Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
phixius

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av phixius »

I väntan på en ny axelkoppling tänkte jag printa lite med låg profil men stor yta. Försökte mig på detta ikväll med olyckligt resultat.

Bild

Jag har funderingar på att jag har munstycket för nära eller inte rengjort plattan tillräckligt noga, vad tror ni lärda? Det var ett tag sen jag rengjorde den. Uppskattar all hjälp :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det ser ut som fästet är dåligt och att du kört något för snabbt. Kanske även lite hög temp.

Börjar det släppa är det oftast ganska kört då små bitar plast fastnar i munstycket och drar med sig mer plast.
Användarvisningsbild
phixius

Inlägg av phixius »

jag rengjorde plattan med klorin och tog en tops på munstycket, såg att det fastnat lite plast där. Sen märkte jag att det klumpade ihop sig ibland precis vid munstycket, så jag spände fjärilsmuttern något varv och nu verkar det ha löst sig. Råkade dock sätta igång en 4 timmars print nu klockan halv 1... vågar man gå och lägga sig medans den printar?

Och vet ni något bra sätt att få bort dom mest intorkade resterna på extrudermunstycket?
Mvh
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

Jag skriver ofta ut på nätterna, enda sättet att få något klart när man jobbar heltid och inte hinner få igång utskriften förens man kommer hem :)
Stingh

Inlägg av Stingh »

Har ni kollat på denna skrivare från Finland som är 3 ggr dyrare och med mindre byggplatta än K8200.

Vad jag kan se av videon skriver den inte bättre än moddad K8200!!
dbostream

Inlägg av dbostream »

Har de senaste dagarna fått ett problem med z-axeln. När jag kör den upp och ner manuellt med Repetier-Host så låter det som att det går tungt (framförallt uppåt de första centimeterna från bädden) då jag hör ett gnisslande och skavande ljud. Ibland är det till och med så att axeln stannar helt och för ett väldans oljud och efter ett tag kommer det igång igen. Detta fenomen uppstår som sagt bara när jag kör manuellt, under en utskrift är det inga problem.

Vad tror ni det kan bero på? Jag plockade lös gängstången från motorn och resten av skrivaren och satte dit det igen utan att det blev någon skillnad. Inga delar ser slitna ut heller förutom att det samlas ett fint metallspån uppe på z-motorn efter att ha kört ett tag och det känns ju inte så bra.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Har testat lite mer och det skavande och gnisslande ljudet förekommer bara när hotenden befinner sig ca. 0-7cm från bädden, högre än det och jag hör inga oroväckande ljud. Tycker gängstången ser ut att wobbla en aning längst ner vid kopplingen till motorn (ser bra ut högre upp) kanske är därför det är ett oljud på de lägsta ca. 7 centimeterna.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Någon som kan gissa vad det här ska bli?
721.JPG
722.JPG
723.JPG
724.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

En "flygande rotor"-leksak?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Och vi har en vinnare :)
En propeller-mojäng printad i PLA
http://www.thingiverse.com/thing:312971
725.JPG
726.JPG
727.JPG
728.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

Med risk för att min fråga redan är besvarad; är det någon som testat PLA från både ColorFabb och 3Dprima och kan berätta om skillnaderna? Hur fäster första lagret, temperaturskillnader etc.

Jag kör enbart med ColorFabb idag, men funderar på att köpa från 3Dprima p.g.a. pris på både plast och frakt.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Drh, vad har du för nummer av steg för Z med din kulskruv i eeprom?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

XorXaX skrev:Med risk för att min fråga redan är besvarad; är det någon som testat PLA från både ColorFabb och 3Dprima och kan berätta om skillnaderna? Hur fäster första lagret, temperaturskillnader etc.

Jag kör enbart med ColorFabb idag, men funderar på att köpa från 3Dprima p.g.a. pris på både plast och frakt.
Med de färger jag provat, så fick jag höja ca 10 grader på 3D Prima för att lagren skulle sitta ihop.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Kulla skrev:Drh, vad har du för nummer av steg för Z med din kulskruv i eeprom?
Tror det är sedan jag uppgraderade firmware som jag inte längre kan se mina inställningar :(
Men det borde väl vara 640.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Ok, så samma som jag, 5mm stigning på kulskruven. Jag har visa problem med utskrifter, men lägger bild sen, blir lättare än förklara :)
Skriv svar