Canbus motstånd (På krångligast möjligast vis)

Berätta om dina pågående projekt.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Canbus motstånd (På krångligast möjligast vis)

Inlägg av rawsezx »

Fick ett litet infall för en tid sedan då det kom förbi en herre på firman som undrade om jag hade canbus motstånd till hans bil med nymonterade LED bakljus. Som den nördiga humor jag har så kastade jag till honom två stycken 120R (1/2W) motstånd och förklarade lite snabbt hur dessa kopplas in mellan CAN-H och L.

Efter att skämtet inte riktigt gick hem (Såg ut lite som ett frågetecken) så beställde vi högeffekts motstånd från elfa och allt är numer frid och fröjd.

Jag har noterat hur dessa bilstylingfirmor på nätet säljer Canbusmotstånd för hutlösa priser och helt horribla förklaringsmodeller om hur, när och varför man skall använda dessa utan någon uns av faktakontroll eller ens verklighetsförankring.

Måttet var rågat när jag hittade denna från Autokatalogen/Autoexperten/KGK:
http://www.autokatalogen.se/afw/vastera ... dNo=295771
Notera produkttexten...

Jag tänkte att jag skulle försöka bygga mig en otroligt avancerad och sofistikerad Canbus-motstånd som verklig lever upp till gängse prissättning! :D

Jag satte uppe följande kriterier.
* Samma mått eller mindre än ett effektmotstånd
* Ingen eller minimal värmeutveckling
* Bibehålla felindikeringsfunktionen (om nu LED belysningen mot förmodan går sönder).

Först ett proof of concept. (uppladdat som inlägg i tråden).

Tanken är att låta en PIC dra en trissa ner mot jord (med motstånd) i 100ms, och sedan låta dessa kallna i cirka 1000ms. Varje pollning kommer att nollställa timern i fordonets styrenhet och på så sätt inte felindikera i instrumentklustret.

Ett mycket naivt försök, dels så vill jag se om storleken (10x37mm) räcker (vill helst göra mindre) och även hur lång tid olika fordonstillverkare tillåter innan felmeddelandet kommer. Val av komponenter gjordes helt ut ifrån vad jag har på hyllan och detta kommer att vara ett hobbyprojekt från start till slut.

Version 2 som kommer att caddas upp efter att jag tagit fram mjukvaran och testat på lite olika fordonsmodeller kommer att innehålla spänningsmätning samt strömmätning av LED belysningen. Reglering av total effekt samt om LED belysningen går sönder så slutar den att polla ner mot jord, och då kommer fordonet att varna.

Jag har precis fått mönsterkorten och samtliga komponenter sitter lödda, nu är det lite justering av motståndsvärden och mjukvara som ska tas fram. Återkommer imorgon med en bild på kretskortet och intresse finnes.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Canbus motstånd (På krångligast möjligast vis)

Inlägg av mrfrenzy »

Biltillbehörsfirmorna vet sällan hur saker fungerar :(

Blir intressant att se om din lösning fungerar.
Jag såg en annan elegant metod i AoE för några år sedan:

Ladda upp en kondensator med ström från lampkretsen via spänningsdubblare.
Ladda ur kondensatorn direkt till batteriet genom en separat säkring.
Repetera.
Skriv svar