Råd för köp av 3d skrivare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Råd för köp av 3d skrivare

Inlägg av Meduza »

Misstänker att oavsett om han beställde från Ultimaker eller svenska återförsäljaren 3DVerkstan så borde det hamnat runt 22500kr då Ultimaker bestämt att dom ska kosta just 1895EUR plus moms.
hummel

Inlägg av hummel »

Tobias skrev:
hummel skrev:Fick idag min Ultimaker 2 efter 6 1/2 veckas väntan, jag var lovad 8-10 veckor.
Vad blev totalkostnaden om man räknar ihop priset för själva skrivaren, frakt, moms och andra eventuella avgifter?
Skrivare 1895€
Shipping €18,18 Fedex 2 dagar
EU VAT 21%

Leverans till södra Tyskland. Jag bad fedex ringa innan leverans så att jag kunde vara hemma, självklart skedde detta och leveransen var smärtfri.

Klart bästa 3D-skrivaren jag testat i "amatörklassen".
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Jag har fått min Wanhao Duplicator 4x nu och hunnit testa den en del. Det är ju min första 3D-skrivare så jag har ju inget att jämföra med.
Spontant så är jag jättenöjd med den eftersom den funkar väldigt bra i min verksamhet, jag håller på med 3D CAD, teknisk design och utveckling. Nu kan jag få detaljen jag ritat i handen efter någon timme.

Jag får väldigt bra resultat med PLA, bra toleranser och starka detaljer. Riktigt bra material som tyvärr sägs vara väderkänsligt då det är ett bio-material.

ABS har jag bara testa lite grann, jag gillar inte att detaljerna krymper så mycket som dom gör, 24 mm blir 23,5. Krympandet gör ju att detaljen lätt lossnar från byggplattan. ABS är väll framtaget just för att det ska krympa när det svalnar, för att det ska släppa från gjutformar(?) För mig känns det som ett felaktigt material att använda i en 3D-skrivare men det kanske inte finns något bra alternativ om man vill ha vädertålighet(?)

Jag köpte även en rulle NYLON som jag inte har testat ännu

Skrivaren är ju en ganska billig maskin som har vissa "saker som kan förbättras", men den fungerar bra som den är. Här är sånt som gett huvudbry eller som går att förbättra om man vill:
1. Jag fattade inte hur man skulle få fast hållare till filament-röret vid extrudern och gjorde en egen variant tillfälligt och skrev sedan ut ett fäste med några förbättringar, jag misstänker att jag fått med ett fäste för en dual-extruder fast att min är en singel-extruder, men jag vet inte.
2. Axlarna som länkar samman höger och vänster sida verkar bågna lite, inget som stör funktionen men remmarna ligger lite emot kanten på remhjulet och jag misstänker att remmarna slits lite onödigt mycket just där. Jag funderar på att göra ett par extra lagerhållare eller också byta till en grövre axel som inte bågnar.
3. Fläkten i nätaggregatet låter illa när man startar maskinen men det tystnar efter ca 1 min. Jag kommer nog byta fläkten även om det fungerar som det är nu.
4. Displayen har vid några tillfällen blivit full av konstiga tecken under utskrift, maskinen går vidare som vanligt så det verkar vara själva displayen som blir lite konstig. Jag ska kolla kontakterna till displayen ifall någon glappar när maskinen blir varm.
5. Det är ett par kablage som är dragna lite "ogynnsamt" så jag ska dra om dom. Inget har krånglat pga det men det går att dra dom så att det blir mindre böjning och rörelse i kablarna.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Visst är ABS inte biologiskt nedbrytbar och därmed bättre utomhus på det sättet, men PLA är i sig själv mer UV-tålig...

PLA går att bryta ner på tre månader om det är finfördelat till små fibrer i en industrikompost som håller typ 50 graders värme och hög fuktighet... i en "vanlig" utomhusmiljö tar det bra mycket mer tid än så.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Aha, bra info :)

Jag gjorde ett paddel-handtag av PLA, det kommer alltså hålla paddelns livslängd då i så fall :D
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Det är riktigt att den ABS som används till 3D-skrivare har helt tokiga egenskaper vad gäller krympning.
Det verkar som att man helt enkelt bara testat igenom existerande plaster avsedda för gjutning och kommit fram till att de som flyter bra på många sätt lämpar sig i 3D-skrivare.

Som jag förstått det så är avståndet mellan plasttillverkarna och 3D-skrivarfolket ganska stort än så länge.

