Power Mac G5 till ATX casemodd [Färdigt!]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Power Mac G5 till ATX casemodd [Färdigt!]

Inlägg av Electricguy »

För att bryta trenderna lite här på EF så tänkte jag att jag slänger upp en tråd om ett litet projekt jag har pillat med i några dagar nu.
Det är då ett gammalt PowerMac G5 chassi moddat till full ATX. Jag gjorde en mATX modd av samma chassi för några år sen. Dock är det betydligt mer genomarbetat den här gången.

En liten specialare som ska in är en mikroprocessor som dimmar power LEDen på fronten, och även ska inkludera HDD LEDen, så att power LEDen kommer att blinka till lite skarpare än den redan lyser när det är HDD aktivitet.
Mikroprocessorn ska även styra insugsfläktarna i fronten, så att dom körs fullt på 12V i 2 sekunder, för att sedan gå ner till 3,3V för att gå tyst.

Här kommer lite bilder på bygget so far.

Hål för moderkortsplåt och så tas ur på baksidan
Bild

Passning av plåten
Bild

Moderkortsplåten monterad och lite hårdvara sitter i
Bild

Baksidan
Bild

Fläktarna i fronten provmonterade. HDD buren ska skruvas fast i ett upphöjt golv som ska sitta i botten och dölja de flesta kablarna.
Bild

Fläktarna i fronten är monterade
Bild

Jacket för strömmatning monterat
Bild

Och från utsidan
Bild

Mer kommer.
Senast redigerad av Electricguy 8 maj 2014, 17:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Re: Power Mac G5 till ATX casemodd

Inlägg av Kulla »

Riktig intressant och smakligt gjort. Jag har en MacPro G5 hemma som sitter och gör inget, kanske det borde intressant projekt att konvertera den till pc då jag har en till med Xeon processorer.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Power Mac G5 till ATX casemodd

Inlägg av Electricguy »

Mjodå det är ett trevligt chassi! :)

Nu är bygget färdigt!

Här kommer lite fler bilder

Hårddiskhållaren monterad på "golvet" som täcker botten i chassit
Bild

Luftstyrning och täckplåt till nätagget
Bild

Adafruit Trinket baserad Power knapp, LED och fläktstyrning. Inte snyggt, men funkar.
Bild

Logiken monterad i den röriga botten i chassit
Bild

Och så var det helt plötsligt färdigt! Jag blev rätt nöjd iaf..
Bild
Bild
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Re: Power Mac G5 till ATX casemodd [Färdigt!]

Inlägg av MarcusUmeå »

Fortsätter verkligen fläktarna gå runt i bara 3,3V? De fläktar jag testat med (visserligen väldigt få) har inte snurrat vidare under ca. 5V
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

De är ju ett präktigt bygge i en snygg burk.
Men jag blir lite konfunderad på luftströmmarna inute denna lådda!

Jag köpte lite rök på burk för att se flöde men det kanske man bäst testar med en liten tändsticka eller sådan där indisk brinnpinne!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Marcus, självklart går fläktarna på 3,3V. Jag sätter inte fläktar i ett bygge som inte fungerar till det styrsystem som jag har byggt. Fläktarna snurrar på glatt ända ner till ca 2,1V. Fläktarna i frga är NMB 4715KL-04W-B39
Serverfläktar som går mycket tyst på runt 3,3V.

Lasp, jodå det blev rätt så bra :)
Luftströmmarna är inte så konstiga egentligen.. Båda fläktarna i fronten trycker in luft i chassit och skapar lite övertryck. CPU fläkten tar den luft den vill. Likaså gör nätaggregatet. Nästan all luft rör sig bakåt, så det flyter på bra så. Chassifläkten bak suger ut varmluften från CPU'n och moderkortet i den regionen.
Grafikkortet bryr sig inte direkt om luftflödet, utan tar bara den luft det vill och blåser ut den på baksidan av chassit. Resterande luft från fläktarna i fronten blåser över moderkort, hårddisk och andra komponenter, och luften sipprar ut lite vart den kan genom alla hål som finns i chassit.

Och så lite uppdatering.. Hårddisken lade av, då den visade sig ha gått rätt så långt i sina dagar. Så jag kastade in en 64GB SSD som jag köpte för ett tag sedan.
Skriv svar