ISO30 Gripper till ZX45

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
geidnert

ISO30 Gripper till ZX45

Inlägg av geidnert »

Jag CNC konverterar en ZX45 för tillfället men har kört fast lite när de kommer till spindeln. Vill absolut ha en gripper för power drawbar och kanske växlare i framtiden men inser att det kanske var fel val att köra ISO30 istället för R8 som verkar vara vanligare för detta ändamål. Undrar nu om någon har tips hur ja kan lyckas med detta, antingen på nuvarande huvud/spindel eller måste ja byta helt? köpa ett R8 Tormach huvud? kommer ju inte bli så billigt direkt. Finns de någon som säljer färdiga grippers till zx45 eller ialla fall ISO30? kan man byta bara spindeln?

Många frågor, hoppas någon av er har erfarenhet eller tips som kan hjälpa mig i rätt riktning.

/Andreas
H.O

Re: ISO30 Gripper till ZX45

Inlägg av H.O »

För att köra med gripper och hållare med dragbult måste spindeln vara slipad/svarvad invändigt för det och det tror jag knappast att den du har är, ej eller Tormachs BT30- eller R8-spindel för den delen.

Det dom gör är att använda en något modifierad spännhylsa och sedan verktygshållare med cyclindriskt skaft. Spännhylsor för direkt montering i en 30-kona finns att få tak i så det borde inte vara några problem, eventuellt kan du behöva slipa av den i "fronten" så att inte sticker utanför spindelnosen.
Användarvisningsbild
GhostLT

Inlägg av GhostLT »

geidnert

Inlägg av geidnert »

H.O jasså, var hittar man sånna grejjer? Är de en sån som GhostLT länkade till du menade?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Jag sitter i samma situation där jag har en fräs med ISO30, ISO30 kan ta BT30 vilket är de verktyg jag börjat köpa på mig då jag inte hittat några bra enkla alternativt att kunna använda mina befintliga TTS hållare.

Jag har inte lyckats hitta någon hållare som typen nedan i länken som tar TTS hållarens 3/4" axel (tror det är det)
http://www.ebay.com/itm/Direktspannzang ... 1c3da6c88e

Ytterligare en nackdel med dessa är att z blir inte repiterbart som det blir om man kör TTS i R8/MT3 spindel då flänsen går mot spindeln för Z repiterbarhet.

Hittade en kille på något forum som hade svarvat ut en ISO30/BT30 spindel och fått in en griper inne i spindeln.
Det är nog det enda jag kan tänka mig göra för att få ordning på det.
geidnert

Inlägg av geidnert »

Har du någon länk till det inlägget swapper?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Kan ha varit denna tråden

http://www.cnczone.com/forums/vertical- ... ory-6.html

http://www.cnczone.com/forums/vertical- ... ory-7.html

Det svåra är att mäta och designa en gripper som passar bra och sen kunna svarva till det på insidan.
Har funderat på att låta någon med CNC göra skären så man inte sumpar spindeln.

Mycket intresserad om någon kommer fram till en bra lösning på detta.
H.O

Inlägg av H.O »

H.O jasså, var hittar man sånna grejjer? Är de en sån som GhostLT länkade till du menade?
Ja, exakt en sådan som GhostLT länkade till, fast med invändig diameter som passar TTS-hållarna såklart. Jag har för mig att jag sett kopior på TTS-hållarna (EBAY, Alibaba etc) som har metriskt skaft (20mm? 25mm?) vilket såklart är att föredra för oss. Men 3/4" är 19.05mm vilket borde gå bra i en 19mm spännhylsa.
Ytterligare en nackdel med dessa är att z blir inte repiterbart som det blir om man kör TTS i R8/MT3 spindel då flänsen går mot spindeln för Z repiterbarhet.
Det där förstår jag inte..... Varför blir det inte reperterbart med TTS i en spännhylsa i en 30-kona om det blir det med TTS i en spännhylsa i en R8 eller MTx kona?

Det man, som sagt, kan behöva göra är att slipa ner framänden på spännhylsan något så flänsen på TTS-hållaren går emot spindelnosen och inte spännhylsan men det är ju bara att ta på närmsta bänkslip.