Hade dom stora plasttillverkarna satt sina experter på att ta fram specialplast för 3D-skirvare så är jag övertygad om att dom kunnat hitta på fantastiska material.
Men volymerna är nog inte stora nog än för att motivera detta och kunskaperna om plaster bland de som tillverkar 3D-skrivare är inte hög nog för att dom ska kunna ta fram specialplaster själva.

ABS har för övrigt många andra egenskaper som gör plasten lämplig för 3D-utskrift och jag har i stort sett uteslutande använt ABS själv därför.
Jag designar mycket smådetaljer som kräver hyfsad precision och styrka och jag brukar lösa krympningen genom att skriva ut en prototyp och efterjustera måtten i CAD-filen till den slutliga versionen.

Anledningen till att jag föredrar ABS är att jag har enklare att få till snygga smådetaljer i den, den tål högre temperatur, att den kan lösas i aceton samt att den är en mer välkänd plast rent allmänt.
PLA är en ganska exotisk plast utanför 3D-skrivarvärlden.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Anders: Bra inlägg med intressanta funderingar :D

Nått jag inte riktigt förstår är att många hyllar ABS för att ge bra precision på små detaljer, hur små då? Skriver ni helt solida detaljer när ni får bra precision på ABS? Jag upplever PLA som mycket mer exakt.
Gör jag tex en cylinder i med "lock" i ABS så krymper cylinderns diameter mindre där locket är så cylindern blir inte "cylindrisk", klart man kan rita en detalj med hänsyn till krympningen, men det blir väll väldigt tidsödande på en komplex detalj?

Jag kan ju iofs behöva testa mer för att få till bra inställningar, har hittat mycket info på nätet men det verkar ju inte finnas nåt "rätt och fel" precis :P
Anders Olsson

Om jag skriver ut en 2x2 legobit till exempel så är det knivigt att få till skarpa hörn med PLA.
Mycket lättare att få det snyggt med ABS tycker jag.
Nu har jag i stort sett bara kört ABS, så jag kanske borde lägga mer tid på PLA själv :D
Men jag har av flera skäl ingen anledning att gå tillbaks till PLA som det ser ut just nu.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Anders: Det där låter så bra. Hur gör du(detaljerat om du vill "avslöja") när du skriver ut ABS med bra resultat?
Anders Olsson

Jag ska börja med att reservera mig med att de saker jag skriver ut är små.
Med små menar jag att saker med stor yta inte är högre än 10-15 mm.
Högre saker är inte mer än typ 50 mm i diameter.
Försöker du skriva ut en fyrkantig låda som är typ 50 mm hög, sida 150 mm, har botten och skarpa hörn så får du problem med ABS.

Jag lägger på ett TUNT lager av Tesa Eco och är noga med att tvätta glasskivan när det blir tjockt med lim.

Om det jag skriver ut är mer än typ 5 mm högt och saken har stor yta så brukar jag köra utan kylfläktar.
Det gör att temperaturen i plasten blir jämnare vilket minskar risken för att den slår sig och lossar från plattformen. Plasten hinner stelna ändå när ytan är stor.

Ultimaker ABS och standardinställningar (260C, 90C plattform, 50mm/s).
Vill jag ha det extra snyggt minskar jag till 40mm/s.

Om utskriften får större diameter de första lagren så är munstycket för nära plattformen.
För litet avstånd hjälper för vidhäftningen så ibland kan det vara fördelaktigt även om utskriften får skäras till lite, men oftast behöver man inte ligga extra nära plattformen.

Tidigare använde jag "brim" för att öka vidhäftningen, men nu för tiden ser jag till att ha ren plattform med tunt limlager och att stänga av fläktarna istället om sakerna är lite större.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Tack för en väldigt bra beskrivning av ditt tillvägagångssätt :D Jag kommer testa detta senare då jag nu har lagt ABS åt sidan ett tag för att testa några andra material.

Jag har upptäckt att armarna till min byggplatta böjer sig när byggplattan blir varm vilket har orsakat mig mycket av de problem jag har haft pga att höjdinställningen ändrats mycket(ca 1 mm längst ut). Jag har inte läst någonstans att man ska byggplattan uppvärmd till byggtemp när man gör inställningen, men det har hjälpt mig tillsvidare. Har konstruerat en helt ny "hållare" för byggplattan för att eliminera problemet och väntar bara på delarna till den.

Återkommer med hur det går :)
Skriv svar