Sollcellsdriven Raspberry Pi

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre

Re: Sollcellsdriven Raspberry Pi

Inlägg av Nerre »

4 soliga timmar i november?

Att driva nåt med solceller i juni-augusti är inget problem, det är vinterhalvåret som är det stora problemet.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Varför en sådan motvilja?

Jag tycker det skulle vara intressant att ha en kamera ute i skogen som skickar ett mail om dagen med dagens djur som passerar t ex. Driftstid kanske räcker med 30 min om dagen.

Säg att man monterar upp 100 W solpaneler med blyack, plus rpi och webbkamera (rörelsesensor?). Det behövs inte många soliga timmar eller många timmars programmering för att få det att funka.

Att bygga en enhet som kan skicka mail och använda kamera med en 8-bitars mcu kräver nog klart mycket mer. Vanlig usb-utrustning funkar ju på rpi så det är ju nästan för enkelt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Varför en sådan brist på kunnande?

Har du ens koll på hur många solminuter/dygn det kan räknas med på vintern?
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Jag skulle vara intresserad av en sådan här lösning, även om den bara gick att använda på sommaren.

Varför jag inte kan någon praktisk information om solpaneler? - Jag har aldrig använt solpaneler till något projekt. Därav skulle jag gärna se att TS blir hjälpt av någon som vet vilken typ av kringutrustning som behövs, regulator osv. Någon på detta forum kanske har kopplat ihop ett solpanelsdrivet projekt någon gång?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det går ganska lätt att hitta sidor där man kan få fram konkreta siffror.

Här finns t.ex. en rätt avancerad sida
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Är det jättepetigt att välja precis rätt mängd installerad effekt när man väljer solpaneler m.a.p. solmängd per breddgrad och dylikt? Kan man inte bara välja lite överkapacitet så det funkar, alternativt acceptera att driftstiden kanske inte är 24/7?

I övrigt, om man praktiskt vill genomföra projektet, kan man klara sig på följande kit vad gäller drift och reglering?

Solpanel:
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=692

12V laddregulator:
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=574

Blyack:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter ... rer-80402/

5V-regulator:
http://www.electrokit.com/lm2576t5-0.45716

Då får man ju 5V reglerat ut i tillräcklig ström för att driva en rpi. Lite kringutrustning tillkommer väl, men mest kontakter och dylikt. Eller är det något jag missat?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

bellasoda: på den site du länkar till finns det en kalkylator över hur man ska dimensionera. Med 5W och norra, mellersta och södra Sverige, 30 dagar i huset under Januari månad, 5W kontinuerligt förbrukning behövs en ackumulatorkapacitet på 420Ah vid 12V systemspänning.

Solpanelernas storlek kan inte ens visas...
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Varför krångla till allt med massa beräkningar? :D

Här är en som kör sin hallonpaj med solen/batteri http://developer-blog.net/en/hardware-2 ... er-part-1/
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

420 Ah låter ju ganska häftigt. Men det kanske är svårt att dimensionera med millimeterprecision om man inte ens vet om prylen drar 1.5A eller 150mA under kontinuerlig drift?

Det finns ju uppenbarligen folk som lyckats få ihop det med en 50W panel och 20Ah batteribank förut:
http://www.rustynailworkshop.com/archives/6
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

bellasoda: och? Du undviker en extremt viktig detalj: VAR befinner den person sig?

Sverige är ganska långt norrut, Göteborg ligger i höjd med Hudson Bay i Kanada (och inte så långt söder om södra spetsen av Grönland) varför solenergi under vinterhalvåret är en mycket sparsam resurs. Att någon klarar sig med ett 50W solpanel i Arizona är rent faktisk intensivt likgiltigt i detta.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Ja, vissa begränsningar kanske det blir om man försöker sjösätta ett sånt här projekt vintertid i Sverige. T ex hur mycket installerad effekts om krävs, eller hur lång driftstid man får ut.

Tänk dig själv att du lyckas fotografera lodjur ute i skogen, även om du bara har en timma driftstid på hela vintern men ändå lyckas med detta så kanske det ändå känns värt det? Just det här är ett praktiskt exempel, för jag vet att det har gått lodjur på mina föräldrars tomt, men jag har aldrig lyckats se dem. Fortfarande ett helt klart intressant projekt tycker jag. :)

Hoppas TS lyckas få ut någonting utifrån sin ursprungliga fråga.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Då använder man en åtelkamera. De har oftast låg energiförbrukning så ett batteri räcker länge.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Kan du tänka dig alternativ till rpi?
Själv använder jag wr703n till lite olika saker. Man installerar openwrt på den. Drivs med 5V och drar 0.5W. Webkamera drar mer men ingen skillnad mot om du kopplar den till en rpi. Jo förresten. Du har möjlighet att från mjukvara stänga av strömmen till usb-porten. Då drar kameran noll när du inte använder den.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Förstå mig rätt: jag tycker att det ville vara jättebra att göra detta! Men realismen säger ganska tydligt att antingen är en Rpi inte rätt grej, annars måste den snåla på strömmen ganska mycket, evt. vid att bara vara tänd under perioder.

Att investera i ett 50W solpanel och en diminutivt ackumulator baserat på att det fungerar i Arizona är ju en effektiv glädjedödare!

Grejen är att lusten och det roliga blir effektivt dödad av "det fungerar - nästan"!!!

Sedan finns det ingen anledning till att denna energibrist betyder att man måste hålla sig till en 8-bit µC, man kan fint använda en 32-bit om man tänker på hastigheter osv.
Skriv svar