Nybörjarhjälp - förklara schemat?
Re: Nybörjarhjälp - förklara schemat?
Javisst, kan jag det, men, är detta någon form av skolarbete?
Ne det är ett nybörjar kit. ville få en bättre förklaring än vad som står i beskrivningen
tack

Jo, det är väl meningen att det ska funka så. Har du kopplat allting rätt?Stridfish skrev:Vad är det som händer i denna krets. För när jag har kopplat ihop allt och klickar på start lyser lampan starkt och sedan när jag släpper lyser den svagt och när jag trycker på stop slocknar den. Men ska lampan inte lysa lika stark även när jag släpper startknappen.
Gör en extra koll...du har inte skiftat 1k och 10k?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ok, jo, så här är det (Mycket förenklat):Stridfish skrev:Ne det är ett nybörjar kit. ville få en bättre förklaring än vad som står i beskrivningentack
En NPN transistor börjar leda om spänningen på basen är 0,7V över spänningen på emittern.
För en PNP transistor är presis raka motsatsen, dvs spänningen på basen måste vara 0,7V under spänningen på emittern.
När kretsen är i vila så är spänningen på PNP-trissan T2 samma som spänningen på emittern, följaktligen kan inte den leda (detta genom basmotståndet R1)
Samtidigt kan inte T1 leda då spänningen på basen, iom att T2 inte leder är 0, (egentligen skulle det sitta ett motstånd mellan basen och jord (minus på batteriet), för att säkerställa att inte T1 kan leda.
Iom detta så hjälper kretsen R4+LED+R3 att hålla basen på T2 till plus ( ihop med som tidigare nämnts R1).
När du trycker på SW1 (start) så jordar du momentant R4/LED samt även R3, iom spänningsdelaren R1//R3 kommer då basspänningen på T2 sjunka, tillräckligt lågt för att T2 skall börja leda.
Detta genererar en basström genom T1, vilket gör att den börjar leda.
När du sedan släpper SW1 kommer fortfarande T1 att leda och R4/LED samt R3 jordas genom T1, vilket gör att kretsen blir stabil och självhållande.
När du trycker på SW2 (stop) kommer du att jorda basen på T1, varvid den slutar leda, vilket då får till följd att basen på T2 får samma potential som emittern och också den slutar leda, eftersom nu inga transistorer leder, så kommer den att stanna i detta läge även när du släpper SW2.
Jag läste faktabladet för T1 och såg att på hfe = om vce är 5v och ic är 2 ma. Vad menas med detta
Länk till databladet?
Jag gissar att det var var under de förhållanden Hfe mättes upp.
Jag gissar att det var var under de förhållanden Hfe mättes upp.
Bara gå in på elfa och sök på bc547 och ta det första som kom upp
Jo då jag kan nog hitta ett datablad till en bc547,om jag letar upp ett annat datablad så blir ju diskussionen lätt förvirrad.
Här har du tex. 10 olika datablad för olika BC547 transistorer. Det är ju en fördel om vi tittar i samma om du har frågor om innehållet.
Dessutom tycker jag att det är en arbetes insats som en frågeställare kan göra om man förräntar sig svar.
Här har du tex. 10 olika datablad för olika BC547 transistorer. Det är ju en fördel om vi tittar i samma om du har frågor om innehållet.
Dessutom tycker jag att det är en arbetes insats som en frågeställare kan göra om man förräntar sig svar.
dessutom skall du titta på HFE alt hFE i databladet i stället, då hfe gäller för växelspänning.
Dessutom eftersom trissorna är tänkta att bottna så är hfe/HFE ointressant, utan man tittar på kurvan vilken ström man behöver för garanterad bottning.
Dessutom eftersom trissorna är tänkta att bottna så är hfe/HFE ointressant, utan man tittar på kurvan vilken ström man behöver för garanterad bottning.
Om du tittar längst upp i kolumnen så står det "Test condition" Dvs under vilka förutsättningar man mätt upp förstärkningen.
Jaha då förstår jag men varför visar de då det för. Om man ska skapa egen krets så är det ju inte samma som det står i bladet
Det finns en massa parametrar hos komponenter som inte är statiska. Parametrarna varierar beroende på en massa faktorer. Omgivningstemperatur, spänning, ström etc. För att kunna ange några värden i databladet så måste man alltså tala om under vilka förhållanden dessa värden gäller.
Det är ju inte så att om hfe är 200 vid 2 mA så är det 700 vid 3 mA, men det kanske är 202 vid 3 mA och 208 vid 10 mA. Eller tvärtom 197 vid 3 mA och 190 vid 10 mA.
Det brukar ju för en väldig massa parametrar anges både max, min och nominellt värde, och för en del parametrar så finns det också diagram med kurvor där man kan utläsa vad det är vid vissa förhållanden.
I det aktuella fallet så står det ju att hfe är mellan 110 och 800. Och ofta är det minimum man är ute efter, det går inte att öka förstärkningen enkelt, men sänka den kan man göra med återkoppling. Behöver man en förstärkning på minst 200 gånger så är alltså den där transistorn inte lämplig, men behöver man en förstärkning på minst 50 gånger så är den ok.
Det är ju inte så att om hfe är 200 vid 2 mA så är det 700 vid 3 mA, men det kanske är 202 vid 3 mA och 208 vid 10 mA. Eller tvärtom 197 vid 3 mA och 190 vid 10 mA.
Det brukar ju för en väldig massa parametrar anges både max, min och nominellt värde, och för en del parametrar så finns det också diagram med kurvor där man kan utläsa vad det är vid vissa förhållanden.
I det aktuella fallet så står det ju att hfe är mellan 110 och 800. Och ofta är det minimum man är ute efter, det går inte att öka förstärkningen enkelt, men sänka den kan man göra med återkoppling. Behöver man en förstärkning på minst 200 gånger så är alltså den där transistorn inte lämplig, men behöver man en förstärkning på minst 50 gånger så är den ok.