Combi Mill ala tecno >Uppdatering 2019<
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Combi Mill ala tecno >nu fungerande 12-05-22<
VFD:n påslagen ialla fall, osäker om spindelmotorn var igång när detta hände.
Har du vdfen i samme skap som de andre komponentene? Om man skulle bygge den perfekte støygeneratoren så hadde man endt opp med en vfd... det beste er å sette den i et eget metallskap som er jordet, for sikkerhets skyld. Better safe than sorry 

- tecno
- Kontakt:
Blandade ihop maskiner 

Senast redigerad av tecno 24 april 2014, 09:48:15, redigerad totalt 1 gång.
Støyproblemer kan man få uansett. Som sagt er det for å være på den sikre siden 

- tecno
- Kontakt:
OK, nu en positiv uppdatering.
Har hittat ett fel som fm har varit en större bidragande orsak till att X axeln har betett sig som den gjort.
En av de fyra enkoder anslutningarna till Kanalog kortet satt löst = ej ordentligt åtdragen.
Har nu kört en hel hoper tester och har inte fått nåt fel på någon axel vid 'normal' körning.
Däremot om jag stressar med feed rate override får jag nu Y att balla ur med följande felmeddelande (3st lysdioder på VSD-XE)
Ovanstående fel var ju det jag fick på X axeln innan också, har samma inställningar på X/Y så detta är bra skumt.
Så var fan är felet, blir inte ricktig klok på vad det är som orsakar detta fenomenet.
Dålig kombination med dessa gamla motorer / ej optimal spänning för VDS-XE med på tok för höga strömmar pga av det?
Har svårt att se att nåt skulle vara galet med Mach3 / KFlop förutom just detta med FRO som tydligt och klart ballar ur.
Nåväl, nu gäller det att köra en hel del normala prover och se OM nåt dumt händer då, dagens övningar säger att så inte skulle vara fallet.
Några funderingar boys?
Har hittat ett fel som fm har varit en större bidragande orsak till att X axeln har betett sig som den gjort.
En av de fyra enkoder anslutningarna till Kanalog kortet satt löst = ej ordentligt åtdragen.
Har nu kört en hel hoper tester och har inte fått nåt fel på någon axel vid 'normal' körning.
Däremot om jag stressar med feed rate override får jag nu Y att balla ur med följande felmeddelande (3st lysdioder på VSD-XE)
Kod: Markera allt
12
Blink On Blink
Overcurrent (caused by bad tuning) or short circuit fault. With DC motors also faults if output phases are not properly wired in parallel.
Ovanstående fel var ju det jag fick på X axeln innan också, har samma inställningar på X/Y så detta är bra skumt.
Så var fan är felet, blir inte ricktig klok på vad det är som orsakar detta fenomenet.
Dålig kombination med dessa gamla motorer / ej optimal spänning för VDS-XE med på tok för höga strömmar pga av det?
Har svårt att se att nåt skulle vara galet med Mach3 / KFlop förutom just detta med FRO som tydligt och klart ballar ur.
Nåväl, nu gäller det att köra en hel del normala prover och se OM nåt dumt händer då, dagens övningar säger att så inte skulle vara fallet.
Några funderingar boys?
Hej,
får se om det här hamnar rätt...
Ny medlem med Combimill CNC, den med Y i bomen.
"nyhoyn" skriver tidigare i tråden:
"Spindeln är för övrigt vaselinsmord och blir rejält varm om man ligger på 2500 rpm i timtal."
Hur varm kan den få bli?
Min blir snabbt 50-60°, tar nog bara 15-20 minuter vid maxvarv. Kör jag längre så stiger tempen.
Varmast blir den nertill vid spindels nedre lagring, där kan man knappt hålla handen.
Förre ägaren, en seriös verkstadskille, har packat om växeln enligt alla regler.
Kan nedrelagret vara slut eller är jag bara känslig?
Hur varm låter ni andra eran växel gå?
Halverar jag varvet så går det mycket bättre. Men kör mest i alu, det blir ju bäst med fullfart. Eller helst ännu högre varv...
Tacksam för råd.
C
Ps Passar på att tacka för all bra info ni sprider. Ds
får se om det här hamnar rätt...
Ny medlem med Combimill CNC, den med Y i bomen.
"nyhoyn" skriver tidigare i tråden:
"Spindeln är för övrigt vaselinsmord och blir rejält varm om man ligger på 2500 rpm i timtal."
Hur varm kan den få bli?
Min blir snabbt 50-60°, tar nog bara 15-20 minuter vid maxvarv. Kör jag längre så stiger tempen.
Varmast blir den nertill vid spindels nedre lagring, där kan man knappt hålla handen.
Förre ägaren, en seriös verkstadskille, har packat om växeln enligt alla regler.
Kan nedrelagret vara slut eller är jag bara känslig?
Hur varm låter ni andra eran växel gå?
Halverar jag varvet så går det mycket bättre. Men kör mest i alu, det blir ju bäst med fullfart. Eller helst ännu högre varv...
Tacksam för råd.
C
Ps Passar på att tacka för all bra info ni sprider. Ds
Har ingen Combimill. Men generellt är inte den typen av äldre maskiner tänkta att ligga på max. varvtal under långa tider. Tror inte alls det är bra för lagringen. 3D-körning var inte vanligt på den tiden när maskinen tillverkades utan maxvarv var mer tänkt för t.ex. mindre borrar under kortare tid även om 2500 rpm inte är mycket att hurra för där heller
Du borde ha en maskin med betydligt högre maxvarv för dina körningar. Ett annat alternativ är att införskaffa en varvtalshöjare (finns t.ex. dom som växlar upp maskinvarvtalet 5 ggr). Då får du både effektivare körning, högre noggrannhet (minskar temperaturutvidgning i Z och Y) och längre livslängd på maskinspindeln
