Bild-/byggtråd 3D-utskriven Quadrokopter

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Bild-/byggtråd 3D-utskriven Quadrokopter

Inlägg av Henry »

Det med att det inte är så mycket genomsläpp för luften genom fackverket som möjligt tänkte jag också på direkt. Jag hade lagt kabeltunneln längs med ena sidan istället och ev tom kanske även en på var sida då de kunnat göras smalare och mindre eftersom färre sladdar skall igenom. Helt tagit bort kabelrännan i mitten som skapar mycket luftmotstånd men haft en smal bit kvar för stabilitet och kanske även gjort fackverks stagen aningen lite smalare för än mindre luftmotstånd, det borde hålla bra ändå. Sedan planera var man skall sätta ESCn för att lite av propellerluften skall kunna nå den men inte mer än nödvändigt då man ju förlorar lyft och batteritid annars.

Sedan skall det givetvis vara nylonskruvar och inget av järn som väger och att dessa inte går av i första taget. :)
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Henry skrev:Sedan skall det givetvis vara nylonskruvar och inget av järn som väger och att dessa inte går av i första taget.
Svär inte i kyrkan :)

Redan när jag byggde min första Oktokopter 2010 så förstod jag mitt bästa att byta ut nylonskruvarna mot metall. Vill man spara ett par gram så finns ju alltid titan eller aluminium. Nylonskruvar är på mina helikoptrar lika förbjudna som skruvar med krysspår aka stjärnskruv!

Sedan finns det mycket man kan göra för att minska luftmotståndet flyttar man ESC 5cm så är dom helt ur bilden. Och det ser ut som på min första Quadrokopter som utan problem överlevde en looping i full fart med avslutning rätt ner i en äng :) Det som blev skrot var motorerna.
21.JPG
Personligen så tror jag inte att man kan minska på denna konstruktion av armar då de kommer att tappa för mycket av vridstyvheten. då är det nog bättre att satsa på hexagonformen, men någon får gärna prova, glöm bara inte att posta bilderna!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om man gör konstruktionen som en trekantstross
Bild
(lånad bild)

Så känns det ju som att man snarare borde kunna öka vridstyvheten trots en lite smalare bom och dessutom minska luftmostståndet?
mippen

Inlägg av mippen »

Ser ut som en mardröm att 3d printa en sådan?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja alltså det var ju inte tänkt att ha lika tunna stag som aluvarianten på bilden, för det är onekligen jobbigt, men i övrigt så ser jag inte vad som är jobbigt med att printa en dylik, man håller sig under 45 graders overhang överallt på stagen, så den borde gå att printa helt utan support om man designar den rätt...?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Printa går nog bra men du får ingen vidare styrka i stagen, såvida man inte printar denna del i tre delar som monteras ihop.
Sedan kommer nästa fråga (som alltid), hur ser luften ut när den passerat denna?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Svär inte i kyrkan

Hehe. :) Man får givetvis designa så att brottfastheten stämmer så de inte går av om man så bara råkar tappa det i marken så att säga och att de är av bra kvalitet, om det var orsaken till negativiteten till nylon? Draghållfastheten är förstås inte överdrivet bra pga gängorna men sidledes är den helt ok tycker jag för det är väldigt segt. Har dock inte använt det än då det till det nyaste tillskottet, en tbs Discovery, så finns tyvärr inte nylonskruvar som passar. Då hade dessa gått av vid en krasch istället för att med stålskruv slita sönder skruvhålen i båda basplattorna vilka kostar en slant plus allt arbete med ominstallation av precis allt. Har sett stackare på nätet som råkat ut för detta.

Hade jag haft nylonskruvar på min första quad (hemmabygge) så hade det sparat mig över 1000:- i skador som det blev när den rände rakt in i husfaden på huset sekunden efter att en gren jag såg för sent slitit loss precis fel kabel.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Den största nackdelen är, tycker jag att man inte har samma fingertoppskänsla när du monterar.
Använder du metallskruv och låsmutter så vet du att även om du bara skruvar så pass att delarna hålls ihop så sitter det och det kommer inte att vibrera loss. Plus att du kan välja en skalle som knappt märks och även denna skruvas med sexkant. Nylonskruv kan man på sin höjd använda till att montera elektroniken med :)

Och att man använder elektroniken till bärande konstruktion som på TBS är jag också allergisk emot :)
mippen

Inlägg av mippen »

Förvånadsvärt stabil även med min printer som är dålig att printa "stänger"..
Men vet inte om man tjänar så hemskt mycket yta med lite kablage i också.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Grymt, det är så underbart att kunna trycka på print och sedan titta och känna på produkten IRL.
Vissa saker tycker man är gigantiska på ritbordet och vissa tvärtom. Sedan får man en helt annan uppfattning när man får hålla i den.

printar du med PLA?

Jag kör PLA 20% infill, men har som skapade Crossfire 2 kör ABS och han sa att man behöver minst 50% infill.
mippen

Inlägg av mippen »

Har problem med warping när jag kör abs.
Pla har jag kört dessa med.

Måste trycka ut en bas.
Osäker på om mina 15" proppar får plats.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Men den typen av landställ har en förmåga att haka fast i saker och ting vid start, t.o.m. gräs kan göra starten väldigt spännande
Hehe, ja det kan jag tänka mig. Jag har ingen erfarenhet på området alls, det var kul att flumma lite bara...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

drh: Med mutterlås så sitter det lika hårt fast som om det vore stål. Man lär sig snabbt hur hårt man skall/kan dra nylonmuttrar men skallens form bryr jag mig för övrigt inte så mycket om man kan spara några 1000.

Hur hårda är de här utskrivna armarna, är det möjligt att bryta sönder dom?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Jag provade på min andra testutskrift, på den gick det, inte säkert att det går på den "slutgiltiga" som har lite högre kanter.
Det gick inte att vrida sönder den utan jag fick bryta.
22.JPG
Så här mycket kraft gick det åt
23.JPG
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok märkena ger en bra uppskattning, riktigt starkt det där.
Skriv svar