EDIT: Hmmmm, det kanske inte finns så stora spännhylsor som 19mm till 30-konor....jo, det måste det väl göra?
geidnert

Inlägg av geidnert »

Ja, jag vet inte, vad heter de på engelska? Vad söker man på? Om någon hittar 19mm så skriv gärna här. :)
H.O

Inlägg av H.O »

Spännhylsa heter ju collet på engelska men vad dessa "direktverkande" heter specifikt vet jag inte. Direktspannzange på tyska är det ju i alla fall men jag har kollat EBAY.de och hittar inte större än 15mm för 30-kona. För 40-kona finns det däremot upp til 27mm.

Det skiljer 8mm i diameter i toppen på 30- vs 40-kona så om 27mm funkar i en 40-kona borde 19mm gå i en 30-kona - tycker jag. Om jag tänker (och skissat) rätt borde det, i en 30-spännhylsa, gå att göra ett 19mm hål så djupt som ~43mm innan den "trillar isär". Gör man det 30mm djupt så är det fortfarande 2mm gods kvar.

Kanske värt att fråga runt lite bland EBAY-säljarna, och andra såklart.
geidnert

Inlägg av geidnert »

Hmm, ja, de verkar ju vara en bra lösning om man kunde hitta 19.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Det där förstår jag inte..... Varför blir det inte reperterbart med TTS i en spännhylsa i en 30-kona om det blir det med TTS i en spännhylsa i en R8 eller MTx kona?
Jag kan ha fel, har bara fått för mig att flänsen på TTS verktygen kommer "trilla in" i 30konan då den är för liten.
Så även om man slipar spännhylsan plant med nosen på iso30 kommer den inte ligga an nosen.
Sen har man ofta drivtänder vilka får tas bort.
Skall kolla när jag kommer hem då jag har både en ISO30 spindel och TTS verktyg från den gamla fräsen så kan se hur det ser ut.

Har diskuterat detta ämnet tidigare i en annan tråd och då blev mitt intryck att det bästa är att skippa TTS och använda 30konan då den är stabilare och minskar risken för att man drar ut verktyget.
Det ser inte omöjligt ut att konstruera en gripper som får plats inne i en ISO30 spindel om man tittar på länkarna till CNC zone tråden jag posta tidigare.

Här är en gammal tråd där jag frågade samma sak :)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hilit=+tts
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Här är en tråd till där jag snurrat in på ämnet, ursäkta dock för att den är lite rörig från min sida :)

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hilit=+tts
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Det ser ut att gå bra att få flänsen på TTS hållarna att gå mot en 30Kona, det trodde inte jag faktiskt.
Man måste såklart ta bort drivtänderna.
IMG_1254.JPG
En BT30 och en TTS bredvid varandra.
Det känns inte som det är massor med plats uppe i konan kvar för direktexpansions grejen. (vad den nu heter på svenska)
IMG_1255.JPG
Jag kom faktiskt så långt i mina planer på att använda TTS att jag köpte en ISO30 > MT3 konvertering
i denna kan jag sätta min bef. MT3 > TTS expansionshylsa.
Detta känns dock som en enormt klumplig lösning och jag har därför börjat köpa BT30 verktyg istället.
IMG_1257.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Tänkte faktiskt inte på att diametern på TTS-flänsen kunde vara för liten....men det ser ju ut att kunna funka. Och givetvis måste drivtapparna bort...

Självklart är det mycket bättre att använda riktigta hållare direkt i spindeln istället för TTS men ska man köra verktygsväxling så blir det som sagt komplicerat när spindeln inte är anpassad för det.

Hur långt är "skaftet" på TTS-hållaren, från ytan som ligger mot spindelnosen?
I värsta fall, och om man får tag i en 19mm spännhylsa, kan man ju korta av skaftet på TTS-hållaren något.

Hur den där 30 till MT till TTS skulle fungera är jag inte riktig med på men det kvittar, det verkar, som du säger, som en extremt klumpig lösning.

Ett annat alternativ är ju att köra riktiga hållare och på vanlig gängad dragstång med typ mutterdragare.
Skriv svar