Det är inte så att du spelade in med för hög volym? Det låter lite så, men det passade ändå på något sätt.
Jag har inte beställt alla grejjer till min SID-synth ännu. Ska fixa det under veckan. Min ljus-theremin är snart klar så då är det SID-projektets tur.
Hittade nåt annat VST-plugin som hette SIDControl eller nåt sånt.
Fick igång Cubase men förstår verkligen inte hur det fungerar Nån som kan ge mig en crash-course?
Visstja: Försökte dra ner volymen på inspelningen, men verkar inte ha lyckats Kanske kommer något lite renare smakprov snart.
Cubase kan vara lite knepigt att lära sig, särskillt de nyare versionerna. Jag kör med Cubase VST32 v5. Versionerna kring den här är inte lika rörigt upplagda som de nyare. Hm, Jag skrev ner en guide för Cubase när jag skulle lära min sambo (som också gör musik). Någon vacker dag ska jag lägga upp den på mitt webbhotell.
Hittade SIDControl här. Det verkar vara riktigt praktiskt om man har en "riktig" SID-synth. Ska prova ändå.
Axelsson har även gjort en ganska trevlig cover på Hotel California
Jag tyckte det var lika bra att packa riktigt, tråkigt när SIDar för 1kkr går sönder i posten
Jag vet inte hur känsliga dessa chip är för ESD, men jag har hållt mig på den säkra sidan och aldrig rört något av chippen jag skickade. Det chippet som sitter i min spelare nu har jag däremot misshandlat lite, men det funkar fortfarande kalasbra.
Tydligen så kan det bli strul med en extern oscillator på SID-kortet, som jag har det nu på min. Tydligen bättre att klocka synkront ifrån PICen. Smash kommer att fixa detta i nästa revision av korten och även fixa så att Core->SID-kontakten är 1:1, vilket underlättar saker.
Jo, det med oscillatorerna var mycket värdefull info! Ska skriva ut både länkarna och den här tråden och spara för eventuella felsökningar i framtiden.
Så han routar alltså korten direkt i Eagle... Undrar varför. Det blir ju lite extra-jobb. Det är som att ha en snabb bil som man puttar framför sig istället för att köra. Hm, det kanske är för att ingen ska fråga efter Eagle-schemat.
Tekko: Precis. Även om man gjort ett schema innan så får man placera komponenterna och banorna helt fritt, enda skillnaden är att man ser vilka komponenter som ska till vilka.
Precis. Men att Eagle gör en kretslayout av schemat är ju en stor hjälp. Gör man en kretslayout manuellt från ett stort schema med många ledningsdragningar så är det lätt hänt att tappa tråden (bokstavligt talat). Därför blev jag lite nyfiken på varför han inte utnyttjat den funktionen, för oftast har man ju ändå ett schema att utgå efter. Det är förstås olika, men själv tycker jag det går fortare att göra ett schema i Eagle än att göra en kretslayout direkt från grunden.
Jag gjorde som TK förut, men i Photoshop. Det tog lite mer tid, men man hade koll på varenda liten pixel. Det kan ju vara så att han gör kretslayouten direkt just för att kunna arbeta så "fritt" som möjligt.
Det är lätt hänt att man missar nåt i Eagle schema som inte kommit med till PCB. Väldigt lätt att missa en 'koppling' så man ska vara vaksam i schemaritandet i Eagle. Så är det säkerligen nåt man missat som 'nybörjare' med Eagle, har inte stött på dessa problemen i Cadstar.
Det har du helt rätt i. Jag har precis lärt mig Eagle och i mina första tre kretskort följde inte spänningsmatningen (till IC-kretsarna) med när Eagle konverterade schemat till PCB. Inte så kul direkt. Jag har gjort många kretkort i Photoshop innan, men lyckades ändå missa detta i Eagle, så det gäller att vara vaksam.
Man borde nog jämföra kretslayouten (PCB) med schemat när man är klar. Jag tänker iallafall inte göra den här missen igen för det var inte så roligt att behöva löda spänningsladdarna direkt på kopparbanorna efteråt...