Dum fråga angående testsladd på multimeter
Dum fråga angående testsladd på multimeter
Köpte en ny multimeter (UNI-T 161D på Kjell) idag då den gamla multimetern var glapp i kontakten för testsladden vilket kändes lite sisådär.
Testsladdarna är dock inte som jag önskar mig. T.ex. så är det typ omöjligt om jag skulle få för mig att mäta om det är ström i ett vägguttag utan att skruva isär vägguttaget då det exponeras minimalt med metall på spetsen (dvs jag kan inte bara stoppa in dem genom petskyddet och få ett värde). De ser ut som man kan dra isär plasten längst ut på spetsen men det är nog bara en synvilla (eller är det bara jag som inte förstår hur den ska användas?)
Finns det nån lösspets som man kan köpa eller måste jag köpa en ny testsladd till min nya multimeter som har en annan spets?
Testsladdarna är dock inte som jag önskar mig. T.ex. så är det typ omöjligt om jag skulle få för mig att mäta om det är ström i ett vägguttag utan att skruva isär vägguttaget då det exponeras minimalt med metall på spetsen (dvs jag kan inte bara stoppa in dem genom petskyddet och få ett värde). De ser ut som man kan dra isär plasten längst ut på spetsen men det är nog bara en synvilla (eller är det bara jag som inte förstår hur den ska användas?)
Finns det nån lösspets som man kan köpa eller måste jag köpa en ny testsladd till min nya multimeter som har en annan spets?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Du skall aldrig någonsin stoppa in testsladdarana i ett vägguttag.
Vill du ha bättre mätsladdar så köp Flukes från Elfa, de är riktigt bra.
Det brukar vara så att man kan dra av plastskyddet längst ut för att exponera spetsarna mer.
Jag ser dock inte på bilden om det ser ut att vara någon skarv där..
Jag ser dock inte på bilden om det ser ut att vara någon skarv där..
Näe, det har du väl faktiskt helt rätt i då man inte ser vad man exakt håller på medTomasL skrev:Du skall aldrig någonsin stoppa in testsladdarana i ett vägguttag.
Inte bara det, petskyddet finns där av en anledning, och även om instrumentet kanske håller någon godkänd kategori, är det inte säkert att mätsladdarna gör det.
Skall du testa vägguttag skall du göra det med avsedd utrustning.
Skall du testa vägguttag skall du göra det med avsedd utrustning.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
"Mäta strömmen i vägguttaget ...." Nästan kul faktiskt.
När jag pluggade i Stockholm var det en kurskamrat som testade att mäta just hur mycket ström det var i de två hålen i väggen och det gick ju sådär ... 

Mäta strömmen i ett bilbatteri går inte heller så bra med en multimeter. Det var sista gången den multimetern mätte ström.
- Klas-Kenny
Verkar bli allt vanligare det där, bara för att uppfylla mer krav.
Finns tillfällen då det är bra med sådana skyddade, men för det allra mesta för oss som pysslar med småelektronik så är de ju rätt värdelösa.
De sista Agilent-multimetrarna jag köpt har haft samma sak, skydd som inte gått att ta av.
På någon uppsättning mätsladdar skar jag kort och gott bort skyddet för att göra dem användbara, de andra sladdarna har haft utbytbar mätprob (så det har i princip varit sladdar med banankontakt i båda ändar), där har jag köpt lösa prober utan skyddet istället.
Finns tillfällen då det är bra med sådana skyddade, men för det allra mesta för oss som pysslar med småelektronik så är de ju rätt värdelösa.
De sista Agilent-multimetrarna jag köpt har haft samma sak, skydd som inte gått att ta av.
På någon uppsättning mätsladdar skar jag kort och gott bort skyddet för att göra dem användbara, de andra sladdarna har haft utbytbar mätprob (så det har i princip varit sladdar med banankontakt i båda ändar), där har jag köpt lösa prober utan skyddet istället.
