Tänkte berätta lite om mitt nästa projekt, mest för att jag tycker att det är ett intressant projekt samt att jag vill gärna ha era idee'r angående detta.
Jag har tänkt mej att bygga en liten vindsnurra till husvagnen för att kunna ladda upp dess bilbatteri, målet är en laddningström på ca 2 Ampere.
Propellern kommer att bli 80cm i diameter och ha 2st blad. Bladen ska ha en 15 graders vinkel längst in mot roten (ej som bilden alltså) och ha endast 4 graders vinkel i baldspetsen. Det kommer alltså att bli en sk "twist". I och med detta kommer propellern att snurra med en högre hastighet än vindhastigheten. Om man har en stor vinkel nära roten kommer den snurra saktare än om man skulle ha en liten vinkel, men den kommer att starta vid en lägre vindhastighet. 15 grader anser jag som en förhållandevis stor vinkel. På baksidan kommer bladen att ha en utformning som en flygplansvinge. Jag kommer att tillverka denna själv med hjälp av sågar och stämjärn.

Som generator kommer jag ha en liten motor tillhörande en 24V saftblandare. Den har permanentmagneter, bra för att slippa magneitiseringsström. Skulle hellre vilja ha en stegmotor som enligt uppgift ska vara bra för dessa applikationer. (hör av er om ni har en liggande.

Sen gäller det ju att få ut rätt spänning och rätt ström... Eftersom det kommer att blåsa olika hårt så kommer spänningen utifrån generator att variera, hade då tänkt mej en Step-up regulator för att få ut rätt spänning.
LM2577:

Med denna kommer jag att få ut den spänning som jag vill ha, frågan är om även en strömbegränsning behövs..?
Det kommer nog att bli många svordomar innan detta projekt blir "klart", tänkte köra med principen "Trial and Error" friskt.

Vad tror ni om detta, kommer detta att funka?