Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
stenD

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av stenD »

Kör själv enbart med formfutura plast och det går fint. Har haft en rulle där tråden gick av typ 20-30 minuter efter avslutad printning den dumpade jag. Men några problem som du beskriver har jag aldrig haft. Prova att gå upp i temp. Jag kör med 205grader första lagret 200 resten.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Jag kör också på 200 grader och det fungerar bra.
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

Höjde till 210 grader och det verkar fungera ganska hyffsat. Men får se när jag printat mer.
Användarvisningsbild
phixius

Inlägg av phixius »

MadModder skrev:Om det stannar och hackar så tycker jag det verkar som motorn inte orkar. Skruva på lite mer ström till den. Men håll koll på motortemperaturen. Så länge du kan hålla handen på den iaf 10 sekunder i sträck så är det lugnt.
Alternativt är att det faktiskt går jäkligt trögt att få ut plasten. I sånna fall kan man ju misstänka för låg temperatur i hotend.
Okej, aah det låter ju rimligt, eftersom jag lyckades montera den igår och bara skrivit ut två små test saker så får jag väl testa lite mer. Jag har endast kört på standard inställningar och 190 grader. ska leka runt lite mer såfort jag får tid. Jag har dock märkt att min Z-axel vobblar något ofantligt. Jag tror det beror på den mountet som håller gängstaven i motorns axel, jag vill köpa ett nytt sådant men vet inte vad det heter. Vet ni det? Och har ni tips på något bra sådant som är rakare än det som kom med paketen, för det är rena katastrofen just nu. Extrudern går upp i och ner helt konstigt just nu.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

prova att montera om kopplingen någon/några gånger och kolla om det ändrar sig.
Gängstången kan ju också vara ofantligt orak.
Användarvisningsbild
phixius

Inlägg av phixius »

Det kanske hjälper. Jag läste runt och det beror antagligen på den lilla svarta saken som låser fast gängstaven, den kan liksom skruvas in och trycka på gängstaven så att den blir sned. Fick tips om att beställa en sån här: http://www.ebay.com/itm/Shaft-Coupling- ... 4ac4e9dfab tror ni den skulle passa? :) Vet ni om det finns någon svensk återförsäljare på sånna här? Typ Järnia? Orkar inte riktigt vänta till Juni.

Måste bara tacka trådskaparen för en helt underbar tråd! Du är väldigt aktiv och gav mig den slutgiltliga inspirationen till mig för att köpa en egen velleman!
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

TS tackar så mycket :)
Hoppas att du kommer att bli lika nöjd med den K8200 som jag är med min.

Bachman har i lager
http://shop.bachman-elektronik.se/Mekan ... uct_id=149
dbostream

Inlägg av dbostream »

Skrev ut en lite större sak idag och då såg man tydligt att bädden inte är helt plan. Halva utskriften hade perfekt avstånd till munstycket men inte den andra. Måste försöka skruva lite på undersidan på bädden få se om man kan få upp ena halvan lite men jag tycker det är ett h-vete att försöka använda originallösningen för att justera.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Jag har skrivit hur man bygger om bädden i ett tidigare inlägg
dbostream

Inlägg av dbostream »

Helgens utskrifter:

En utskrift till farsan med hans favorit motorcykeltillverkare:

Bild

A:et släppte lite från bädden men i övrigt är jag nöjd. Måste finjustera avståndet till munstycket så att första lagret får bättre kontakt.

...och så Woodstock:

Bild
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

Misstänker att mitt problem är pågrund av fukt i plasten. Får bygga något att förvara plasten i. Anledningen till att jag tror detta är för att första gångerna jag printade med formfutura plasten så gick det alldeles utmärkt. Vad tror ni låter detta rimligt? Har inte förvarat plasten i någon bra behållare utan bara ute i fria luften.
Användarvisningsbild
phixius

Inlägg av phixius »

Har nu börjat med några kalibreringskuber. Tänkte visa dom här och hoppas på små tips för förbättringar. Just nu tycker jag att sidorna är otroligt vågiga och "hackiga" Spekulerar i att det kan vara för låg temperatur? Eller vad tror ni? Här är några bilder
Bild
Bild
Bild
Bild
(hoppas ni ser bilderna, första gången jag gör såhär, la upp dom via imgur)

Sedan undrar jag om ni vet hur man sätter slic3r på att skriva ut ett visst gradantal från början, just nu sätter jag 210 i printer settings och filament settings men den vill inte starta här utan börjar på 190. Men jag såg nyss att jag borde kunna ändra det manuellt i g-koden. Men det borde finnas ett bättre sätt kan man väl tycka?
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

Det går inte att se bilderna.
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

phixius skrev:Har nu börjat med några kalibreringskuber. Tänkte visa dom här och hoppas på små tips för förbättringar. Just nu tycker jag att sidorna är otroligt vågiga och "hackiga" Spekulerar i att det kan vara för låg temperatur? Eller vad tror ni? Här är några bilder
(hoppas ni ser bilderna, första gången jag gör såhär, la upp dom via imgur)
{bilder borttagna}
Sedan undrar jag om ni vet hur man sätter slic3r på att skriva ut ett visst gradantal från början, just nu sätter jag 210 i printer settings och filament settings men den vill inte starta här utan börjar på 190. Men jag såg nyss att jag borde kunna ändra det manuellt i g-koden. Men det borde finnas ett bättre sätt kan man väl tycka?
Nu gick det bättre att se bilderna.
Problemet är troligen en inte helt rak z axel. Rör sig motorn ut och in (gungar) när du rör z axeln upp och ner? En flex koppling och ett bättre fäste för motorn brukar hjälpa.
Mikang

Inlägg av Mikang »

Om du jämför vågigheten på kuben med gängstången på Z-axeln kommer du förmodligen att se att det är samma stigning på M8 gängan som på kuben (1,25 mm).
Den stela kopplingen mellan motor och gängstång är boven. En flexibel koppling och ett extra lager nertill på skruven är lösningen, titta gärna på min setup på sidan 69 i denna tråd, funkar kanon.

/Micke A.
Skriv svar