speglad eller komponentsida?
speglad eller komponentsida?
Jag tänkte bygga en MIDI till DIN Sync efter en ritning jag hittat på nätet.
Tänkte skicka iväg och få 2st PCB tillverkade åt mig. Men det jag har svårt att förstå är om själva filen med PCB layouten är speglad eller om det är komponentsidan.
Finns massa smarta människor här, så kanske någon av Er kan hjälpa mig att reda ut. Jag bifogar schemat och PCB layouten här i meddelandet
Tack på förhand
Tänkte skicka iväg och få 2st PCB tillverkade åt mig. Men det jag har svårt att förstå är om själva filen med PCB layouten är speglad eller om det är komponentsidan.
Finns massa smarta människor här, så kanske någon av Er kan hjälpa mig att reda ut. Jag bifogar schemat och PCB layouten här i meddelandet
Tack på förhand
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: speglad eller komponentsida?
Svaret är enkelt när du ser på lödöarna vid kretsarnas hål. Kring pinne 1 är de rektangulära, de andra är avrundade. Alltså är det sett ovanifrån (komponentsidan)
Tack för snabbt svar.
så ska man göra PCB av layouten så måste man spegla det först?
Är helt ny när det gäller PCB
så ska man göra PCB av layouten så måste man spegla det först?
Är helt ny när det gäller PCB
Dessutom behöver layouten städas, all icke-ansluten koppar skall tas bort.
Fast om man "städar" var ska man då löda fast de IC benen så det sitter?
Då jag inte vet var du vill beställa mönsterkortet kan jag inte svara.
Men den person som har designad det har definitivt inte gjort sitt bästa!
* Det finns en plane - som borde ha varit groundplane men som nu bara är oansluten.
* Det fattas avkoppling av PIC'en.
* Det är skarpa vinklar som fungerar som syrafällor.
Men den person som har designad det har definitivt inte gjort sitt bästa!
* Det finns en plane - som borde ha varit groundplane men som nu bara är oansluten.
* Det fattas avkoppling av PIC'en.
* Det är skarpa vinklar som fungerar som syrafällor.
Hittade lite mer info och en till pdf.
den svartvita bilden kallar han för PCB Foil
plus att jag hittade bilden nedan som han kallar för Component overlay
Hoppas detta hjälper till lite mer, så det inte bara är en dålig person på att följa standarder
den svartvita bilden kallar han för PCB Foil
plus att jag hittade bilden nedan som han kallar för Component overlay
Hoppas detta hjälper till lite mer, så det inte bara är en dålig person på att följa standarder

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har svarat på PM men lite allmän kommentarer om kretskortets layout:
* PIC pinne 8 är GND. Följer man den pinne ser man att den "sprider ut" sig en del (helt logisk) men den skulle vara bakat ihop med de ytor som bara "drällar".
* Optokopplarens pinne 5 har en mycket märklig vinkel från lödö till ledaren.
Som jag skrev i svaret på PM: bygg det på ett experimentkort med lödöar (t.ex. 48-329-70) istället om det är en eller ett fåtal ex. Ska det hålla i många år väljer jag experimentkort med FR4-bas (glasfiber) (t.ex. 48-313-50), som ledare av signal använder jag wirewrap-tråd med värmetålig isolering (t.ex. 55-244-42) och för strömmen en lite grövre tråd med samma egenskaper (t.ex. 55-246-99).
Mellan pinne 1 och pinne 8 på PIC'en ska det monteras en 100nF keramisk kondensator som avkoppling.
* PIC pinne 8 är GND. Följer man den pinne ser man att den "sprider ut" sig en del (helt logisk) men den skulle vara bakat ihop med de ytor som bara "drällar".
* Optokopplarens pinne 5 har en mycket märklig vinkel från lödö till ledaren.
Som jag skrev i svaret på PM: bygg det på ett experimentkort med lödöar (t.ex. 48-329-70) istället om det är en eller ett fåtal ex. Ska det hålla i många år väljer jag experimentkort med FR4-bas (glasfiber) (t.ex. 48-313-50), som ledare av signal använder jag wirewrap-tråd med värmetålig isolering (t.ex. 55-244-42) och för strömmen en lite grövre tråd med samma egenskaper (t.ex. 55-246-99).
Mellan pinne 1 och pinne 8 på PIC'en ska det monteras en 100nF keramisk kondensator som avkoppling.
Varför sittter det en optokopplare i designen när ändå jord och matningsspänning är ihopkopplat mellan in och utgångar.
Förstår inte meningen med det.
Förstår inte meningen med det.
-
nivåomvandling?
Vad är det för spänning på midipulserna som driver leden i optokopplaren via 220 ohms motståndet ?
han trodde kanske inte han fixade det med en spänningsdelarstege
Vad är det för spänning på midipulserna som driver leden i optokopplaren via 220 ohms motståndet ?
han trodde kanske inte han fixade det med en spänningsdelarstege

Kortet drivs med 5v den får från MIDI in pin 2 vill jag minnas
MIDI är väl RS485? Alltså gör optokopplaren om från balanserat till obalanserat och är ett helt OK val till detta.
-
Hmmm... Har tittat på MIDI-specen och tycker att fortfarande att kopplingen här är helt knasig och inte uppfyller MIDI-specen.
Fungerar säkert för den just utrustning som den konstruerats för men man får inte den isolation och jordseparation som krävs samt
att det ställer vissa andra specialkrav på ansluten utrustning som inte uppfyller MIDI-standarden.
5V över C1 tas parasitiskt från anslutna utrustningens positiva utsignal (Midi pin 4) som har 220ohm i serie från sin 5V matning.
För att det ska fungera MÅSTE sändarens matningsspäningsjord vara ansluten till kabelns skärm (Midi pin 2).
Duty cyclen på sända data får inte vara för hög eftersom strömmen till optokopplaren (Midi pin 5) tas från C1.
Även strömmen till Midi-out, optokopplare och PIC tas från C1.
Varje mA som tas från C1 sänker spänningen med 220mV.
Korta burstar av data kommer troligen att fungera men kontinuerlig dataström kan bli problem.
Fungerar säkert för den just utrustning som den konstruerats för men man får inte den isolation och jordseparation som krävs samt
att det ställer vissa andra specialkrav på ansluten utrustning som inte uppfyller MIDI-standarden.
5V över C1 tas parasitiskt från anslutna utrustningens positiva utsignal (Midi pin 4) som har 220ohm i serie från sin 5V matning.
För att det ska fungera MÅSTE sändarens matningsspäningsjord vara ansluten till kabelns skärm (Midi pin 2).
Duty cyclen på sända data får inte vara för hög eftersom strömmen till optokopplaren (Midi pin 5) tas från C1.
Även strömmen till Midi-out, optokopplare och PIC tas från C1.
Varje mA som tas från C1 sänker spänningen med 220mV.
Korta burstar av data kommer troligen att fungera men kontinuerlig dataström kan bli problem.