Bygga spistimer?
- ochkl0620
- Kontakt:
Bygga spistimer?
Varje natt så vankar något utav barnen och vill ha välling, detta görs med kastrull på spisen.
Denna natten var jag dock så trött att jag glömde stänga av plattan vilket kunde gått riktigt illa! Nu vill jag ha en timer som ser ut nåt så här...
3st knappar. Första, ingen tidsbegränsning, nästa 3 timmar och den tredje 3-4 min.
Hur löser jag detta på bästa sätt?
Denna natten var jag dock så trött att jag glömde stänga av plattan vilket kunde gått riktigt illa! Nu vill jag ha en timer som ser ut nåt så här...
3st knappar. Första, ingen tidsbegränsning, nästa 3 timmar och den tredje 3-4 min.
Hur löser jag detta på bästa sätt?
Re: Bygga spistimer.
inte så skojigt att bryta 3x10A kanske.. själva timerproblemet däremot är väl lätt att ordna med dedikerad timerkrets alt MCU 
FInns ju annars "pensionärslösningar" som gör ungefär det du frågar efter, sån kanske går att hitta begagnad ?

FInns ju annars "pensionärslösningar" som gör ungefär det du frågar efter, sån kanske går att hitta begagnad ?
- ochkl0620
- Kontakt:
Jo kanske en ATmega 328 löser mina problem....
Relän borde väl gå med dessa?
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=648
Jo att det finns färdiga vet jag
Men hur kul är det?
Relän borde väl gå med dessa?
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=648
Jo att det finns färdiga vet jag

Nu skall jag vara tråkig och ta död på bygglusten
Jag brukar använda micro eller vattenkokare när jag ordnar välling, snabbt och effektivt.
Sen så skall det rätt så mycket till för att nått skall ta eld och man slipper att pyssla med nätspänning

Jag brukar använda micro eller vattenkokare när jag ordnar välling, snabbt och effektivt.
Sen så skall det rätt så mycket till för att nått skall ta eld och man slipper att pyssla med nätspänning

- ochkl0620
- Kontakt:
Nja, problemet är inte att få varmt utan att få i pulverhelvetet i flaskan och undvika klumpar
Nej, kommer aldrig använda en mikro till annat än Gorbys och popcorn 

Om du ändå ska blanda i flaskan rekommenderar jag tada.. VATTENKOKARE
..gärna av instant-modell.
Men vissa vällingsorter kräver ju att dom ska koka ett tag och då blir det ju på spis, lyckligtvis hatade dottern just den sorten och den vi bytte till kan blandas direkt i vatten, till och med ljummet vatten.

Men vissa vällingsorter kräver ju att dom ska koka ett tag och då blir det ju på spis, lyckligtvis hatade dottern just den sorten och den vi bytte till kan blandas direkt i vatten, till och med ljummet vatten.
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Ja vattenkokare is the shit!
Drar dessutom mindre ström än både micro och spis där man alltid har förluster. Enda förlusten i vattenkokaren är att dess hölje av plast eller metall värms upp.
Tyvärr har många vattenkokare en dålig lösning som kräver att vattnet kokar några sekunder innan ångan når fram till bimetallen eller vad det nu är som bryter, om man inte övervakar och själv slår av brytaren vid tillräcklig temperatur på vattnet.
Men annars... En fristående induktionsplatta? Tror inte jag gav mer än 300 spänn för en sådan, tänkt att ha i husvagnen.
Utan kastrull på blir det ingen värme och plattan stänger av sig.
Ang. spistimer så går det använda en vanlig 3-faskontaktor, styrd av ett relä som i sin tur styrs av en Arduino eller vad man nu tänkt sig till logiken.

Tyvärr har många vattenkokare en dålig lösning som kräver att vattnet kokar några sekunder innan ångan når fram till bimetallen eller vad det nu är som bryter, om man inte övervakar och själv slår av brytaren vid tillräcklig temperatur på vattnet.
Men annars... En fristående induktionsplatta? Tror inte jag gav mer än 300 spänn för en sådan, tänkt att ha i husvagnen.
Utan kastrull på blir det ingen värme och plattan stänger av sig.
Ang. spistimer så går det använda en vanlig 3-faskontaktor, styrd av ett relä som i sin tur styrs av en Arduino eller vad man nu tänkt sig till logiken.
Jag har en brytare avsett för dementa som ligger i källaren. Jag kom inte överens med den.
Sonen har en vattenkokare från Philips med inställbar temperatur på. Funkar klockrent och aldrig några problem med att temperera välingen till drickbar. 

Vissa pullver skall blandas varmt eller kallt blandar man fel så får man klumpar som brukar vara ett he*vete att reda ut. 2 barns erfarenhet.
http://www.brandskyddsforeningen.se/i-hemmet/spisvakt
http://www.rutab.se/produkter/spisvakter
Fullständigt idiotiskt att hantera brandsäkerhet som ett "hobbyprojekt"...
http://www.rutab.se/produkter/spisvakter
Fullständigt idiotiskt att hantera brandsäkerhet som ett "hobbyprojekt"...
Vanliga spisar är ju åtminstone en "enkel" last, i stort sett helt resistiv, så det krävs inga super-duper-dunderfläskiga komponenter som klarar att bryta laster som är induktiva, har hög startström eller liknande.
Jag vet inte riktigt om Rutab verkligen garanterat har bättre säkerhet än ett bra hembygge...
Vad gäller säkerheten så kan man bygga in elektronik som ger summerlarm ifall brytningen av kraften inte fungerar (relä/triac bränt fast).
Jag vet inte riktigt om Rutab verkligen garanterat har bättre säkerhet än ett bra hembygge...
Vad gäller säkerheten så kan man bygga in elektronik som ger summerlarm ifall brytningen av kraften inte fungerar (relä/triac bränt fast).