Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)
Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)
En extremvariant för 7-segment vore väl att använda kortaste varianten av lysrör som segment...
... fast det blir ju en rätt saftig kostnad med 42 lysrör för en sånhär klocka...
Om jag förstått rätt så använder t.ex. vissa bussar en display som är helt mekanisk, man flyttar något så att man antingen ser ett färgat segment eller ett svart segment genom en öppning.
... fast det blir ju en rätt saftig kostnad med 42 lysrör för en sånhär klocka...
Om jag förstått rätt så använder t.ex. vissa bussar en display som är helt mekanisk, man flyttar något så att man antingen ser ett färgat segment eller ett svart segment genom en öppning.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ett annat tips är att sätta "keps" på tavlan.
Om den sitter inramad med lite skugga så går den att se
Swech
Om den sitter inramad med lite skugga så går den att se
Swech
- ghost_rider
Kollade med 'anti glare' produkten som länkades till innan, de skeppar tydligen inte till Sverige :/
o mått i det metriska systemet ville de inte veta av
o mått i det metriska systemet ville de inte veta av

- ghost_rider
Så är vi igång igen.
Är igång med att installera ett internt 12v batteripaket med underhållsladdning och stötte på en liten fråga.
Om jag har ett internt batteripaket utan en brytare så är klockan alltid igång och jag vill därför ha en brytare på utsidan för att kunna sätta på/av klockan.
Tanken var då att bryta på plussidan, men om brytaren är av och strömmen går så slocknar den och det vill jag inte.
Sen var nästa tanke att sätta en brytare efter den switchade nätenheten, men vill minnas att detta inte så bra för den?
Är igång med att installera ett internt 12v batteripaket med underhållsladdning och stötte på en liten fråga.
Om jag har ett internt batteripaket utan en brytare så är klockan alltid igång och jag vill därför ha en brytare på utsidan för att kunna sätta på/av klockan.
Tanken var då att bryta på plussidan, men om brytaren är av och strömmen går så slocknar den och det vill jag inte.
Sen var nästa tanke att sätta en brytare efter den switchade nätenheten, men vill minnas att detta inte så bra för den?
Om du har en diod på utgången av nätdelen och en på + från ackumulatorn och kopplar deras katoder samman ska det inte vara problem någonstans.
- ghost_rider
typ såhär?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Annars kan du skippa både dioderna och batteriladdaren om du kan ställa upp ordinarie nätagg till 13,8V och givetvis också ifall det tål både klockans ström och laddströmmen. Ja, givetvis måste också klockan tåla 13,8V.
(Med blyackar så bör man tåla minst 10,7-14,4V , med en seriediod så får du väl räkna på att tåla 9,7-13,7V)
(Med blyackar så bör man tåla minst 10,7-14,4V , med en seriediod så får du väl räkna på att tåla 9,7-13,7V)
Vad är det för profiler som du använder?
Kommer det att släppa schema och kod för detta projektet?
Håller själv på med att försöka få ihop något liknande men då jag är ny på processorer och programering av dessa så pratar vi inte samma språk än.
Kod som man kan analysera är alltid välkommet.
Kommer det att släppa schema och kod för detta projektet?
Håller själv på med att försöka få ihop något liknande men då jag är ny på processorer och programering av dessa så pratar vi inte samma språk än.
Kod som man kan analysera är alltid välkommet.
- ghost_rider
profilsystemet kommer ifrån Motedis, inte billigt, men bra
jag har en fråga som har bubblat ett tag nu,
Enligt databladet så skall varje segment drivas med 20mA, men vanliga röda lysdioder drivs normalt på 20mA och i varje segment sitter det 5st i serie i två parallellkopplade slingor. Borde inte varje segment få 40mA då för att alla dioderna skall ha 20mA? eller tänker jag tokigt?
Kod o likande släpps kanske sen när allt är klart.

jag har en fråga som har bubblat ett tag nu,
Enligt databladet så skall varje segment drivas med 20mA, men vanliga röda lysdioder drivs normalt på 20mA och i varje segment sitter det 5st i serie i två parallellkopplade slingor. Borde inte varje segment få 40mA då för att alla dioderna skall ha 20mA? eller tänker jag tokigt?
Kod o likande släpps kanske sen när allt är klart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om segmentströmmen anges till 20mA är det vad som gäller! Det kan mycket väl vara "högeffektiva" LED som då inte tål mer än kanske 15mA.
- ghost_rider
Det står 'Forward current 20mA' och Peak forward current(Duty Cycle= 1
10,10KHz) 30mA i datatbladet inget specifikt om varje segment.
https://www.sparkfun.com/datasheets/Com ... R6F-89.pdf
Men visst, jag har tidigare tolkat det som du säger. står det 20mA så är de det som gäller.
10,10KHz) 30mA i datatbladet inget specifikt om varje segment.
https://www.sparkfun.com/datasheets/Com ... R6F-89.pdf
Men visst, jag har tidigare tolkat det som du säger. står det 20mA så är de det som gäller.
- ghost_rider
fick tag på två 12v 2,3A celler, tänkte först att sätta dessa parallella med varandra och få ut 12v och 4,6Ah. Men efter lite tester så har jag kommit fram till att 12v inte räcker långt. Tänkte därför koppla dessa i serie och sedan bränna bort lite effekt i en switchad komponent ner till 15-16v. frågan är då, laddaren som jag har är gjord för 12v och inte 24. Kan jag koppla laddaren och batterierna parallellt och mha dioder hindra att spänningen går 'baklänges' ?
Nej.
Det går dock att ha en omlopplare som kan växla dom mellan parallella och seriella.
Det går dock att ha en omlopplare som kan växla dom mellan parallella och seriella.
Omkopplaren MÅSTE vara av break-before-make-typ, d.v.s. att den kopplar loss "föregående" förbindelse innan den koppar ihop "nästa". Det här är väl absolut vanligaste typen av omkopplare, men det kan ändå vara värt att kolla vad man skaffar för omkopplare.
Glöm inte säkringar.
Glöm inte säkringar.