Vad är det för flerfas system utanför Sverige?
Vad är det för flerfas system utanför Sverige?
Sverige använder som bekant 400 volt 3-fas PEN-kopplat 50 Hz system. Vad är det för system som används runtom i världen? i Norge, Danmark, Finland, Baltländerna, Ryssland, Tyskland, Frankrike, USA, Japan, Brazilien?
Re: Vad är det för flerfas system utanför Sverige?
Sverige är synkront sammankopplat med Finland, Norge och Själland, Så där är det exakt samma fasläge och frekvens. Spänning sätts ju av sista transformatorn men 230V är standard i Europa. Större delen av världen har 230V eller där i närheten 220-240 och 50Hz. USA och länder som haft mycket kontakt med USA har ofta runt 110V och 60Hz. Trefas är det som gäller i distributionsledet, men det är olika huruvida det finns trefas ut till konsumenter. Det kan vara enfas. Här finns det en komplett lista på spänningar och frekvenser.
Vissa länder som Japan kan ha olika beroende på vilken sida av landet man är, en av orsakerna som förvärrade situationen i redan mycket ömtåligt läge i Fukushima var när man kom med reservgeneratorer och utrustning med 'fel' frekvens...
I USA har jag för mig att "tvåfas" 240V (180° med mittuttag för 120 V, 60 Hz) är vanligt ute på landsbygden.
-
Att lägga till det är att Japan har ett urbota dumt system då de kör 100V 50 eller 60Hz på olika ställen i landet. De har blivit tvungna att uppföra en massa gigantiska transformatorstationer för att koppla ihop sina elnät och de får väldigt stora problem när kraftverk som t.ex. Fukushima går ner och transformatorstationerna inte har kapacitet att balansera.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_elec ... by_country
Ah, såg precis att den redan var länkad (men det var en så diskret länk att jag missade den när jag skummade tråden).
Ah, såg precis att den redan var länkad (men det var en så diskret länk att jag missade den när jag skummade tråden).
det problemet förekommer på andra håll också - fråga Danmark när en viss kärnkraftverk på andra sidan sundet stängde ned och samtidigt hade en ganska stor andel vindkraft och väldigt klena kopplingar nedåt europa... ett tag kostade 1 kWh 250:- och många blev plötslig medvetna om att strömmen i vägguttaget faktiskt kom någonstans ifrån... ...närmare bestämt från den oönskade siluetten på andra sidan sundet...
- prototypen
Tomas, det där går inte ihop, måste vara 230/133 V
(Förr var det väl 220/127)
Protte
Protte
@danei, Det som skiljer fundamentalt är ofta hur många faser det är och inte minst om mittuttag används med lägre spänning osv.
Japan borde nog genomför någon harmoniseringskampanj. Vi hade en sådan i Sverige 1939 när 25 Hz fasades ut. I slutet i 1950-talet så fasades den sista distributionen av likspänning ut. I Ludvika använde man 40 Hz nätfrekvens för hindra elkunderna att gå över till annan leverantör förr i tiden..
Japan borde nog genomför någon harmoniseringskampanj. Vi hade en sådan i Sverige 1939 när 25 Hz fasades ut. I slutet i 1950-talet så fasades den sista distributionen av likspänning ut. I Ludvika använde man 40 Hz nätfrekvens för hindra elkunderna att gå över till annan leverantör förr i tiden..
Whatever, grejjen är att man har en hel del system med 3-fas 240 (230)V, dvs 100-130V mellan fas-nolla.prototypen skrev:Tomas, det där går inte ihop, måste vara 230/133 V
Protte
Exakt spänning är tämligen ointressant, då den ändå varierar +/- 10%
Den nominella spänningen är ändå viktigt eftersom det är runt den som spänningen pendlar.
Jovisst, men min poäng är att Norge inte nbart har 230/400V-nät utan även i vissa områden 110/220V (eller vilken spänning de nu använder)
230/400V är i övrigt standardiserat inom EG och stora delar av Europa (dock inte Norge).
230/400V är i övrigt standardiserat inom EG och stora delar av Europa (dock inte Norge).
"Gamla" norska vägguttag är precis som svenska, skillnaden är ju att det är två faser istället för fas-nolla. Fördelen är ju att man har lägre spänning mot jord, mindre risk för farliga stötar. Nackdelen är att trefaskablar mm måste vara större area på och trefasmaskiner måste fungera med 230V huvudspänning.
Jag tror inte de använder nolla alls i de systemen, 133V (eller vad det nu är) används inte.
Jag hittade en sida med huvudspänningar i världen:
http://www.worldstandards.eu/electricit ... ric-power/
Jag tror inte de använder nolla alls i de systemen, 133V (eller vad det nu är) används inte.
Jag hittade en sida med huvudspänningar i världen:
http://www.worldstandards.eu/electricit ... ric-power/
Norrmännen är ju inte helt lyckliga över det systemet när dom vill ha en lite kraftigare motor till nåt, pridet blir enormt mycket högre än för motsvarande effekt i sverige pga den lösningen.
Jag har hört att anledningen att dom hade det systemet var för att det skulle vara lättare att balansera mellan faserna, det var alltså lätt att flytta konsumenter mellan faserna så att det blev jämnare, i sverige har ju "alla" trefas och skulle man byta plats på faser blir det ju pannkaka efterssom trefasmotorer kommer att börja gå åt fel håll osv.
(Fast det förutsätter ju att konsumenter aldig har trefas ut då)
..Ungefär som britternas ringsystem för el, det hade också en anledning en gång itiden, men ställer mest till med besvär numera.
Jag har hört att anledningen att dom hade det systemet var för att det skulle vara lättare att balansera mellan faserna, det var alltså lätt att flytta konsumenter mellan faserna så att det blev jämnare, i sverige har ju "alla" trefas och skulle man byta plats på faser blir det ju pannkaka efterssom trefasmotorer kommer att börja gå åt fel håll osv.
(Fast det förutsätter ju att konsumenter aldig har trefas ut då)
..Ungefär som britternas ringsystem för el, det hade också en anledning en gång itiden, men ställer mest till med besvär numera.