5-12v ->16v Step-up?
5-12v ->16v Step-up?
Har stött på ett problem med matningsspänning till en liten krets.
Kretsen behöver ca 14-16v och jag har max tillgång till 12v (allt skall drivas i en bil) så man har ju igentligen tillgång till 13v+ men det är ju inget som kan garanteras.
Så vad jag skulle behöva är en liten krets som omvandlar 12v->ca 16v
Den behöver inte klara hög belastning (ca 50mA)
Den bör vara billig och gärna utan massa kringkomponenter.
Eller är det någon som har lyckats kalibrera om utsignalen ifrån en AD595 till 0-5v?
Kretsen behöver ca 14-16v och jag har max tillgång till 12v (allt skall drivas i en bil) så man har ju igentligen tillgång till 13v+ men det är ju inget som kan garanteras.
Så vad jag skulle behöva är en liten krets som omvandlar 12v->ca 16v
Den behöver inte klara hög belastning (ca 50mA)
Den bör vara billig och gärna utan massa kringkomponenter.
Eller är det någon som har lyckats kalibrera om utsignalen ifrån en AD595 till 0-5v?
Kretskort o hela den biten är inga problem. Allt skall göras riktigt ändå så....
Läraren sa att han hade sett en krets med allt intergrerat, mäst det jag tänkte på.
Ne induktanser bits ju inte så det löser sig allt.
Angående AD595 så behöver den enbart negativ spänning om man skall mäta under 0*c.
Sedan så om man matar den med 5v så kan den inte ämta över 50*c (troligtvis lite lägre pga. spänningsfall)
10mv/*c är formeln för utgånsspänningen.
Läraren sa att han hade sett en krets med allt intergrerat, mäst det jag tänkte på.
Ne induktanser bits ju inte så det löser sig allt.
Angående AD595 så behöver den enbart negativ spänning om man skall mäta under 0*c.
Sedan så om man matar den med 5v så kan den inte ämta över 50*c (troligtvis lite lägre pga. spänningsfall)
10mv/*c är formeln för utgånsspänningen.
- Illuwatar
- Kontakt:
Det beror på om man vill ha reglerad utspänning som förblir konstant oberoende av belastningen. Då faller de enklaste modellerna av oreglerad typ bort. Är det inte något behov av att spänningen är 16V hela tiden kan dessa enkla switchare fungera för mindre strömmar (med extra drivsteg och kraftigare drossel om mycket ström behövs). En oreglerad typ kräver dessutom att man justerar PWM-signalen till switcharen så att den nominella utspänningen träffar någolunda rätt. Med de färdiga chippen slipper man bry sig om sådant - dessa är marginellt svårare att använda jämfört med en LM317.