Om man är sugen på att hacka rom'ets innehåll så kan man såklart också lägga till en 74138 för att kunna adressera åtta drive'ar
Pin 2 och 34 har bytt plats, bytt funktion och allmänt rörts till i PC-världen
http://pinouts.ru/Storage/InternalDisk_pinout.shtml
Jag tror dessutom ovanstående länk inte berättar hela sanningen så att säga. Den övre tabellen verkar gälla en 1,2MB 5,25" diskdrive och den nedre en 3,5" 1,44MB diskdrive.
En 360k-diskdrive har givetvis ingen densitetsvalfunktion och pc-varianten har inte heller någon diskettdetekteringsmojäng. En 3,5"-drive behöver inget densitetsval eftersom den har egen givare, men den kan berätta för datorn vad för densitet disketten har. Undantaget är IBM som på sina PS/2-burkar givetvis skulle göra saker bakvänt och tvingade användaren att ge format-kommandot krypiska parametrar precis som på 5,25"-tiden.
Jag är inte helt säker men tror det är skillnad på signalerna mellan en 720k och 1,44MB 3,5"-drive i PC-världen.
Får man bara ordning på det där med pin "2/34" så funkar det nog.
bit96:
Det går normalt alltid att köra "för liten" storlek på en diskdrive, d.v.s. ansluter du en modern 3,5" 1,44MB-diskdrive (och får den att över huvud taget fungera) så lär du kunna säga åt datorn att den är vilken typ av diskdrive som helst av de som ABC'n stödjer, och då får du "ostandard"-disketter som rymmer så mycket som orginaldisketten skulle rymt. Med andra ord så är det nog bäst att säga åt ABC'n att du har största storleken på disketter, om det gick att välja.
Signalerna för läsning och skrivning är väl bara en digital signal som helt representerar hur det ser ut rent magnetiskt på skivan, fast givetvis utan analoga småvariationer.
Förutom att det knappast är FAT-filsystem på en ABC så kör kontrollern kanske i sig annan kodning. Diskettstationerna passar att flytta, men disketternas innehåll blir specifikt för ABC respektive PC (o.s.v.). Jag vet inte vilka kodningar ABC's kontroller kör, det kanske eller kanske inte går att flytta data mellan ABC och PC med rätt mjukvaror.
Poängen med att köra 3,5"-disketter är väl att jag tror att de fortfarande tillverkas. Man kan i så fall köpa helt nya disketter och slippa förlita sig till gammal media.