12 volt backup

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Magsimoe

12 volt backup

Inlägg av Magsimoe »

Har ett ytterst jobbigt problem iom att jag inte är så värst begåvad när det kommer till elektronik som vissa andra här verkar vara.

Saken är den att jag har en 12v ledning som inte får kapas. Dock går det bra att fästa en ledning på den. Vad som behövs är en krets som känner av så fort det inte finns nån spänning på 12v ledningen och då aktiverar en justerbar timer på ca 20sek till 3 min, som i sin tur matar ut 12v på kabeln i så lång tid som man har ställt in. Förslagsvis med en potentiometer. Är det möjligt att åstakomma det på ett snabbt ock enkelt sätt?

Jag har suttit och skissat på det i flera dagar och provbyggt, men inget har fungerat något vidare.

Skulle bli otroligt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta "lilla" bekymmer. :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Man får väl linda några varv tråd runt kabeln. Då kommer en ström induceras när det går ström i kabeln och den kan man kanske mäta med en komparator eller nåt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Menar du såhär:

Om de 12V på ledningen faller bort ska denna extra krets mata ström en ställbar tid. Är det rätt?

I så fall: hur mycket ström dras det på den ledning (min & max).
Användarvisningsbild
Magsimoe

Inlägg av Magsimoe »

Zyxel615: Det går bra att skala av plasten lite och löda på en kabel, men den får inte klippas av.

Icecap: Helt rätt. Jag är inte helt hundra på hur mkt ström som skall gå igenom den, men kretsen skulle väl bara kunna trigga ett relä som i sin tur matar på 12v? Skulle dock gissa på allt från 2A till 10A... är dock inte säker.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Som vanligt läser jag snabbare än jag borde...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

När den ordinarie 12V matningen försvinner, är kabeln då fortfarande hel
och ansluten till den ordinare 12V's källan ?

I så fall kan det vara lite svårt att bara mata in 12V på kabeln, eftersom
den även kommer att gå in "bakvägen" i ordinare 12V matningen.
Tål den det ???

Det är lite oklart vad du vill skydda dig mot, kabelbrott eller att den ordinare
12V matningen lägger av ?

Får du inte bryta kabeln ens för att installera reservkraften ?

Hur snabbt måste reservkraften kopplas in ?
(D.v.s behöver det vara en hel-elektronisk lösning, eller skulle relä duga ?)

> Skulle dock gissa på allt från 2A till 10A... är dock inte säker.

Se till att bli det och återkom...
Användarvisningsbild
Magsimoe

Inlägg av Magsimoe »

kabeln kommer switchas av i en strömbrytare så den kommer inte att vara ansluten till ordinarie 12v. Vad jag vill skydda mig mot är när matningen lägger av i kabeln. Då ska kretsen hoppa in och försörja i den tid man har ställt in timern på. Ett relä duger fint vilket oxå delvis eliminerar risken att ha för hög ström på 12v ledningen då reläna klarar stora strömmar. Alltså låta kretsen känna av spänningsfallet och trigga ett relä som bara ansluter 12v till ledningen under en viss tid.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Såhär kanske?
Bild
Det där med tidstryrningen får du klura lite på :wink:
Användarvisningsbild
Magsimoe

Inlägg av Magsimoe »

Det där kräver att jag klipper 12v ledningen vilket inte är möjligt.. men tack i alla fall.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Ja just det så var det ja :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Du har ett litet "moment-22" eftersom du inte kan kapa kabeln:

Det som kollar om det finns ström i kabeln kommer även att kolla strömmen från den externa matningen. Dvs:

När den ordinarie 12v-matningen bryts så ska den externa matningen ta över under en viss tid. När den tiden har gått så bryts strömmen. Då upptäcker apparaten igen att det inte finns någon matning och börjar därmed leverera ström igen under en viss tid. (När den tiden har gått så bryts strömmen. Då upptäcker apparaten igen att det inte finns någon matning och börjar därmed leverera ström igen under en viss tid. När den tiden har gått så bryts strömmen. Då upptäcker apparaten igen att det inte finns någon matning och börjar därmed leverera ström igen under en viss tid. När den ehm... osv...) :lol:
Användarvisningsbild
Magsimoe

Inlägg av Magsimoe »

Jag vet. :P Hur f-n löser man det?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag är inte säker på att det går, men ändå:

Är det växelspänning eller likspänning? Vad sitter i andra änden av sladden?

edit: Hm, vänta nu. När "extra-kraften" har tagit över och det har gått en viss tid så stängs den av. Ska den vara självgående eller är det ok med någon form av knapp som man måste "reseta" den efter tiden har tagit slut?
Användarvisningsbild
Magsimoe

Inlägg av Magsimoe »

Det är belysning i andra änden. Likström.

Hur menar du med reset knapp? Timern ska gå igång varje gång det blir avbrott i den "riktiga" spänningen. Efter att tiden har gått ut skall det inte komma nån spänning alls. Sen börjar det om på nytt; ordinarie spänning kopplas på och när den stängs av ska timern kicka in.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Jag är lite nyfiken på att veta varför du inte kan/får/vill kapa kabeln.

Är det något fordonsmonterat? Är spänningen exakt 12v?, (mät och återkom).
Skriv svar