ostabil nätagregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
redrum_orginalet

ostabil nätagregat

Inlägg av redrum_orginalet »

Hur kan det komma sig att ett nätagregat utan spänningsregulator ökar sin
spänning från 24 V till 40 V vid låg belastning
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ett allternativ är följande

nätagget är en transformator med likriktare, inget annat

belastningen är en elektronikpryl som har en kondensator på inkommande

utan något anslutet ger agget lite mindre än 24v om man mäter, när man kopplar in prylen så håller kondingen spänningen vid toppvärdet, och toppvärdet kan vid låg belastning var högre än * roten ur 2, på grund av icke perfekt sinus eller störningar, har många gånger mätt runt 45v ur likriktad 24v, då helt utan belastning och i svårt störd miljö

en mätning med skop ger svaret,
allternativt, häng på en konding på agget och kolla om spänningen stiger då med
redrum_orginalet

nätagg

Tack för svaret! Jag känner till hur det är uppbyggt men jag fattar inte riktigt varför spänningen sticker vid låg belastning
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hur är det uppbygt?

om det är som jag beskriver det så är det att när du belastar det mera så sjunker spänningen för att kondensatorn är för liten för att hålla upp spänningen

skulle du i sådanna fall vilja ha den höga spänningen så krävs en kondensator på ungefär 1000 > 3000µF per A i belastning
redrum_orginalet

nätagg

effektiv värdet från en greatz brygga är väll samma som effektiv värdet från Uin från sekundärsidan från trafon även om man har en glättnings kondensator
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Grejen är att en transformator tillverkas så billigt som möjligt, detta medför att den vid max. belastning blir varm...inte så farligt men ändå.

Detta på grund av den inre motstånd som just ger värmeförlust...och om man inte belastar till märkesströmmen kommer ut-spänningen att stiga.

Om du t.ex. har en 24Vac 1A trafo betyder det att den vid en belastning på 1A ger ut 24Vac. Har den sedan en inre motstånd om t.ex. 10 ohm måste den ju, i "tomgång" ge ut 24Vac + 10Vac (10 ohm @ 1A = 10V) = 34Vac. Likriktat och glättat = 48Vdc.

10 ohm är ett högt värde men ett par ohm i mindre transformatorer är mycket vanligt.

I ditt fall borde den inre motstånd vara ca: 4 ohm, ett mycket normalt värde vid mindre transformatorer. Kan du mäta direkt på sekundärlindningen kan du ju mäta motståndet (trafo EJ kopplat till 230Vac!), borde hamna kring 3-4 ohm.
redrum_orginalet

Nu fattar jag!

Tack för hjälpen! Nu har poletten trillat ner.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Tittar man på data bladet på en transformator, så ser man att spänningen kan variera rejält mellan att vara obelastad, till att vara belastad till märkeffekten.

Tittat på mina sidor t.ex där jag har nåt datablad med.

Utöver detta kommer sedan detta med kondensatoter som de andra skrev om här.
Skriv svar