"Utökad" spindelkontroll i Mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Bola
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 november 2009, 10:28:41
Ort: Göteborg

"Utökad" spindelkontroll i Mach3

Inlägg av Bola »

Hej!

Jag har en applikation där jag har on/off kontroll på spindeln. Detta ligger på Output#1 samma på CW som CCW. Jag skulle vilja att när spindeln sätts igång så ska även Output#2 sättas igång. Någon som vet hur man får till detta?
Jag vill alltså inte att man använder någon annan g-kod än M3/M4 för att aktivera Output#2 utan dessa skall aktivera både 1 och 2. Har läst i manualen men hittade inget där, om någon annan hittat nått där hänvisa gärna till vilken sida.

Mvh
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: "Utökad" spindelkontroll i Mach3

Inlägg av H.O »

Hmmm, varför inte bara dra signalen från Output#1 till det som du har kopplat på Output#2 också, och därmed spara en utgång?
Men, det finns väl någon anledning till att du inte kan, eller vill, det. Då får du nog editera macrona M3, M4 och M5 så att de även aktiverar/avaktiverar Output#2

Kod: Markera allt

ActivateSignal(OUTPUT2)

Kod: Markera allt

DeActivateSignal(OUTPUT2)
Bola
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 november 2009, 10:28:41
Ort: Göteborg

Re: "Utökad" spindelkontroll i Mach3

Inlägg av Bola »

Ja just det så kan man nog göra. Ska testa detta när jag kommer hem. Anledningen till att jag inte kan använda samma utgng är att det ska gå till ett relä och strömmen på en utgång räcker inte till båda två.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: "Utökad" spindelkontroll i Mach3

Inlägg av tecno »

Mindre strul blir det att byta till ett relä som fungerar på Output#1
Bola
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 november 2009, 10:28:41
Ort: Göteborg

Re: "Utökad" spindelkontroll i Mach3

Inlägg av Bola »

Du har rätt. Det är bättre att göra det ordentligt.
Så jag har bytt till ett relä (http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... -no-p36110) som jag tänkte styra med utgången, använder ett BoB som är samma som Jb's (http://www.jbcnc.se/images/extra/Breako ... ptoswe.pdf). Om jag kopplar från reläet och mäter med multimeter på utgången på BoB så ändras utgången från 0-5V som sig bör. Men om jag kopplar in reläet så blir spänningen på utgången ca 1,7 volt. Jag tänkte först att det kan vara att BoB inte klarar att leverera tillräckligt med ström men spolen är ju på 50mW så det ska väl inte vara nått problem?

Ska tillägga att det verkar fungera på pinne P2-9 men inte P1,1416 och 17 av någon anledning..
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: "Utökad" spindelkontroll i Mach3

Inlägg av H.O »

Utgångarna (om det nu ÄR samma som du länkar till på JB) är ju ritade som öppen kollektor med pullup. Så för att det skall funka med ditt relä skall du koppla reläspolen mellan +5V och utgången - inte mellan utgången och GND.
Bola
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 november 2009, 10:28:41
Ort: Göteborg

Re: "Utökad" spindelkontroll i Mach3

Inlägg av Bola »

Såklart. Nu funkar det, lördagskvällen är räddad. Tack!
Skriv svar