Styrning till garageport.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
oggeftw

Styrning till garageport.

Inlägg av oggeftw »

Tja!

fick ett litet uppdrag. garageporten har motor och har en brytare så att den går upp samt ner. glömmer ofta stänga den efter en och vill då att den ska stängas om där inte är rörelse utanför porten inom två minuter. hur gör jag?

min egna ide var en rörelsevakt utanför som är kopplad till ett tidrelä som är satt på två minuter och när den är igång så sätts även rörelsevaken igång. hur kopplar man sen in det på brytaren? kommer där rörelse kanske när det gått 1 minut så börjar det om från 2 minuter på reläet igen?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Styrning till garageport.

Inlägg av Icecap »

Fet låter som rätt sätt att lösa det hela på.

Jag hade vald en µC som tidstyrning, helt enkelt för att jag är vana med dom. Men det är bara en teknik, lösningsmodellen du anger kan vara ganska rätt.

* När porten går till "fullt öppen" ska 2-minuters timern aktiveras.
* Signal från rörelsesdetektorn ska nollställa tiden på 2-minuters timern.
* En sensor som avkänner om det finns fordon mitt i porten ska finnas med och stoppa all stängning.
* När tiden går ut ska en stäng-signal aktiveras.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är väl inte jättebra att köra igång motordrivna mekaniska saker utan att någon finns på plats. Visst ska en garageöppnare vara konstruerad så att den knappast orkar klämma ihjäl en människa, men ändå.

Är det inte bättre att endast ha nån slags larmfunktion?

I vilka fall glöms porten öppen? När bil har backats ut och är påväg att köra bort? Eller när man gjort nåt i garaget och går in i huset?
robbie

Inlägg av robbie »

Om man har någon form av sensor som icecap föreslår ser jag inget problem. Dock hade jag satt tiden för stängning till ~50 s istället.
oggeftw

Inlägg av oggeftw »

MiaM skrev:Det är väl inte jättebra att köra igång motordrivna mekaniska saker utan att någon finns på plats. Visst ska en garageöppnare vara konstruerad så att den knappast orkar klämma ihjäl en människa, men ändå.

Är det inte bättre att endast ha nån slags larmfunktion?

I vilka fall glöms porten öppen? När bil har backats ut och är påväg att köra bort? Eller när man gjort nåt i garaget och går in i huset?
Vilken typ av tidsrelä ska man använda och hur kopplar man då?
när porten går upp så ger den spänning till reläet och sensorn startar och kopplar ihop rörelsevakten med reläet då 2minuter börjar? och när två minuter gått ska porten stängas men om där kommer rörelse inom 2min så räkningen börja om. går det Mvh
Skriv svar