Optokopplare H11AA1, varför basingång?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
bos
Kontakt:

Optokopplare H11AA1, varför basingång?

Inlägg av bos »

Jag behöver fyra optokopplare till mitt nästa projekt. Jag har ett par rör med Vishay H11AA1 hemma så jag läser just nu databladet för att se om dessa kan användas.

Enligt schemat i databladet (http://www.vishay.com/docs/83608/h11aa1.pdf) finns det ingång för bas, kollektor och emitter. Det jag undrar är, varför finns basingången tillgänglig? Är det för att man ska ha möjlighet att göra en "override" (eller hur man nu ska uttrycka det), och kunna använda transistorn utan att behöva LED:en?

Det är enda anledningen jag kommer på, men det verkar ju lite kontraproduktivt i och med att det just är en optokopplare.
Miramithe

Re: Optokopplare H11AA1, varför basingång?

Inlägg av Miramithe »

Hittade denna Länken

Där står några möjliga förklaringar till varför iaf.
Nerre

Inlägg av Nerre »

På den sidan skiljer det ena svaret mellan "optokopplare" och "optotransistor", vilket väl på sätt och vis ger en del av svaret.

En transistor i sig kan ju användas på många olika sätt, ETT av sätten är som en switch. Då får man en "optokopplare".
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att ha en viss bias och inte modulera i ändlägen (dvs. inte bottna transistorn) så kan man ofta köra betydligt högre frekvens än om man kör 'traditionellt' hög och låg i ändläge ala 'digitalt' . Det gäller också att driva lysdioden på rätt sätt då frekvensbegränsningen kan ligga väldigt mycket där pga. relativ stor kapacitans i själva lysdioden.
Skriv svar