Hmm, har lyckats göra motsvarande grejjor också, dock har mina Flukar aldrig gått sönder, däremot har säkringarna i dem skjutit, vilket naturligtvis skapar problem, då de är ett helsike att få tag på.
De Fluke-pinnar jag har, har alla avtagbara spetsskydd, dessutom har jag några uppsättningar tillbehörsspetsar vilka är som "nålar", rätt bra om man skall mäta på 0,4mm TSOP och liknande.
De Fluke-pinnar jag har, har alla avtagbara spetsskydd, dessutom har jag några uppsättningar tillbehörsspetsar vilka är som "nålar", rätt bra om man skall mäta på 0,4mm TSOP och liknande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu kanske det inte funkar på trådskaparens prober, men på de proberna (Fluke 17B) jag har vrider man på skyddet så dras det bakåt och ca 15 mm stålspets syns istället för ca 3 mm.
Ok, jag menade kanske att jag ville kontrollera om uttaget är spänningssatt. T.ex. att jag bryter en säkring och vill säkerställa att det verkligen var rätt säkring innan man gör något, typ tapetserar motsv.
Känns lite trist att behöva köpa nya testsladdar (även om det är kvalitet) när de kostar typ en 1/3 av vad multimetern kostade. Ska jag inte hålla på att sticka testsladdarna i vägguttag
så antar jag dessa fungerar rätt OK ändå även om jag nog hade uppskattat en längre stålspets mera.
Det går inte vrida eller dra något skydd längst fram
Känns lite trist att behöva köpa nya testsladdar (även om det är kvalitet) när de kostar typ en 1/3 av vad multimetern kostade. Ska jag inte hålla på att sticka testsladdarna i vägguttag

Det går inte vrida eller dra något skydd längst fram
Det ska finnas en märkning både på sladdarna som talar om högsta spänningen man kan mäta säkert. tex "CAT IV 600V"
Dom flesta billiga mätare har inte tillräckligt hög klassning för att säkert kunna mäta nätspänning. Vad står det på din mätare och på sladdarna?
Dom flesta billiga mätare har inte tillräckligt hög klassning för att säkert kunna mäta nätspänning. Vad står det på din mätare och på sladdarna?
På sladdarna står det CAT II 600V, CAT III 300V. Max AC-spänning på mätaren är definerad till 750V.
Med ett instrument klassat för CAT II så skulle jag i alla fall vara lite restriktiv med att mäta 230V med det. Så här säger definitionen av de olika nivåerna:
Measurement Category II:
This category refers to local-level electrical distribution, such as that provided by a standard wall outlet or plug in loads (for example, 115 AC voltage for U.S. or 200 AC voltage for Europe). Examples of Measurement Category II are measurements performed on household appliances, portable tools, and similar modules.
Measurement Category III:
This category refers to measurements on hard-wired equipment in fixed installations, distribution boards, and circuit breakers. Other examples are wiring, including cables, bus bars, junction boxes, switches, socket outlets in the fixed installation, and stationary motors with permanent connections to fixed installations.
D.v.s skall man mäta på den fasta installationen så skall instrumentet minst uppfylla CAT III, 600V.
Measurement Category II:
This category refers to local-level electrical distribution, such as that provided by a standard wall outlet or plug in loads (for example, 115 AC voltage for U.S. or 200 AC voltage for Europe). Examples of Measurement Category II are measurements performed on household appliances, portable tools, and similar modules.
Measurement Category III:
This category refers to measurements on hard-wired equipment in fixed installations, distribution boards, and circuit breakers. Other examples are wiring, including cables, bus bars, junction boxes, switches, socket outlets in the fixed installation, and stationary motors with permanent connections to fixed installations.
D.v.s skall man mäta på den fasta installationen så skall instrumentet minst uppfylla CAT III, 600V.
Om IEC 61010 kategorierna
http://www.testpath.com/pdf/Fluke/IEC_R ... Safety.pdf
http://www.testpath.com/pdf/Fluke/IEC_R ... Safety.pdf