidigare lösning på.
Men hur räknar man ut vad man kan tänkas behöva för batteri & hur länge det kommer orka driva detta? Har funderat på om man kan köra med ett gel-batteri på typ 14Ah och någon solcellsladdning.. Vore kul om ni kunde komma med förslag!
Hjälp med batteridimensionering för portabel stereo?
Hjälp med batteridimensionering för portabel stereo?
Senast redigerad av blueint 19 maj 2014, 12:49:11, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ettordsrubrik: Batterihjälp!
Anledning: Ettordsrubrik: Batterihjälp!
Re: Batterihjälp!
Solcellsladdning kan du lägga ner direkt. Det ger så lite energi. Vad man kan vinna mycket på är att skaffa högtalare som är lättdrivna.
Svårt att räkna på, men det kommer inte gå i nominell effekt hela tiden.
Hur mycket ström som går beror på en del grejer, fast det kanske finns tumregler.
Mät medelströmförbrukningen. Bestäm hur länge ni vill kunna köra grejen.
Tänk på att ni inte får ur nominell kapacitet ur batteriet utan att det tar stryk och se till att ni väljer ett batteri som klarar toppförbrukningen.
Hur mycket ström som går beror på en del grejer, fast det kanske finns tumregler.
Mät medelströmförbrukningen. Bestäm hur länge ni vill kunna köra grejen.
Tänk på att ni inte får ur nominell kapacitet ur batteriet utan att det tar stryk och se till att ni väljer ett batteri som klarar toppförbrukningen.
likaså förstärkare med låg tomgångsförbrukning - dvs sådana som används i bergsprängare och skall låta högt och länge på en uppsättning R20-batterier...
bilstereoprylar är varken känsliga på högtalarna eller strömsnåla på förstärkarsidan...
större Hornhögtalare och större PA-högtalare kan ha känslighet över 100 dB per 1 Watt.
bilstereoprylar är varken känsliga på högtalarna eller strömsnåla på förstärkarsidan...
större Hornhögtalare och större PA-högtalare kan ha känslighet över 100 dB per 1 Watt.
Medan en 300W bilhögtalare verkar ligga på 85dB och med andra ord behöver 32gånger så mycket energi för att låta lika mycket.... Dvs 2A i stället för dina beräknade 70A, det förändrar kravet på batteriet ganska mycket.
Re: Hjälp med batteridimensionering för portabel stereo?
Att köpa en 80-tals boombox och driva med mindre gelbatteri som t.ex används i UPS kanske vore något?
Annars om vi utgår från att din anläggning använder 90 W kontiuerligt och du vill spela i en timme. Så behövs ett bly-syra (bilbatteri) på (90*3600)/(12*3600*0,5) = 15 Ah.
Energi / batterikapacitet = Strömtimmar
(effekt * tid) / (spänning * ström * tid * halv kapaciteten) = strömtimmar
(90 watt * 3600 sekunder) / (12 volt * 3600 sekunder * 0,5 halva kapaciteten) = 15 Ah
Blysyra batterier (bilbatteri) klarar bara att nyttjas till halva kapaciteten utan att skadas.
Så vill du spela i 8 timmar krävs det ett 12 V 120 Ah batteri vilket är ganska tungt med 38 kg. Ett alternativ kan vara liknande typ av batteri som finns i en laptop. Ett LiFePO4 batteri skulle klara samma uppgift med 14 kg. För den som har stenkoll på laddningsprocedur finns batteri som klarar denna uppgift med ett batteri på 8 kg.
Om du vill driva en 90 W stereo med solpaneler så krävs det cirka 1,25 m² solcellsyta för att åstadkomma detta. Med en omvandlingskvot på 144 W/m² elektrisk energi från 1000 W ingående. Samt att man räknar på en något mulen dag med 500 W ingående sol per kvadratmeter och ett solpanelspris på 1510 SEK/m². Så blir priset: 90*(1000/144)*(1/500) * 1510.564780 = 1888 SEK för att driva anläggningen med solenergi bara i ren kostnad för solpanelen. Sedan tillkommer MPPT regulator och ett mindre batteri (igen).
Annars om vi utgår från att din anläggning använder 90 W kontiuerligt och du vill spela i en timme. Så behövs ett bly-syra (bilbatteri) på (90*3600)/(12*3600*0,5) = 15 Ah.
Energi / batterikapacitet = Strömtimmar
(effekt * tid) / (spänning * ström * tid * halv kapaciteten) = strömtimmar
(90 watt * 3600 sekunder) / (12 volt * 3600 sekunder * 0,5 halva kapaciteten) = 15 Ah
Blysyra batterier (bilbatteri) klarar bara att nyttjas till halva kapaciteten utan att skadas.
Så vill du spela i 8 timmar krävs det ett 12 V 120 Ah batteri vilket är ganska tungt med 38 kg. Ett alternativ kan vara liknande typ av batteri som finns i en laptop. Ett LiFePO4 batteri skulle klara samma uppgift med 14 kg. För den som har stenkoll på laddningsprocedur finns batteri som klarar denna uppgift med ett batteri på 8 kg.
Om du vill driva en 90 W stereo med solpaneler så krävs det cirka 1,25 m² solcellsyta för att åstadkomma detta. Med en omvandlingskvot på 144 W/m² elektrisk energi från 1000 W ingående. Samt att man räknar på en något mulen dag med 500 W ingående sol per kvadratmeter och ett solpanelspris på 1510 SEK/m². Så blir priset: 90*(1000/144)*(1/500) * 1510.564780 = 1888 SEK för att driva anläggningen med solenergi bara i ren kostnad för solpanelen. Sedan tillkommer MPPT regulator och ett mindre batteri (igen).
Re: Hjälp med batteridimensionering för portabel stereo?
Ja det där med känslighet på högtalare märkte jag den gången (för 25 år sen) jag på skoj kopplade min bils (Opel Rekord Caravan årsmodell 1970) kassett-stereo till de stora högtalarna i bakluckan (när vi skulle åka och spela musik på en fest). Jag gjorde mest som en "kul grej" och hade aldrig kunnat gissa att den där lilla skruttstereon (den var väl på 2x5 W eller nåt) skulle kunna spela så högt att det var plågsamt att sitta i bilen...
Min gissning är att bilhögtalare är tröga (och därmed trögdrivna) för att inte vibrationer ska påverka dem så mycket.
Min gissning är att bilhögtalare är tröga (och därmed trögdrivna) för att inte vibrationer ska påverka dem så mycket.