Du borde ha en maskin med betydligt högre maxvarv för dina körningar. Ett annat alternativ är att införskaffa en varvtalshöjare (finns t.ex. dom som växlar upp maskinvarvtalet 5 ggr). Då får du både effektivare körning, högre noggrannhet (minskar temperaturutvidgning i Z och Y) och längre livslängd på maskinspindeln
Ursäkta tecno om jag lånar tråden lite.
Tack Persa,
har hört talas om varvtalshöjare, låter som en bra lösning.
att byta fräs finns inte på tapeten, Combimillen är skohornad in i ett litet garage.
Är i övrigt mycket nöjd med den, hade en helt manuel maskin tidigare, så jag kämpar på med radiekompenseringar nu mm.
Vad tros om denna?
Thttp://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=281329072197
Jag har frågat honom om konan, jag har iso40.
En äldre Henninger, landar kanske på en 3-4 tusen hemma. Den höjer 5x, det kanske räcker?
Cirka 1250 rpm verkar spindeln klara utan att bli het så fort, x6=7500rpm.
Räcker det för en enskärs fräs om man matar lite lagom?
Provade igår med en äldre ny fräs, Wedevåg, 2-skär 12mm, det skar fantastiskt vid 1250 rpm. Jättefina ytor.
Är det så att äldre fräsar funkar bättre vid lite lägre varv?
Görs det nya med andra skärvinklar som passar för lägre varv?
Det är ju isåfall ett alternativ.
Jag sprutar på en blandning av T-röd och motorsågsolja till alu, tycker det funkar fint. Men det kanske finns bättre förslag?
Kylvätska går bort då det ibland är långt mellan körningarna.
Ska jag slå till på varvtalshöjare? auktionen är redan ikväll.
Hälsningar C
Tack Persa,
har hört talas om varvtalshöjare, låter som en bra lösning.
att byta fräs finns inte på tapeten, Combimillen är skohornad in i ett litet garage.
Är i övrigt mycket nöjd med den, hade en helt manuel maskin tidigare, så jag kämpar på med radiekompenseringar nu mm.
Vad tros om denna?
Thttp://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=281329072197
Jag har frågat honom om konan, jag har iso40.
En äldre Henninger, landar kanske på en 3-4 tusen hemma. Den höjer 5x, det kanske räcker?
Cirka 1250 rpm verkar spindeln klara utan att bli het så fort, x6=7500rpm.
Räcker det för en enskärs fräs om man matar lite lagom?
Provade igår med en äldre ny fräs, Wedevåg, 2-skär 12mm, det skar fantastiskt vid 1250 rpm. Jättefina ytor.
Är det så att äldre fräsar funkar bättre vid lite lägre varv?
Görs det nya med andra skärvinklar som passar för lägre varv?
Det är ju isåfall ett alternativ.
Jag sprutar på en blandning av T-röd och motorsågsolja till alu, tycker det funkar fint. Men det kanske finns bättre förslag?
Kylvätska går bort då det ibland är långt mellan körningarna.
Ska jag slå till på varvtalshöjare? auktionen är redan ikväll.
Hälsningar C
Länken till Ebay fungerar inte för mig i alla fall. Fixa till den eller ge sökord för google (har prövat Henninger Ebay men dåligt resultat) så kan jag ge ett utlåtande
Denna försökte han länka till: http://www.ebay.co.uk/itm/281329072197
Tack Meduza
Cylindriska delen efter konan ser ju ut att överensstämma med DIN2080. Bara det nu är 40-kona
Men hur blir det med drivklackarna på spindeln ?. Ser inga urtag för sådana
Hylsor var det ju gott om och verkar dessutom vara typ DIN6388 som det inte är några problem att kompletteringsköpa om det behövs
Ser ju välvårdad ut, men "no returns accepted" och vem vet vad det är för säljare. Varvtalshöjare är mycket chansartat att köpa bara på bild enligt min uppfattning. Kan vara fin men kan också vara ett finputsat renoveringsobjekt. Men blir det billigt kan man ju alltid chansa
Som referens kostar nya varvtalshöjare för 40-kona idag ca. 30-35 tusen. Begagnad någorlunda modern i gott skick med någon form av säkerhet ligger på ca. 15 tusen
Cylindriska delen efter konan ser ju ut att överensstämma med DIN2080. Bara det nu är 40-kona
Men hur blir det med drivklackarna på spindeln ?. Ser inga urtag för sådana
Hylsor var det ju gott om och verkar dessutom vara typ DIN6388 som det inte är några problem att kompletteringsköpa om det behövs
Ser ju välvårdad ut, men "no returns accepted" och vem vet vad det är för säljare. Varvtalshöjare är mycket chansartat att köpa bara på bild enligt min uppfattning. Kan vara fin men kan också vara ett finputsat renoveringsobjekt. Men blir det billigt kan man ju alltid chansa
Som referens kostar nya varvtalshöjare för 40-kona idag ca. 30-35 tusen. Begagnad någorlunda modern i gott skick med någon form av säkerhet ligger på ca. 15 tusen
- tecno
- Kontakt:
Dessvärre tolkar jag som att det är en 50 kona.
- tecno
- Kontakt:
99.9% säker på att det är en fast kona
En stor nackdel med en sådan 'speeder' är att den snor en massa av Z arbetsområde.
Då är de smidigare att ha en separat HS spindel monterad i spindelhuset som jag håller på med.
En stor nackdel med en sådan 'speeder' är att den snor en massa av Z arbetsområde.
Då är de smidigare att ha en separat HS spindel monterad i spindelhuset som jag håller på med.