Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Krille Krokodil »

Vad rent och städat det var, har ni ont om jobb? ;)
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Håller absolut med er! Helt underbar miljö att arbeta i! :D
DW skrev:Emco maskinen håller den vad de lovar, vem servar den uppe hos er?
Tyvärr vet jag inte det, jag har varken jobbat med den eller vet vem som servar den.

Jobbade vidare med grippern denna helgen och den är mer eller mindre "klar". Lite smågrejjer kvar och även passa vissa delar, men det kan jag inte göra förrän spindelskaftet är klart.
WP_000008.jpg
Bilderna nedan tog jag igår, det var innan jag hade slipat utvändigt på grippern.
WP_000003.jpg
WP_000004.jpg
WP_000007.jpg

Något jag har funderat lite på de senaste dagarna är urblåsning av konan vid verktygsväxling, till en början kommer jag köra utan ATC, men när det väl byggs så vill jag ju även ha urblåsning. Ska jag lösa det externt med någon liten blåsanordning på växlaren eller bör jag göra ett litet hål genom hela grippern som kan användas som urblåsning?(Vi har en starthålsgnist på jobbet, så att fixxa ett ~1.5-2mm hål genom den är inga problem. Min enda tanke är ju om det räcker med ett litet ~1.5-2mm hål för att blåsa rent konan(?)
urblåsnign.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Om du gör utgångs hålet koniskt där det där 2mm hålet mynnar "ut" kommer du få en trycksänkning o därmed spridning av luften så du kan pusha rätt mkt luft igenom men få bra rensförmåga ändå.
Kolla upp pneumatik teori om tryck variation så kommer du förstå principen o kunna lista ut hur stor en kona ska behövara vara för det tryck / luftmängd du vill kunna leverera.

Otroligt fränt bygge för övrigt. =)
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Jag oroar mig inte direkt för spridningen, för om man blåser hela tiden under växlingen tvingar man luften mellan de båda konorna och får bort smutsen, vad jag oroar mig över är om man får tillräckligt med tryck/flöde? Och vad behöver man för tryck/flöde vid renblåsning?

Nu har jag ingen kunskap om renblåsning av konor eller pneumatik för den delen men det är så jag kan tänka mig att det händer(?)

Tackar! :D
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Principen för pneumatik är jue den att du får en högre utgångs hastighet av luft som passerar igenom ett rör som e 2mm än ett rör som e 4mm. En halvering faktiskt. Så om det är tryck du behöver så matar du 1-2bar igenom 1-2mm hål så får du jue hög hastighet som kan dra med sig smuts ut men du har för liten luftpelare för o t.ex trycka loss verktyget.

Kan dock bara prata om det i sammanhanget luftdrivna skjutvapen dock. Där man leder 300 bar in i en expansions kammare för o få luftmängden till ett mer hanterbart tryck med en given volym och sedan leder det igenom en minde kanal för att återigen accelerar volymen innan man expanderar den igen bakom en pellet för o sen ja.. slunga en projektil framåt. =)

Du skulle gärna få förklara principen bakom en labyrint tätning. Aldrig hört talas om dom eller ens sett en.. hur håller den tätt t.ex? E det olja (hydraulisk tätning) i labyrinten eller o-ringar (mekanisk tätning)?
MatsN

Inlägg av MatsN »

Trycker ut verktyget ska grippern göra, inte luften.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag tänkte nog något liknande, ska inte tryckluften bara se till att den fortsätter ut?
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Alltså, jag pratar om när ett nytt verktyg växlas in, för att få bort smutsen från det. Utväxlingen har jag redan löst. När grippern öppnas trycker den även till verktyget lite så det lossnar från konan, sen sköts resten med gravitaionen. Renblåsningen behövs med andra ord inte vid utväxling.
Untitled-1.jpg
Med andra ord bör det räcka med ett ~1.5-2mm hål(i form av tryck/flöde) för att blåsa bort smuts(?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Det bör definitivt räcka.. om du kör "vanligt" tryck igenom det lilla hålet, typ 6-8bar så kommer de bli en rejäl puff hur som helst.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Vad bra! Tack för hjälpen! :D
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Vart köper du brickorna ifrån till spindels dragstång?
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Det är lesjöfors fjädrar/brickor och de köpte jag på Mekonomen. Var tvungen att köpa ett 500 pack så har runt 400 kvar. :P
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

på ngt sätt känns inte det som de va jätte billigt.. 500st.. vafasen har de kostat. =)
H.O

Inlägg av H.O »

När jag byggde min (som knappt förtjänar att nämnas i detta sammanhang) köpte jag fjädrarna direkt från Lesjöfors, har för mig de kostade typ en krona styck så speciellt dyra är dom inte. De mattas ju av med tiden så nu har du till ett par byten.....
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Det förtjänar absolut att nämnas! Ditt bygge som inspirerade mig att bygga min förra spindel(och därmed denna). :D

Ja absolut! Vill med minnas att det var nått sånt i pris. Köpte de för något år sen för runt 5hundringen. Skulle haft de till mitt förra spindelbygge men blev aldrig av. :P
Skriv svar