Mina 3D-skrivare

Berätta om dina pågående projekt.
boris

Re: Mina 3D-skrivare

Inlägg av boris »

Diametern är cirka 68 mm. Syftet med "lättningshålens" form är att spara plast och att kunna komma åt
andra bitar om man exempelvis vill ta bort "guidler" eller stegmotorn utan att ta bort det stora kugghjulet.

Jag bjuder på en bild med det stora kugghjulet utskrivet med 32 mikrosteg och 0.2 lagerhöjd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Hålens form undrade jag mest nyfiket vad man skulle ha "nyckelhålsformen" till, en avdragare kanske...
Sen diametern var för att det inte fanns något jämförande att se om det var 15mm eller 150mm stort. Och det för att jag försöker hålla koll på hur det går i utveckligen av toleranser för er som har en maskin. För kuggarna på dina små såg bra ut, kanske så bra att de skulle kunna hålla till mer än till långsamma rörelser.
boris

Inlägg av boris »

Just "nyckelhålsformen" är inget medvetet val för någon direkt funktion. Men att ha hål är som sagt bra för att kunna komma åt intilliggande komponenter utan att ta isär allt.

Jag själv skulle säga att kuggarna är av god kvalitet och håller för ganska mycket. Mycket mer än till långsamma rörelser.
malx

Inlägg av malx »

boris skrev:Det står så här på flaskan: Isopropylalkohol, methylal, isobutan, propan, VP/VA sampolymer, alkohol denat.
Mig säger det ingenting, dock luktar det som hårspray.
Lekmannamässigt utan att ha tittat upp saken så låter det som att VP/VA sampolymer är det "verksamma" ämnet. Skulle tro att det är något bindemedel av något slag som man spätt ut i alkohol.
(Övriga ämnen verkar vara just alkohol och drivmedel/gas).

Är nog väldigt likt vissa hårsprayer.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag själv skulle säga att kuggarna är av god kvalitet och håller för ganska mycket.
Jag vet jag uttryckte mig dåligt, menade att jag till skillnad mot många andra, är inte är så intresserad av max-belastning utan hur bra formen/yt-noggrannheten bidrar till lång livslängd.
Hoppas det var en bättre förklaring...
boris

Inlägg av boris »

Nu har jag gått över till "Bowden extruder" på min skrivare. Jag byggde och sålde även en Prusa I3.
Jag måste än en gång rekommendera 3Dlac från bachman-elektronik.se. Jag tycker att hans 3Dlac fungerar
ännu bättre med PLA-plasten direkt på IKEA-spegel eller en glasskiva. Har aldrig haft något bättre.

Här är två videor med Prusa I3 och E3D V6 hotend:

Här är en video med min skrivare och hexagon hotend:
boris

Inlägg av boris »

Jag tycker att Prusa I3 är en bra skrivare och därför bygger jag två till för att försäkra mig att så är fallet. Med den senaste som jag sålde fick jag bäst utskrifter hittills.

Alla bitar förutom plast-delarna är köpta hos bachman-elektronik.se. Jag gillar skarpt aluminium-ramen som är 6 mm tjock och har nästan alla M3-hål gängade. Han har också alla axlar och gängade stänger färdigt kapade och med gradade ändar för 250 kronor.
boris

Inlägg av boris »

Nu är X-bitararna klara. Jag fick några pneumatiska kopplingar idag från England som är 4 mm M6 som passar "Hexagon hotenden".
boris

Inlägg av boris »

Så här ser det ut när GT2-remmarna är på plats.
boris

Inlägg av boris »

Jag har nu testat en Prusa I3. Jag testade en ny konfiguration i Slic3r och marlin V1. Det gick dock inte bra runt hålen, något som man kan se på bild 2. När jag gick tillbaka till min gamla konfiguration gick det mycket bättre, se bild 3. Jag får också bättre yta med "bowden-varianten" (se pilen på bild 3).

En video med skrivaren:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ungefär hur mycket kostar det dig i rena delar att sätta ihop en Prusa i3 om man gör två som du gjorde nu?
boris

Inlägg av boris »

Det är svårt att svara på det då jag ej har utfört räkningar på enbart delarna. De beställs ofta från olika leverantörer så har inget samlat kvitto på allt. Men jag gissar på storleksordningen 4 000 - 5 000 kronor för enbart delarna.
boris

Inlägg av boris »

Jag ville göra en Prusa I3 som är mer mobil och med snyggare kabeldragningar.
Nätaggregatet och SSR sitter också på ramen.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Hej!
Vad för någon extruder är det du använder?
På min Mini Kossel fungerar extrudern som jag använder dåligt, den slirar lätt och är väldigt svår att justera in trycket på eftersom man inte ser tråden inne vid drivhjulet..

Så därför är jag sugen på att testa med någon annan extruder, för att som det är nu är det hopplöst att skriva ut saker då extrudern plötsligt börjar slira och vips är utskriften förstörd :doh:
boris

Inlägg av boris »

Det är min "Wade-Bowden extruder" som kan laddas ner här:
http://www.thingiverse.com/thing:529128

Mitt tips är att du även rensar din hotend då och då. Man kan göra det genom att ta bort bowden-slangen med plast kvar i hotenden. Sedan värmer man upp hotenden till 200 grader för att vidare extrudera plasten några millimeter manuellt. Efter det sänker man värmen till cirka 90 grader och drar ut plasten, också manuellt. Eventuell smuts följer med.
Skriv svar