Hur felsöker man på en triac?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
m_josefsson74

Inlägg av m_josefsson74 »

I min pellets brännare har skruven blivit full med bränsle, vilket i sin tur skapat för hög ampere styrka på triacen i kretskortet.
Jag antar att det är triacen som är bränd, men frågan är hur man mäter upp det. Kan inte tänka mig att något annat gett upp när amperen ökade så kraftigt. IOF kan det vara optokopplaren, vilket inte jag håller för troligt vad tror ni???????
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har felsökt på halvstora triac och tyristorer

börja med vanlig ohm mätning mellan benen

efter det så börjar man med en testrigg, och med skop

först kollar jag att den inte läcker ström vid lite under max spänning och/eller lite över arbetsspänning

detta med gaten nollad via ett motstånd

efter det så gör man strömtest, ett lagom effektmotstånd i serie med triacen och kollar att den klarar av lite under max ström utan bekymmer
man kollar med skopet att triacen triggar ordentligt

kolla även triggströmmen , smidigast med en pot i serie och miniräknare, skall trigga vid minst max triggström

allt kollas med växelspänning/ström

därefter så anser jag triac/tyristor ok
m_josefsson74

Inlägg av m_josefsson74 »

Det blir till att löda loss den från kortet då?

Men känns det troligt att triacen gett upp när strömmen ökade så kraftigt? Eller kan det vara optokopplaren?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man kan börja med ohmmätning på kortet, men det kan bli fel

vad som är fel är svårt att säga utan att veta hur det är kopplat

man börjar med det man kan göra och går vidare,

exempelvis, ohmmätning på kortet, om kortis, bortlödning och ohmmätning igen
en koll av kopplingen är vettig
peter555

Inlägg av peter555 »

Du kan väl prova att kortsluta A1 och A2 på triacen och se om motorn går.
Användarvisningsbild
NULL

Re: Hur felsöker man på en triac?

Inlägg av NULL »

Inte för att jag behöver det, men säg att man har byglat A1 och A2, och det snurrar då.
Kan man sen enkelt testa att triac'en funkar på plats, med att mata den på något sätt, eller något annat?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett sätt är att kolla om det finns spänning (AC) mellan A1 och gate. Utan en viss spänning (rimligt låg, kring 1V eller så) lär den inte gå på.

När systemet är strömlöst kan man sedan mäta Ohm mellan A1 & gate, ska vara hög.
Ohm mellan A1 & A2 ska vara hög också.

Är detta OK får man kolla på triggerkretsloppet, det är ofta en opto-triac (ser ut som optokopplare) och man kollar om det finns input till detta.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Så om man sätter en tongenerator med 5V/49Hz mellan A1 och Gate så borde den leda?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

???

Nu hänger jag inte med... En triac (som är OK) slår på när spänningen över A1 & A2 är hög nog (läs datablad) och strömmen den kan bli hög nog till att låsa (läs datablad) om strömmen i gaten är minst den garanterade triggström för den kvadrat den befinner sig i (läs databladet).

Mitt råd med att mäta är UNDER DRIFT! Du begär ju mätning på plats.

Men ja, en triac kan - som de flesta komponenter - slås ut av att det dras för hög ström igenom dom, ett ganska vanligt fel på t.ex. pelletsbrännare om deras startelement har kortslutit.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jo, jag menade under drift.
Som tex om det råkar vara ett motstånd på gate'n. Då skulle man kunna löda loss ena änden(som kan vara mycket enklare än en triac som sitter på kylfläns) för att skilja triacen från drivningen.
Sen koppla den lösa änden till något som skulle göra att triacen tänder. Kanske till ena anoden eller en tongenerator, det var det jag undrade.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En mycket standard koppling för att tända triac är att ha en opto-diac mellan A2 och gate. Aktivera opto-diac'en och triac'en tänder. Detta orsaker att spänningen mellan A1 och A2 blir låg varför opto-diac'en slocknar och det blir omöjligt att dra gateström.

Detta betyder alltså att man får analysera kretsloppet först så att man vet vad man har med att göra - eller hur?

Det gäller dig också, vill du ha specifika råd ska du ge specifika upplysningar.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Svårt i det här fallet, eftersom det var ett tänkt fall... skit samma, inget viktigt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Varför har man ingen säkring till pelletsbrännarnas element?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad skulle det hjälpa? En säkring skyddar inte elektroniken, den skyddar mot brand.

När en säkring bryts har elektroniken varit sönder ett tag. Om tändelementet går sönder vid att värmetråden får avbrott lär det ju inte vara något problem men om den kortsluter till höljet ska felströmsreläet lösa ut (beroende på exakt märke, montering och koppling) men innan det sker kan det mycket väl ha kommit en strömspik genom triac'en som effektivt eldar upp den.

Men det finns säkringar just för denna del, flera stycken faktisk.
Skriv svar