Mr3D bygger BT30 spindel från scratch
Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch
Hur kommer det sig att Mekonomen säljer Lesjöfors-fjädrar?
Tydligen är de återförsäljare av lesjöfors grejjer. Vill minnas att jag ringde lesjöfors och de hänvisade mig till Mekonomen.
Glömde ju svara på detta, ber om ursäkt för det.NeoTech skrev:Du skulle gärna få förklara principen bakom en labyrint tätning. Aldrig hört talas om dom eller ens sett en.. hur håller den tätt t.ex? E det olja (hydraulisk tätning) i labyrinten eller o-ringar (mekanisk tätning)?
Jag har ingen praktisk erfarenhet bakom det och knappt någon teoretisk, vilket som, med hjälp av centrifugalkraften som skapas i tätningen(när inner ringen roterar och ytterringen står still) så slungas smutsen ut/bort från tätningen. Sen är det en liten labyrint också för att det även ska täta bra när spindeln står still.
Kan tillägga att det inte är någon olja, o-ringar eller liknande för att täta. En labyrinttätning är helt "contact-free" vilket gör den så bra för du inte har några komponenter som aktivt slits, du har heller ingen friktion som skapar värme.
Kan ju tillägga att jag höftat väldigt mycket överlag när det kommer till designen av denna spindel. Har läst mig till endel, kollat på riktiga tillverkares designval sen har jag ritat ihop något som känns vettigt. Om det sen kommer att funka återstår att se!

Rent spontant så känns det jue då som att en kontakt fri "tätning" som ska fungera på centrifugal kraft måste ha väldigt tajta toleranser för att faktiskt täta. Den olja som rinner ner i labyrinten kommer jue pressas mot väggen och orsaka en hydrostatisk tätning men när den står still kommer den jue antagligen fungera lite som ett vattenlås kan ja tänka mig. Olja ovanpå det e jue rätt trögflytande så ok ja det låter som det skall fungera. Tåls o se sen, visst kladd kan ja tänka mig smiter igenom hur som helst men merparten borde jue bli ståendes.
Labyrinttätningar sitter väl i regel så att de får hjälp av gravitationen, dvs inget kan "rinna" in i dem? Det är väl ingen "tätning" i ordets rätta bemärkelse utan mer ett "skydd".
NeoTech: Jag kommer ha ett axial och radialglapp på ~0.2mm/sida i min tätning.
Kolla på sidan 7 i denna pdf, där ser du att min tätning är mer eller mindre en kopia av deras tätning och det är en tätning designad för spindlar.
http://www.spekuma.se/info/PDF/GMN%20CF ... tation.pdf
jihe: labyrinttätningar till horisontalfräsar(och även svarvar) har en dränering längst ner så all vätska som kommer in i den rinner ut. Om det kommer in vätska i de och det inte kan ta sig ut är det lite jobbigare dock, kommer inte ihåg vad effekten heter men vatten i ett glas kryper ju upp på väggarna. Ännu mer ju mindre/tightare det är.
Kolla på sidan 7 i denna pdf, där ser du att min tätning är mer eller mindre en kopia av deras tätning och det är en tätning designad för spindlar.
http://www.spekuma.se/info/PDF/GMN%20CF ... tation.pdf
jihe: labyrinttätningar till horisontalfräsar(och även svarvar) har en dränering längst ner så all vätska som kommer in i den rinner ut. Om det kommer in vätska i de och det inte kan ta sig ut är det lite jobbigare dock, kommer inte ihåg vad effekten heter men vatten i ett glas kryper ju upp på väggarna. Ännu mer ju mindre/tightare det är.
Kapilärkraft, trodde inte det gick o applicera på roterande saker när den står still def. men ja e väl frågan vilken kraft som e störst kanske..
Hur som helst jevligt smart hade ja inte kommit på / listat ut själv att de ens fanns, har själv ritat med ngn form av o rings tätning eller liknande.
Hur som helst jevligt smart hade ja inte kommit på / listat ut själv att de ens fanns, har själv ritat med ngn form av o rings tätning eller liknande.
O-ringar till frässpindlar är NONO! Det har jag fått lära mig den hårda vägen... 
Min förra spindel jag byggde designade jag med en radialtätning, 2000rpm och 30sec senare var spindeln glödhet. Hehe.

Min förra spindel jag byggde designade jag med en radialtätning, 2000rpm och 30sec senare var spindeln glödhet. Hehe.
Jag körde M50x1.5 gängan idag efter jobbet! 
Eftersom vi gör formverktyg till kapsyler på jobbet har vi en gängslip där, blev att jag körde gängan i den maskinen, bara för jag kan. Hehe.
Först tog jag ett rundslipat råämne för att ställa gängan.
Efter jag kört några testgängor och kompenserat in de så körde jag fram en tolk, så jag inte kört fel.
Jag provade med KMT muttern och det funkade fint!
Riggade upp spindelskaftet och körde gängan i den.
Blev ju riktigt bra! Mmmmmmmmm..... Slipade gängor!
Cykeltiden för gängan låg runt ~1h och 30min.
Testade med muttern och sen provade jag även med lagrena och det som ska sitta på lagerläget.
Imorrn hade jag tänkt köra M40x1.5 gängan.

Eftersom vi gör formverktyg till kapsyler på jobbet har vi en gängslip där, blev att jag körde gängan i den maskinen, bara för jag kan. Hehe.

Först tog jag ett rundslipat råämne för att ställa gängan.
Efter jag kört några testgängor och kompenserat in de så körde jag fram en tolk, så jag inte kört fel.
Jag provade med KMT muttern och det funkade fint!

Riggade upp spindelskaftet och körde gängan i den.
Blev ju riktigt bra! Mmmmmmmmm..... Slipade gängor!

Cykeltiden för gängan låg runt ~1h och 30min.
Testade med muttern och sen provade jag även med lagrena och det som ska sitta på lagerläget.

Imorrn hade jag tänkt köra M40x1.5 gängan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Slipade gängor!"
Tar man fullt djup direkt när man gängslipar?

Tar man fullt djup direkt när man gängslipar?
Nope! Tar 0.1mm i stöten. Eftersom denna gänga även är rätt spetsig så var jag tvungen att riva in profilen ett antal gånger under körningen då det äter upp vassa kanter med en gång.
Det är delvis anledningarna till att cykeltiden låg på ~1h och 30min.
Det är delvis anledningarna till att cykeltiden låg på ~1h och 30min.

- Krille Krokodil
Krille: Inte den blekaste, men dessa skivorna är det iaf!
Idag har det blivit en heldag i gängslipen. Körde klart M40x1.5 gängan och körde även M26x1.5 gängan till grippern.
Idag har det blivit en heldag i gängslipen. Körde klart M40x1.5 gängan och körde även M26x1.5 gängan till grippern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.