Dimenssionera säkring/ledning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rooobin123

Dimenssionera säkring/ledning.

Inlägg av Rooobin123 »

Hejsan!

Jag sitter och håller på med en skoluppgift som jag inte får ihop. Kommit fram till ett svar men förstår inte riktigt om det stämmer.

Följande är uppgiften.

En 3-fas asynkronmotor med märkström 12,5 A skall direktstartas via ett överlasskydd.
Motorn är placerad 42 m från elcentralen.
Förimpedansen vid centralen är 900mΩ.
Kabelförläggningen sker på kabelstege hela vägen med som mest 20 kablar bredvid varandra och rumstemperaturen är som högst 30° uppe i taket där kabelstegen är fäst.

Vilket värde ska överlasskyddet ställas in på?
Överlastskyddet ställs in på motorns märkström, alltså 12,5A.

Hur stor säkring väljer du? (diazed)

väljer en säkring(trög) som är 1,5-2 ggr märkströmmen. Dvs i mitt fall 20-25A.

Om jag här förutsätter att motorn går "lätt" att starta så kan man väl tänka sig att 1,5 ggr märkströmmen räcker.
12,5*1,5= 18,75A, Alltså tar jag en säkring på 20A.

Svar: Jag väljer en 20A trög diazedsäkring.

Vilken kabeltyp och kabelarea väljer du?
Minsta Iz blir 12,5A utifrån överlastskyddet.
Eftersom kabeln ska förläggas på stege med som mest 20 andra kablar måste jag ha Kf, denna är utifrån tabell A.9 i SS 424 14 24, Kf=0,78.

Det ger NSV=Iz/Kf NSV=12,5/0,78 NSV=16A.

Jag tänkte välja en kabel av typ EKK/FKK.

Enl. tabell A.2 i SS424 14 24 så räcker 1,5mm2(Detta vet jag ju inte får användas)men när jag sedan kontrollerar utlösningsvillkoret i tabell 6 i SS424 14 06 för en sådan kabel så kan jag inte anv. 1,5mm2 med en 20A säkring och som är 42m lång utan måste då enligt samma tabell gå upp till 2,5mm2. Då denna kabel får vara 76m lång vid 1000mOhm så klarar jag ju utlösningsvillkoret.

Detta är frågorna samt det jag kommit fram till. Jag har använt liknande exempel men på andra motorer till hjälp för uppgiften. När jag sedan läser i Tillhörande bok och på nätet så kommer jag till en 20A säkring att ha en 4mm2 kabel.

Är det någon som kan hjälpa/rätta mig ? Jag kommer inte längre med denna uppgift.

/Robin
Millox

Re: Dimenssionera säkring/ledning.

Inlägg av Millox »

Hur lång utlösningstid har du i dina andra exempel?
Rooobin123

Inlägg av Rooobin123 »

Ska kolla och återkomma! I detta fall är det 5s eftersom det är diazed.

Jag antar att det är 5 s även i exemplen om jag inte minns fel!

Men själva beräkningarna och så i denna uppgift, finns något att säga om dom ? Tycker mig ha räkna och gjort allt rätt!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Du behöver inte ha 4 mm2 bara för att det är säkrat 20 A, det sitter ett motorskydd som förhindrar överlast även på kabeln.

Utlösningsvilkorstiden verkar lite udda, för hushåll gäller 0,4 sekunder, för tex gatubelysning är det 4 eller 5 sekunder.
I vilken miljö sitter din motor?

Protte
Rooobin123

Inlägg av Rooobin123 »

Okej! Nä de fanns ingen information i uppgiften om vart motorn var placerad. Men om jag minns rätt säger standarden att för "platsbundna apparater", till viket motorn rimligtvis borde höra,gäller utlösningsvillkoret 5s!

De va en jäkla uppgift de här haha..

Men 2,5mm kabel låter rimligt enligt er ?

Tusen tack för all hjälp hittills!

/Robin
Millox

Inlägg av Millox »

Anledningen till att jag frågade var att jag generellt skulle titta på 4 mm2 och uppåt för 20 A om jag måste ha 0,4 s utlösningstid. Alternativet är om du har en fasligt hög förimpedans, men spontant känns det som att det ändå inte räcker.

Möjligen skulle det vara så om du hade 230 V huvudspänning, att det krävs 4 mm2 för att lösa säkringen.

Ja, jag skulle nog säga att du skall ha 2,5 mm2 i det fallet. Du kan säkert använda 1,5 också, men risken är att efterföljande elektriker inte har full koll och buntar kablarna så tätt att det blir överhettat. Man måste alltid tänka på vad nästa man förväntar sig, där ligger nog den stora utmaningen med att välja något annat än standardstorlek.
Skriv svar